Ustanawianie obecności jako mechanizm przywództwa politycznego. Przykład Szymona Hołowni
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.19.2022.80.05Słowa kluczowe:
przywództwo polityczne, ustalanie agendy, obecność polityczna, analiza transakcyjna, model zgodności preferencji politycznychAbstrakt
ESTABLISHING PRESENCE AS A MECHANISM OF POLITICAL LEADERSHIP: THE EXAMPLE OF SZYMON HOŁOWNIA
The article touches upon building the political leadership of Szymon Hołownia, which is analysed in the light of the interactive theory of the emergence of leaders. The issues of complementarity of the needs of the leader and his voters and their mental matching are indicated, including research within the framework of the A Congruency Model of Political Preference (Caprara, Zimbardo). Establishing a presence by Szymon Hołownia via social media is a process in which he exposes content referring to the psychological and cultural sphere to a greater extent and to the sphere of politics to a lesser extent.
Pobrania
Bibliografia
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przeł. P. Izdebski, Warszawa 2000.
Caprara G.V., Zimbardo P.G., Personalizing Politics. A Congruency Model of Political Preference, „American Psychologist” 2004, vol. 59, nr 7, https://doi.org/10.1037/0003-066x.59.7.581. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.7.581
Derber C., Zaistnieć w społeczeństwie. O potrzebie zwracania na siebie uwagi, przeł. M. Gajdzińska, Gdańsk 2002.
Fenno R.F., Home Style. House Members in Their Districts, New York 2003.
Goffman E., Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience, Boston 1986.
Gorbaniuk O., Krzyszycha G., Zbieżność percepcji siebie i „osobowości” partii politycznej a preferencje polityczne wśród studentów, [w:] Marketing polityczny. Teoria i praktyka, red. I. Hofman, Lublin 2011.
Jakubowska U., Przywództwo polityczne, [w:] Podstawy psychologii politycznej, red. K. Skarżyńska, Poznań 2002.
Katz D., Patterns of Leadership, [w:] Handbook of Political Psychology, red. J.N. Knutson, London 1973.
Korzeniowski K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań wyborczych, [w:] Podstawy psychologii politycznej, red. K. Skarżyńska, Poznań 2002.
Marciniak E.M., Personalizacja zachowań wyborczych w Polsce w kontekście Modelu Zgodności Preferencji Politycznych, Warszawa 2013.
Marciniak E.M., Pozyskiwanie uwagi jako mechanizm marketingu politycznego, „Studia Politologiczne” 2010, vol. 16.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, przeł. B. Radwan, Kraków 2008.
Post J.M., Narcissism and the Charismatic Leader–Follower Relationship, „Political Psychology” 1986, vol. 7, nr 4, https://doi.org/10.2307/3791208. DOI: https://doi.org/10.2307/3791208
Psychologiczne charakterystyki elektoratów, komunikat z badań CBOS, nr 102/2019, Warszawa 2019.
Scheufele D.A., Framing as a Theory of Media Effects, „Journal of Communication” 1999, vol. 49, nr 1, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1999.tb02784.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1999.tb02784.x
Szmajke A., Autoprezentacja. Maski, pozy, miny, Olsztyn 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.