Wideoideologia i Youtubizacja jako narzędzia politycznego public relations

Authors

  • Agnieszka Walecka‑Rynduch Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.28

Keywords:

polityczne public relations, internet, reklama, YouTube

Abstract

Video‑ideology and Youtubization as a Political Tool of Public Relations

Quantifier of our century is the media that define the present century as a time of media democracy, or, more narrowly, of e‑democracy. Politicians around the world submitting their political campaigns, interviews, speeches to the plans of media. They need media to communicate with the citizens of their countries, with voters, with national and international institutions. Models of communication created this way, according to the theory of public relations, can have the character of propaganda, marketing or of a dialog. The phenomenon of video‑ideology and the resulting political youtubization analyzed by the Author fits in all these three models. The paper identifies three channels of PR communication of the world of politics to the world of audience/electorate. The first two channels are top‑down schemes, created by the political power base, applied to influence and shape political attitudes of citizens. The third channel is bottom‑up formed grassroots citizens’ attitude, which is a meaningful response of the electorate to the political action.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Agnieszka Walecka‑Rynduch, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Doktor nauk humanistycznych, absolwentka politologii i kulturoznawstwa (specjalność europeistyka) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Adiunkt w Katedrze Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe: public relations, marketing polityczny, współczesne partie, ruchy polityczne, ugrupowania pozaparlamentarne polskiej i niemieckiej sceny politycznej.

References

Bayer Full, Prezydent (tekst piosenki), [online] http://teksty.org/bayer‑full,prezydent,tekst‑piosenki, V 2012.
Google Scholar

Ciesiołkiewicz K., Polityczny PR jest integralną częścią demokracji, [online] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polityczny‑pr‑jest‑integralna‑czescia‑demokracji#, 4 XI 2012.
Google Scholar

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005,Psychologia Polityczna.
Google Scholar

„Człowiek jest najważniejszy”. PSL ma piosenkę wyborczą, [online] http://polska.newsweek.pl/‑czlowiek‑jest‑najwazniejszy‑psl‑ma‑piosenke‑wyborcza,81252,1,1.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Dobek‑Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
Google Scholar

Film „Impreza u Tuska”: striptiz, alkohol i politycy, [online] http://politykier.pl/kat,1025795,wid,13422066,wiadomosc.html?ticaid=6f809, 4 XI 2012.
Google Scholar

Impreza u Tuska – nowy FILM Palikota: STRIPTIZ Arłukowicza, Kalisz i Kluzik z szampanem, [online] http://www.se.pl/wydarzenia/kraj/zobacz‑film‑impreza‑u‑tuska‑nowy‑film‑palikota‑striptiz‑arlukowicza‑kalisz‑i‑kluzik‑z‑szampanem_186188.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Janik‑Wiszniowska M., Promocja i reklama polityczna, [w:] Marketing polityczny w teorii i praktyce, red. A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak, Wrocław 2009, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3130.
Google Scholar

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zrzeszenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, Edukacja Medialna.
Google Scholar

Jožin z bažin, [online] http://pl.wikipedia.org/wiki/Jo%C5%BEin_z_ba%C5%BEin, 4 XI 2012.
Google Scholar

Kabaret pod Wyrwigroszem, Donald marzy (tekst piosenki), [online] http://teksty.org/kabaret‑pod‑wyrwigroszem,donald‑marzy,tekst‑piosenki, 4 XI 2012.
Google Scholar

Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska‑Ghariani, wprow. K. Krzysztofek, Warszawa 2007, Cyberkultura, Internet, Społeczeństwo.
Google Scholar

Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004.
Google Scholar

Media społecznościowe, [online] http://pl.wikipedia.org/wiki/Media_spo%C5%82eczno-%C5%9Bciowe, 4 XI 2012.
Google Scholar

Mikroblogi, [online] http://polityka‑internet.info/?tag=mikroblogi, 4 XI 2012.
Google Scholar

Netz spottet über „das erste Mal” mit Obama, „Spiegel‑Online”, 28 X 2012, [online] http://www.spiegel.de/netzwelt/web/lena‑dunham‑ernetet‑spott‑fuer‑obama‑wahlwerbespot‑a‑863874.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Nowy spot PiS: Wycieczka Grasiów za pieniądze podatników, [online] http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7011829,Nowy_spot_PiS__Wycieczka_Grasiow_za_pieniadze_podatnikow.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Odgrzewany spot PiS – znów straszą pustą lodówką, [online] http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Odgrzewany‑spot‑PiS‑znow‑strasza‑pusta‑lodowka,wid,13140227,wiadomosc.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, przedm. W. J. Burszta, Warszawa 2009, Popkultura i Media.
Google Scholar

Piontek D., Mity reklamy politycznej, [w:] Kulturowe instrumentarium panowania, red. R. Paradowski, P. Załęcki, Toruń 2002.
Google Scholar

Piontek D., Politycy i media. Sposoby wpływania przez polityków na zawartość mediów, [w:] Polska scena polityczna. Środowiska, komunikacja polityczna, strategie, red. K. Sobolewska‑Myślik, A. Hess, K. Kowalczyk, Kraków 2010.
Google Scholar

PiS straszy pustą lodówką i pyta „gdzie znikają nasze pieniądze”, [online] http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pis;straszy;pusta;lodowka;i;pyta;gdzie;znikaja;nasze-;pieniadze,118,0,772726.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Podobas I., Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku partii politycznych, Warszawa 2011, Engram.
Google Scholar

Sasin J., Burza po wyroku na twórcy Antykomor.pl. „To jest skandal!”, [online] http://wiadomosci.onet.pl/kraj/burza‑po‑wyroku‑na‑tworcy‑antykomorpl‑to‑jest‑skan,1,5246969,wiadomosc.html, 4 XI 2012.
Google Scholar

Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa–Bielsko‑Biała 2007, ParkEdukacja – Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar

Spektakularny transfer z PiS do PO, [online] http://fakty.interia.pl/raport/wybory_2007/news/spektakularny‑transfer‑z‑pis‑do‑po,975011,4727, 4 XI 2012.
Google Scholar

Szymańska A., Zintegrowanie komunikowanie marketingowe, [w:] Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. nauk. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa–Rzeszów 2006.
Google Scholar

Święćkowska T., Public relations a demokracja, Warszawa 2008, Rozprawy Uniwersytetu Warszawskiego, 479. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323517405
Google Scholar

Trzeciak S., Marketing polityczny w Internecie, Warszawa 2010.
Google Scholar

du Vall M., Walecka‑Rynduch A., Politicaltainment jako przejaw tabloidyzacji polityki, „Państwo i Społeczeństwo” 2012, nr 1.
Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=ExKWyLATNz0, 4 XI 2012.
Google Scholar

http://www.youtube.com/watch?v=c9HGXxPdA‑Q&feature=player_detailpage, XI 2012.
Google Scholar

http://www.youtube.com/user/antyKomorPL, 4 XI 2012.
Google Scholar

Published

2013-08-14

How to Cite

Walecka‑Rynduch, Agnieszka. 2013. “Wideoideologia I Youtubizacja Jako narzędzia Politycznego Public Relations”. Politeja 10 (3(25):481-99. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.25.28.

Issue

Section

Articles