W poszukiwaniu źródeł międzynarodowej atrakcyjności Szwecji

Wymiar kulturowy

Authors

  • Anna Kobierecka Uniwersytet Łódzki
  • Michał Kobierecki Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.48.11

Keywords:

culture, Sweden, cultural diplomacy, nation branding, state’s image

Abstract

In Search of the Source of International Attractiveness of Sweden. A Cultural Dimension

The aim of the article is to investigate the selected ways by which Sweden shapes its international attractiveness using culture. The research is empirical and is directed at verification of hypotheses stating that culture should be regarded as an important factor of shaping Sweden’s brand and that the chain of IKEA stores is an extraordinary channel of enhancing Sweden’s national brand with the use of culture. The others that are worth mentioning are the Swedish Institute and the website sweden.se.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biographies

Anna Kobierecka, Uniwersytet Łódzki

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce, adiunkt w Katedrze Teorii Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. W swoich badaniach naukowych zajmuje się zagadnieniami brandingu narodowego, dyplomacji publicznej oraz regionem nordyckim.

Michał Kobierecki, Uniwersytet Łódzki

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o polityce, adiunkt w Katedrze Teorii Polityki i Myśli Politycznej na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. W swoich badaniach zajmuje się zagadnieniami dyplomacji sportowej i upolitycznienia sportu, dyplomacji publicznej, komunikowania politycznego.

References

Things to Know about Swedish Food, [online] https://sweden.se/culture‑traditions/10‑things‑to‑know‑about‑swedish‑food/.
Google Scholar

Oscars, [online] https://sweden.se/quick‑facts/quick‑fact‑film/.
Google Scholar

Anholt‑GfK Nation Brands Index, [online] http://www.nation‑brands.gfk.com/.
Google Scholar

Ash Sancar G., Turkey’s Public Diplomacy: Its Actors, Stakeholders, and Tools, [w:] Turkey’s Public Diplomacy, red. B.S. Çevik, P. Seib, New York 2015, Palgrave Macmillan Series in Global Public Diplomacy.
Google Scholar

Baldwin E. i in., Wstęp do kulturoznawstwa, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Poznań 2004.
Google Scholar

Bauman Z., Kultura jako praxis, przeł. J. Konieczny, Warszawa 2012, Pogranicza.
Google Scholar

Bednarek S., Kultura jako przedmiot poznania. O statusie kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny naukowej, [w:] O naturze i kulturze, red. J. Mozrzymas, Wrocław 2005, Acta Universitatis Wratislaviensis, 2789. Seminaria Interdyscyplinarne. Studium Generale, 10.
Google Scholar

Best Global Brands 2015, Interbrand, [online] http://interbrand.com/wp‑content/uploads/2016/02/Best‑Global‑Brands‑2015‑report.pdf.
Google Scholar

Cooperation, Svensk Form, [online] http://svenskform.se/en/projects/cooperation/.Country Brand Index 2014‑15, FutureBrand, London 2015.
Google Scholar

Czarnowski S., Kultura, Warszawa 2005.
Google Scholar

Dinnie K., Nation Branding. Concepts, Issues, Practice, London 2008.
Google Scholar

Fallan K., Introduction, [w:] Scandinavian Design. Alternative Histories, red. tenże, London 2012.
Google Scholar

Fallan K. i in., A Historiography of Scandinavian Design, [w:] Scandinavian Design. Alternative Histories, red. K. Fallan, London 2012.
Google Scholar

Feeney N., Why Is Sweden So Good at Pop Music?, „The Atlantic” 2013, 29 X, [online] http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2013/10/why‑is‑sweden‑so‑good‑at‑pop‑music/280945/.
Google Scholar

Goff P.M., Cultural Diplomacy, [w:] The Oxford Handbook of Modern Diplomacy, red. A.F. Cooper, J. Heine, R. Thakur, Oxford 2013.
Google Scholar

Griswold W., Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, przeł. P. Tomanek, Warszawa 2013.
Google Scholar

History, Swedish Institute, [online] https://eng.si.se/about‑si/history/.
Google Scholar

Hurn B., Tomalin B., Cross‑Cultural Communication. Theory and Practice, Basingstoke 2013.
Google Scholar

Hutsch J., Instytut Goethego w dyplomacji kulturalnej Niemiec, [w:] Historia w dyplomacji publicznej, red. B. Ociepka, Warszawa 2015.
Google Scholar

IKEA – DZIEŃ ŚWIĘTEJ ŁUCJI, Illuminati, [online] http://www.illuminati.com.pl/realizacje/ikea‑dzien‑swietej‑lucji,
Google Scholar

Inglis F., Kultura, przeł. M. Stolarska, Warszawa 2007, Key Concepts.
Google Scholar

International Tourism, Number of Arrivals, The World Bank, [online] http://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL?order=wbapi_data_value_2013+wbapi_data_value+wbapi_data_value‑last&sort=desc.
Google Scholar

Jenks C., Kultura, przeł. W.J. Burszta, Poznań 1999, Kluczowe Idee.
Google Scholar

Jora L., New Practices and Trends in Cultural Diplomacy, „Romanian Review of Political Sciences and International Relations” 2013, Vol. 10, nr 1.
Google Scholar

Kaneva N., Re‑Imagining Nation as Brand. Globalization and National Identity in Post‑Communist Bulgaria, rozprawa doktorska, Boulder 2007.
Google Scholar

Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 2007, Biblioteka Socjologiczna.
Google Scholar

Koselski A., Polska dyplomacja kulturalna po II wojnie światowej, [w:] Polska dyplomacja kulturalna po roku 1918. Osiągnięcia, potrzeby, perspektywy, red. tenże, A. Stawarz, Warszawa–Pułtusk 2006.
Google Scholar

Kristoffersson S., Design by IKEA. A Cultural History, przeł. W. Jewson, London 2014.
Google Scholar

Kroeber A., Kluckhohn C., Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, Cambridge 1952, Papers of the Peabody Museum of Archaeology and Ethnology, Harvard University, 47.
Google Scholar

Ledderhos M., IKEA. Success and Problems of a Swedish Concept, Västerås 2003.
Google Scholar

Llorella A., New Scandinavian Design, Barcelona 2005.
Google Scholar

McClory J., The New Persuaders III. A 2012 Global Ranking of Soft Power, Institute for Government, London 2012.
Google Scholar

Mickiewicz M., Polska dyplomacja kulturalna, [w:] Dyplomacja publiczna, red. B. Ociepka, Wrocław 2008, Acta Universitatis Wratislaviensis, 3056.
Google Scholar

New to Sweden. Handbook for Public Authorities and Private Individuals on the Rights and Duties of Aliens, Svenska Institutet, Lund 1969.
Google Scholar

Nye J.S., Soft Power. The Means to Success in World Politics, New York 2004, Current Affairs / Political Science. Ociepka B., Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa 2013.
Google Scholar

Pamment J., New Public Diplomacy in the 21st Century. A Comparative Study of Policy and Practice, Abingdon 2013, Routledge New Diplomacy Studies.
Google Scholar

Seria Söderhamn, IKEA, [online] http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/categories/series/22178/.
Google Scholar

Stieg Larsson Tops Europe’s Best‑Selling Authors of 2009, „The Independent” 2010, 22 I, [online] http://www.independent.co.uk/arts‑entertainment/books/news/stieg‑larsson‑tops‑europersquos‑best‑selling‑authors‑of‑2009‑5519183.html.
Google Scholar

Sverige, [online] https://sweden.se/p3/.
Google Scholar

Travel and Tourism, Economic Impact 2015 Sweden, World Travel and Tourism Council, London 2015.
Google Scholar

Umińska‑Woroniecka A., Historia polskich placówek dyplomacji kulturalnej, [w:] Historia w dyplomacji publicznej, red. B. Ociepka, Warszawa 2015.
Google Scholar

The World’s Most Valuable Brands, Forbes, [online] http://www.forbes.com/powerful‑brands/list/#tab:rank.
Google Scholar

Ziętek A., Dyplomacja publiczna Polski, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. Sektio K: Politologia” 2010, Vol. 17, nr 1.
Google Scholar

Published

2017-06-28

How to Cite

Kobierecka, Anna, and Michał Kobierecki. 2017. “W Poszukiwaniu źródeł międzynarodowej atrakcyjności Szwecji: Wymiar Kulturowy”. Politeja 14 (3(48):241-56. https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.48.11.

Issue

Section

Articles