Twórczość Harukiego Murakamiego w świetle zjawiska transkulturowości – muzyczne studium przypadku

Authors

  • Anna Duda Instytut Studiów Międzykulturowych UJ

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.43.16

Keywords:

Haruki Murakami, Japanese culture, transculturalism, postmodernism

Abstract

Haruki Murakami’s writings in the light of phenomenon of transculturalism – music case study

The main goal of the article is to show phenomenon of transculturalism in Haruki Murakami’s novels. Through analysis of western music on japanese ground I will try to demonstrate that there are pieces created with a completely new interpretative undertone. In his novels, among characters listening to Miles Davis, Radiohead or The Beatles, reading Franz Kafka or Fyodor Dostoyevsky and watching American westerns, we encounter traditions and aesthetic categories typical of Japan. Mono no aware, regardless of the writer’s intentions, builds up the background of all his novels. Moreover, this fact does not only result from his original style of writing but from the character of Japanese culture. I have employed this fact as a key to deciphering to what extent Murakami’s writings are postmodernist.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Anna Duda, Instytut Studiów Międzykulturowych UJ

Absolwentka kulturoznawstwa międzynarodowego oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studentka Wydziałowych Kulturoznawczych Studiów Doktoranckich UJ.

References

Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005, Cultura.
Google Scholar

Barthes R., Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 1999.
Google Scholar

Bauman Z., Ponowoczesne wzorce osobowe, [w:] tenże, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Scribd, [online] http://www.scribd.com/doc/3510054/Bauman‑Dwa‑Szkice‑o‑Moralnoci‑Ponowoczesnej.
Google Scholar

Benedict R., Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, przeł. E. Klekot, Warszawa 2003, Biblioteka Myśli Współczesnej.
Google Scholar

Blocker H.G., Starling Ch.L., Filozofia japońska, przeł. N. Szuster, Kraków 2008, Ex Oriente.
Google Scholar

Buddyzm, red. J. Drabina, Kraków 2004, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1271. Studia Religiologica, z. 37.
Google Scholar

Buruma I., Misjonarz i libertyn. Eros i dyplomacja. Polityka na Wschodzi i Zachodzie, przeł. P. Rosne, Kraków 2005.
Google Scholar

Dialog i akulturacja. Judaizm, chrześcijaństwo i islam, red. A. Pankowicz, S. Bielański, Kraków 2007.
Google Scholar

Estetyka japońska. Antologia, t. 1: Wymiary przestrzeni, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2010, Estetyki Świata.
Google Scholar

Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2004.
Google Scholar

Flood G., Hinduizm. Wprowadzenie, przeł. M. Ruchel, Kraków 2008, Ex Oriente.
Google Scholar

Kubiak Ho‑Chi B., Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009, Biblioteka Fundacji im. Takashimy.
Google Scholar

Loy D., Indra’s Postmodern Net, „Philosophy East and West” 1993, Vol. 43, nr 3. DOI: https://doi.org/10.2307/1399579
Google Scholar

Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot, Warszawa 2005, Biblioteka Myśli Współczesnej.
Google Scholar

Murakami H., Kafka nad morzem, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2007.
Google Scholar

Murakami H., Koniec Świata i Hard‑boiled Wonderland, przeł. A. Horikoshi, Warszawa 2007.
Google Scholar

Murakami H., Kronika ptaka nakręcacza, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2005.
Google Scholar

Murakami H., Norwegian Wood, przeł. D. Marczewska, A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.
Google Scholar

Murakami H., Pan Żaba ratuje Tokio, [w:] tenże, Wszystkie boże dzieci tańczą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.
Google Scholar

Murakami H., Przygoda z owcą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.
Google Scholar

Murakami H., Tańcz, tańcz, tańcz, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2008.
Google Scholar

Murakami H., Wszystkie boże dzieci tańczą [w:] tenże, Wszystkie boże dzieci tańczą, przeł. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2006.
Google Scholar

Paleczny T., Subkultury czy postsubkultury młodzieżowe? Pomiędzy buntem a odmiennością, Kraków 2012, Biblioteka Edukacyjna, 4.
Google Scholar

Rubin J., Haruki Murakami i muzyka słów, przeł. W. Górnaś, red. A. Zielińska‑Elliott, Warszawa 2008.
Google Scholar

Sangharakszita, Wprowadzenie do buddyzmu, przeł. M. Macko, Kraków 2002.
Google Scholar

Tokarski S., Orient i kontrkultury, Warszawa 1984.
Google Scholar

Tubielewicz J., Historia Japonii, Wrocław 1984.
Google Scholar

Tubielewicz J., Japonia zmienna czy niezmienna?, Warszawa 1998, Biblioteka Fundacji im. Takashimy. Wilkoszewska K., Czym jest postmodernizm?, Kraków 1997, Nauka dla Wszystkich, 484.
Google Scholar

Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000.
Google Scholar

Wowczuk W., Nowe oblicze starej tradycji. Chiny – Japonia, Białystok 2003.
Google Scholar

Varley P., Kultura japońska, przeł. M. Komorowska, Kraków 2006, Ex Oriente.
Google Scholar

Published

2016-07-20

How to Cite

Duda, Anna. 2016. “Twórczość Harukiego Murakamiego W świetle Zjawiska transkulturowości – Muzyczne Studium Przypadku”. Politeja 13 (4 (43):387-408. https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.43.16.

Issue

Section

Articles