Pamięć jako narzędzie walki w konfliktach etnicznych

Casus Irlandii Północnej

Authors

  • Ewa Szczecińska-Musielak Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.25

Keywords:

ethnic conflict, social memory, visual displays, Ulster (Northern Ireland)

Abstract

Is Social Memory used as a Weapon in Ethnic Conflicts? Northern Ireland Casus

In case of ethnic conflicts, groups may use memories or symbols of casualties or events which happened during conflict, as a specific symbolic weapon. Weapon addressed to the opponent, usually “the other” group defined as “enemy”, but in
the same time as a message addressed to “my” group. Visual displays of Ulster conflict – murals, flags and emblems, painted kerbstones – have been used not only to create patterns of social memory and remembering but also social‑ethnic group identity. These visual displays play significant role in constructing Belfast landscape and Belfast “ethnic identity”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ewa Szczecińska-Musielak, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

    Socjolog i antropolog; główne obszary jej zainteresowań to alternatywne style życia i projekty tożsamościowe (np. książka Pozanaukowe fascynacje innością kulturową. Polski Ruch Przyjaciół Indian; 2010) oraz problematyka etniczna – szczególnie konflikty etniczne, grupy i tożsamości etniczne (opublikowała artykuły na temat konfliktu w Irlandii Północnej).

References

Assman J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska‑Pham, Warszawa 2008, Communicare.

Babiński G., Metodologiczne problemy badań etnicznych, Kraków 1998.

Bryan D., Orange Parades. The Politics of Ritual, Tradition and Control, London–Sterling 2000, Anthropology, Culture and Society.

Bryan D., Gillespie G., Transforming Conflict. Flags and Emblems, Belfast 2005.

Buchowski M., Polskie dyskursy o krwi, ziemi i narodzie, [w:] Antropologia polityki i polityka w antropologii, red. A. Posern‑Zieliński, M. Drozd‑Piasecka, Warszawa 2010.

Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

Cairns D., A March Past? Orangeism, Sectarianism, Discourse, Power (nieopublikowany tekst, pochodzący z 1998 lub 1999 r., otrzymany dzięki uprzejmości Jima Smytha z Queens University w Belfaście).

Cultural Traditions in Northern Ireland, red. M. Crozier, Belfast 1989.

Dixon P., Northern Ireland. The Politics of War and Peace, Houndmills–New York 2001.

Ethnicity. Theory and Experience, red. N. Glazer, D. Moynihan, Cambridge (Mass.) 1975.

Fenton S., Etniczność, przeł. E. Chomicka, Warszawa 2007, Key Concepts.

François É., Jeszcze raz o historii i pamięci, przeł. A. Sylwestrzak‑Wszelaki, „Kultura Współczesna” 2010, nr 1.

Gordon M., Assimilation in American Life. The Role of Race, Religion and National Origins, New York 1964.

Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 2008, Biblioteka Socjologiczna.

Hillyard P., Law and Order, [w:] Northern Ireland. The Background of the Conflict, red. J. Darby, Belfast 1983.

The Irish Parading Tradition. Following the Drum, red. T.G. Fraser, New York 2000, Ethnic and Intercommunity Conflict Series.

Jarman N., Material Conflict. Parades and Visual Displays in Northern Ireland, Oxford–New York 1997, Explorations in Anthropology.

Kula M., Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004.

Mach Z., Symbols, Conflict and Identity, Kraków 1989, Rozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Jagiellońskiego, 175.

Morgan V. i in., Mixed Marriages in Northern Ireland, Coleraine 1996.

Mucha J., Przeobrażenia społeczeństwa wieloetnicznego pod wpływem konfliktów etnicznych, [w:] Założenia teorii asymilacji, red. H. Kubiak, A. Paluch, Wrocław 1980, Biblioteka Polonijna, 7.

Nora P., Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa” 2001, R. 14, nr 7.

Nowicka E., Odmienność kulturowa jako wartość? Wymiar etniczny społeczeństwa polskiego, [w:] Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, red. A. Kojder, Kraków 2007.

Ossowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 2011.

Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, red. A. Szpociński, Warszawa 2009, Współczesne Społeczeństwo Polskie wobec Przeszłości, 4.

Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2006, Horyzonty Nowoczesności, 54.

Rolston B., Drawing Support. Murals in the North of Ireland, Belfast 1992.

Rolston B., Drawing Support 2. Murals of War and Peace, Belfast 1995.

Rowthorn B., Wayne N., Northern Ireland. The Political Economy of Conflict, Cambridge 1988, Aspects of Political Economy.

Ruane J., Todd J., „Why Can’t You Get Along with Each Other?”: Culture, Structure and the Northern Ireland Conflict, [w:] Culture and Politics in Northern Ireland, 1960‑1990, red. E. Hughes, Philadelphia 1993, Ideas and Production.

Saryusz‑Wolska M., Zapomnieć się w pamięci. Pytania o badanie pamięci kulturowej, „Kultura Współczesna” 2010, nr 1.

Simms J.G., Restauracja i wojna jakobitów, [w:] Historia Irlandii, red. T.W. Moody, F.X. Martin, przeł. M. Goraj‑Bryll, E. Bryll, Poznań 1998.

Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006, Współczesne Społeczeństwo Polskie wobec Przeszłości, 3.

Smith A.D., Etniczne źródła narodów, przeł. M. Głowacka‑Grajper, Kraków 2009, Cultura.

Táin, czyli uprowadzenie stad z Cuailnge, przeł. E. Bryll, M. Goraj, Warszawa 1983.

Tworzenie i odtwarzanie kultury. Tradycja jako wymiar zmian społecznych. Studia z dziejów antropologii społecznej, red. G. Kubica, M. Lubaś, Kraków 2008, Anthropos.

Downloads

Published

12-09-2014

How to Cite

“Pamięć Jako narzędzie Walki W Konfliktach Etnicznych: Casus Irlandii Północnej”. 2014. Politeja 11 (5 (31/1): 483-503. https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.25.

Similar Articles

51-60 of 616

You may also start an advanced similarity search for this article.