Taniec w kręgu: nowe i dawne communitas

Authors

  • Ewa Nowicka Collegium Civitas

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.12

Keywords:

circle dance, communitas, ethnic menace, ethnicity, communalism, ritual

Abstract

Circle Dance: Old and New Communitas

Circle dances are observed in various cultures and times. The paper indicates certain social, political and situational contexts of the phenomenon of communal circle dances in remote territories: Catalonia, Balcans, Sakha (Yakutia), Buriatya and USA. The author offers an interpretation of chosen cases in terms of Victor Turner’s concept of communitas. During the communal dances – sardana, corlu mari, yokhor, osuokhai and ghost dance – the idea of community, equality and unity is dominating over social structure divisions and resulting in forming the psychological and social communitas. This is why all analysed circle dances arise in the context of serious menace and destruction of ethnic integrity. Being together in a very literal sense through physical closeness during the same motoric behaviours, common singing produces feeling of power and unification, reinforcing social identity and affirmation to a group. Circle dances are analysed in association with attempts to preserve group cultural and often even biological integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Ewa Nowicka, Collegium Civitas

Wykładowca w Collegium Civitas w Warszawie i w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka podręcznika do antropologii Świat człowieka – świat kultury oraz licznych książek i artykułów poświęconych problematyce swojskości i obcości, kontaktu kultur, powstawania nowych narodów na Syberii, sytuacji kultury mniejszości polskiej na obszarach byłego ZSRR oraz grup mniejszościowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej (np. Romowie, Vlasi)

References

Blacking J., Towards the Anthropology of the Body, [w:] The Anthropology of the Body, red. tenże, London–New York 1977, ASA Monographs, 15.
Google Scholar

Dašieva L.D., Burâtskij krugovoj tanec ehor: istoriko‑ètnografičeskij, ladovyj, ritmičeskij aspekty, Ulan Udè 2009.
Google Scholar

Dugarov D.S., Istoričeskie korni belogo šamanstva. Na materiale obrâdovogo folʹklora burât, Moskva 1991.
Google Scholar

Edensor T., Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004, Cultura.
Google Scholar

Eliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1998.
Google Scholar

Gajo M.F., Count and Dance: Sardana, [w:] Proceedings of Bridges 2013: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture, red. G.W. Hart, R. Sarhangi, Tessellations Publishing 2013, [online] http://archive.bridgesmathart.org/2013/bridges2013‑435.pdf.
Google Scholar

Gennep van A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii. O bramie i progu […] i o wielu innych rzeczach, przeł. B. Biały, Warszawa 2006, Seria Antropologiczna.
Google Scholar

Giurchescu A., Torp L., Theory and Methods in Dance Research: A European Approach to the Holistic Study of Dance, „Yearbook for Traditional Music” 1991, Vol. 23.
Google Scholar

Herzfeld M., Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, przeł. M. Buchowski, Kraków 2007, Cultura.
Google Scholar

Horovodnye pesni âkutov. Teoriâ i praktika, red. L.S. Efimova, Âkutsk 2006.
Google Scholar

Kowalska J., Taniec drzewa życia. Uniwersalia kulturowe w tańcu, Warszawa 1991, Seria Monografii Instytutu Historii Kultury Materialnej PAN.
Google Scholar

Lindenau Y.I., The Description of the Peoples of Siberia (First Half of the ХVIII c.), Magadan 1983.
Google Scholar

Linton R., Nativistic Movements, „American Anthropologist” 1943, Vol. 45, nr 2.
Google Scholar

Lukina A.G., Žornickaâ M.Â., Tradicionnaâ tancevalʹnaâ kulʹtura âkutov, Novosibirsk 1998.
Google Scholar

Middendorff A.F., Reise in den äussersten Norden und Osten Sibiriens während der Jahre 1843 und 1844, t. 1‑4, St. Petersburg 1848‑1867.
Google Scholar

Mooney J., The Ghost Dance Religion and the Sioux Outbreak of 1890, „XIVth Annual Report of the Bureau of Ethnology” 1892‑1893, cz. 2.
Google Scholar

Nowicka E., Corlu mari, czyli o tradycji arumuńskiej i jej użytkowaniu w budowaniu więzi etnicznej, [w:] Kreacje i nostalgie. Antropologiczne spojrzenie na tradycje w nowoczesnych kontekstach, red. D. Rancew‑Sikora, G. Woroniecka, C. Obracht‑Prondzyński, Gdańsk 2009.
Google Scholar

Nowicka E., Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Kraków 2011.
Google Scholar

Nowicka E., „Noc Jochora” – tradycja konstruowana i rekonstruowana, „Przegląd Filozoficzno‑Literacki” 2012, nr 4.
Google Scholar

Новости Бурятии, [online] http://www.infpol.ru.
Google Scholar

Petrov N.E., Horovodnye pesni osuohaj kak žanr âkutskogo folʹklora, „Sovetskaâ tûrkologiâ” 1990, nr 3.
Google Scholar

Petrov N.E., Osuohaj drevnij horovod solncepoklonnikov, [w:] Horovodnye pesni âkutov. Teoriâ i praktika, red. L.S. Efimova, Âkutsk 2006.
Google Scholar

Szyjewski A., Człowiek w drodze do życia sakralnego. Sacrum, rytuał i symbol w koncepcji Victora Turnera, [w:] V. Turner, Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, przeł. A. Szyjewski, Kraków 2006, Antropologia Religii.
Google Scholar

Szyjewski A., Słowo wstępne, [w:] B.G. Myerhoff, Pejotlowe łowy. Sakralna podróż Indian Huiczoli, przeł. A. Szyjewski, Kraków 1997, Religie i Kościoły.
Google Scholar

Turner V., Badania nad symbolami, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Google Scholar

Turner V., Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005, Cultura.
Google Scholar

Turner V., Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, przeł. A. Szyjewski, Kraków 2006, Antropologia Religii.
Google Scholar

Turner V., Liminalność i communitas, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej – kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2004.
Google Scholar

Published

2014-09-12

How to Cite

Nowicka, Ewa. 2014. “Taniec W kręgu: Nowe I Dawne Communitas”. Politeja 11 (5 (31/1):217-41. https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.12.