Ukraińskie instytucje oświatowe w Białym Borze – studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.75.19Keywords:
Biały Bór, education, Ukrainian-language schools, UkrainiansAbstract
Ukrainian Education Institutions in Biały Bór – Case Study
The article discusses the policy of the Polish government towards minority schools using the example of Ukrainian primary school and secondary school of general education in Biały Bor with special focus on the school year 2020/2021. Schools, including all the minority schools in Poland, were put in a difficult situation because, according to the recent decisions, mother tongue education for the children of emigrants from Ukraine would not be financed by the Polish State. However, under the Polish Constitution, Poland shall ensure access to education for foreigners on equal terms with Polish nationals. Final decisions have not been made yet, but the issue of the incorrectly calculated subsidy repayment does not put the Polish State in a favourable light.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Dokumenty
Google Scholar
List Ministerstwa Edukacji Narodowej do Burmistrza Miasta i Gminy Biały Bór Pawła Mikołajewskiego, 22 XII 2020.
Google Scholar
List przewodniczącego Fundacji PROSVITA Marka Syrnyka do Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka, Wałcz 9 IV 2021.
Google Scholar
List Dyrektorów szkół: Piotra Pipki (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Markiana Szaszkewicza w Przemyślu), Marii Olgi Sycz (Zespół Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim), Anny Hawrylczak-Małańczak (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4 im. Bohdana Antonycza w Legnicy), Doroty Stefańskiej-Drzewieckiej (I Liceum Ogólnokształcące im. Tarasa Szewczenki w Białym Borze), Lubomiry Tchórz (Szkoła Podstawowa nr 8 im. Łesi Ukrainki z Ukraińskim Językiem Nauczania w Bartoszycach), Andrzeja Drozda Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tarasa Szewczenki w Białym Borze) do prof. dr. hab. Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki, 17 IV 2021.
Google Scholar
Materiały internetowe
Google Scholar
Leśniak G.J., W pandemii ponad 70 proc. zezwoleń na pracę dla obcokrajowców zostało wydanych Ukraińcom, [online] https://www.prawo.pl/kadry/zezwolenia-na-prace-dlaobcokrajowcow-ile-zostalo-wydanych,507176.html.
Google Scholar
Łabowicz L., Nowy rok szkolny – z językiem ukraińskim, „Nasz Wybór. Gazeta dla Ukraińców w Polsce”, [online] https://pl.naszwybir.pl/nowy-szkolny-jezykiem-ukrainskim/.
Google Scholar
Mniejszości Narodowe i Etniczne. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Zapisy z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i właściwych ustaw, [online] http://mniejszosci.narodowe.mswia.gov.pl/mne/prawo/zapisy-z-konstytucji-r/6481,Podstawowe-prawa.html.
Google Scholar
Pankowski S., „Nie hejtuj, inspiruj” – wspólna kampania mniejszości romskiej i ukraińskiej, TVP3 Szczecin, 5 II 2020, [online] https://szczecin.tvp.pl/46513285/nie-hejtuj-inspiruj-wspolna-kampania-mniejszosci-romskiej-i-ukrainskiej.
Google Scholar
I Liceum Ogólnokształcące im. Tarasa Szewczenki, [online] http://liceum-bialybor.pl/aktual/prezentacja-szkoly/.
Google Scholar
Raport sytuacyjny. Rynek pracy województwa zachodniopomorskiego w kwietniu 2020 r., [online] https://www.wup.pl/images/uploads/II_DLA_INSTYTUCJI/statystyka_analizy_badania/aktualno%C5%9Bci/Raport_sytuacyjny_042020.pdf, 4 V 2021.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, [online] https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4409.
Google Scholar
Szkoła Podstawowa nr 2 w Białym Borze, [online] http://sp2bbor.eu/.
Google Scholar
Zapis stenograficzny (463) z 39. Posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu w dniu 8 października 2002 r., [online] http://ww2.senat.pl/k5/kom/kne/2002/039nes.htm.
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2022-03-11 (2)
- 2021-12-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.