Agendy partii politycznych i telewizyjnych serwisów informacyjnych w mediach społecznościowych w kampanii wyborczej do parlamentu w 2019 r.
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.20Keywords:
agenda-setting, election campaign, parliamentary elections, social mediaAbstract
Social Media Agendas of Political Parties Versus Social Media Agendas of TV News Services in the Parliamentary Election Campaign in 2019
The presented article concerns the convergence of symbolic political agendas of selected political entities (coalitions) (PiS-ZP, PO-KO) and agendas of selected broadcasters (Wiadomości TVP, Fakty TVN), in social media, in the parliamentary campaign in 2019. Theses concerning the overlapping of the media and political agendas of PiS-ZP and TVP and PO-KO and TVN in the thematic aspect were formulated, as well as the thesis about the affective orientation of media agendas towards specific political entities: TVN towards PiS-ZP and TVN towards PO-KO. The theoretical framework of the research was the agenda-setting theory, the concept of mediatization of politics and the evolution of the roles of political and media actors. The work also presents empirical research on the agendas of the above-mentioned entities on Twitter. The hypotheses were verified on the basis of quantitative and qualitative analysis.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Annusewicz O., Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne” 2017, vol. 45, Zarządzanie wizerunkiem w polityce, s. 91-112, [online] http://www.studiapolitologiczne.pl/Twitter-jako-przestrzen-nautoprezentacji-politycznej-nZarzadzanie-wizerunkiem-polityka, 115636,0,1.html.
Google Scholar
Arkuszewska D., Aktorzy polityczni i media w procesie zarządzania informacją, „In Gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” 2015, nr 9, s. 125-137.
Google Scholar
Czyżowski D., Porębski L., Media społecznościowe w kampanii wyborczej. Wykorzystanie Twittera w polskich wyborach parlamentarnych w roku 2015, „Studia Politologiczne” 2017, vol. 45, Zarządzanie wizerunkiem w polityce, s. 165-179, [online] http://www.studiapolitologiczne.pl/Media-spolecznosciowe-nw-kampanii-wyborczej-nWykorzystanie-Twittera-nwpolskich-wyborach,115625,0,1.html.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
Google Scholar
Jacuński M., Sieciowe komunikowanie polityczne w Polsce. Perspektywa aktorów politycznych, Wrocław 2016.
Google Scholar
Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010.
Google Scholar
Łódzki B., Ustanawianie agendy mediów podczas kampanii wyborczych w 2005 roku, Wrocław 2010.
Google Scholar
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, Warszawa 2018.
Google Scholar
Mazurek K., Facebook. Od portalu społecznościowego do narzędzia polityki, Lublin 2018.
Google Scholar
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, red. nauk. T. Goban-Klas, Warszawa 2007.
Google Scholar
Michalczyk S., Aktorzy i instytucje komunikowania politycznego. Systematyka problematyki, [w:] Od modernizacji do mediosfery. Meandry transformacji w komunikowaniu. Prace ofiarowane dr. hab. Ryszardowi Filasowi, red. A. Cieślikowa, P. Płaneta, Kraków 2020, s. 229-252.
Google Scholar
Nowak E., Ustanawianie agendy politycznej przez media. Efekt newsa w Polsce, Lublin 2014.
Google Scholar
Walewski Ł., Wł@dza w sieci. Jak nami rządzą social media, Kraków 2020.
Google Scholar
Żurawski J., Blogi polityków jako narzędzia komunikowania się ze społeczeństwem, „Studia Socialia Cracoviensia” 2010, t. 2, nr 3, s. 175-192.
Google Scholar
Żurawski J., Zjawisko degradacji treści przekazów jako możliwa konsekwencja funkcjonowania serwisów Web 2.0, [w:] Mądrość mediów. Meandry wiedzy i głupoty, red. M. Drożdż, Tarnów 2014, s. 178-195.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-11 (2)
- 2021-12-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.