Konfrontacja różnych pamięci w przestrzeni scenicznej na przykładzie spektakli biograficznych z Teatru Śląskiego (Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci i What the heil?!)
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.20.2023.84.11Keywords:
biography, theater, postmemory, multidirectional memory, self-reflexivityAbstract
CONFRONTING DIVERSE MEMORIES ON STAGE: BIOGRAPHICAL PLAY AT THE SILESIAN THEATRE IN KATOWICE (LENI RIEFENSTAHL. EPIZODY NIEPAMIĘCI AND WHAT THE HEIL?!)
In recent Polish theater, numerous projects have drawn inspiration from biographies. These practices not only reflect the prevailing biographical trend in culture but also indicate that theater serves as a “memory machine,” playing a socially important role in establishing connections between the past and the present. Drawing on the examples of two plays staged at the Silesian Theatre in Katowice, namely Leni Riefenstahl. Epizody niepamięci [Leni Riefenstahl. Episodes of Non-memory] (2016) and What the heil?! (2022), and employing the concepts of cultural memory (A. Assmann, J. Assmann), postmemory (M. Hirsch) and multidirectional memory (M. Rothberg), this study examines the conventions employed in r e c o n s t r u c t i n g t h e p a s t wi t h i n t h e th e at r i c a l spa c e . Furthermore, it delves into t h e dynami c s o f va r i - o u s f o rms o f memo r y (e.g. cultural memory, communicative memory, individual memory) in theatrical representation.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Assmann A., Cztery formy pamięci, [w:] A. Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, przeł. K. Sidowska, Warszawa 2013, s. 39-57, https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497.
Google Scholar
Baluch W., Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym. Kraków 2005.
Google Scholar
Bryś M., Doświadczenie postpamięci w teatrze, Kraków 2020.
Google Scholar
Carlson M., The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine, Ann Arbor 2001, https://doi.org/10.3998/mpub.17168.
Google Scholar
Duniec K., O polityczności teatru, „Dwutygodnik” 2015, nr 1, [online] https://www.dwutygodnik.com/artykul/5695-o-politycznosci-teatru.html.
Google Scholar
Figzał-Janikowska M., Wymazywanie pamięci, [online] https://teatralny.pl/recenzje/wymazywanie-pamieci,1792.html.
Google Scholar
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008.
Google Scholar
Głowacka A., Powidoki, „Teatr” 2017, nr 1, [on-line] https://e-teatr.pl/powidoki-a230821.
Google Scholar
Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105, s. 29-32.
Google Scholar
Niedurny K., Uniewinnienie, „Dwutygodnik” 2016, nr 11, [online] https://www.dwutygodnik.com/artykul/6847-uniewinnienie.html
Google Scholar
Rokem F., Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.
Google Scholar
Rothberg M., Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji, przeł. K. Bojarska, Warszawa 2015.
Google Scholar
Sugiera M., I staw się przede mną. Przedstawianie przeszłości w polskim dramacie współczesnym, „Dialog” 2011, nr 11, s. 60.
Google Scholar
Tabaszewska J., Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami, „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 78, https://doi.org/10.18318/td.2019.1.5.
Google Scholar
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie, red. M. Kwaśniewska, G. Niziołek, Wrocław 2012.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.