Ciało jako medium postpamięci
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.35.09Słowa kluczowe:
ciało, archiwum, rekonstrukcja, wideoświadectwo, dokument performatywnyAbstrakt
Body as a Medium of Post-memory
In the post‑memory discourse the visual and textual remains – images and narrations – function as the main media connecting the present and the past. Whereas this text concentrates on the meaning of the body as a medium of memory transmission. On the one hand, recalling the corporeal aspects present in Marianne Hirsch’s works, on the other – Rebecca Schneider’s theories placing the question of the body as an archive in the very centre, as well as Alison Landsberg’s concept of prosthetic memories, the author shows how today’s theatre, performance and video art concerned with the issue of the Shoah, try to offer the possibility of the body‑to‑body transmission of history and collective experience.
Pobrania
Bibliografia
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 2008, Biblioteka Socjologiczna.
Hilberg R., Sprawcy, ofiary, świadkowie. Zagłada Żydów 1933‑1945, przeł. J. Giebułtowski, Warszawa 2007.
Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105.
Kott J., Teatr esencji. Kantor i Brook, [w:] tenże, Fotel recenzenta, wybór i układ T. Nyczek, Warszawa 1991.
Landsberg A., Prosthetic Memory. The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture, New York 2004.
Mościcki P., Karski – paradoks o świadku, [w:] Nowe biografie, red. A. Adamiecka‑Sitek, D. Buchwald, Warszawa 2012, Nowe historie, 03.
Niziołek G., Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.
Nora P., Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa” 2001, nr 7.
Phelan P., Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji, przeł. A. Kowalczyk, [w:] Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, red. S. Nieśpiałowska‑Owczarek, K. Słoboda, przeł. P. Juskowiak i in., Łódź 2013.
Porozmawiajmy o „80064”. Dialog między Agatą Araszkiewicz i Arturem Żmijewskim, [online] http://www.obieg.pl/rozmowy/5691.
Puzyna K., O „Umarłej klasie”. Rozmowy, „Dialog” 1977. nr 2.
RE//MIX . Performans i dokumentacja, red. T. Plata, D. Sajewska, Warszawa 2014.
Schneider R., Performing Remains. Art and War in Times of Theatrical Reenactments, New York 2011. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203852873
Wieviorka A., L’Ère du témoin, Paris 2002.
Young J.E., Holocaust w świadectwach filmowych i świadectwach wideo. Dokumentowanie świadka, przeł. T. Łysak, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1/2.
Żmijewski A., Komentarz do filmu „80064” (notatki do spotkania z widzami w Brétigny‑sur‑Orge 6.01.2005), [online] http://www.obieg.pl/rozmowy/5691.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.