Historia mojego ojca: zaraz wam odegram… Czyli jak pamięta drugie pokolenie?

Authors

  • Sylwia Papier Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.15

Keywords:

theater, memory, testimony, second generation

Abstract

My Father’s Story: I’ll Play You Right Away… So How Do the Second Generation Remember?

The aim of the article is to discuss the life story of the survivor, Majer Jesion and the joint work of daughter and father on discovering memory and the past, as well as to analyze the result of this work: the spectacle 121 023 J (dir. Ariel Goldmann, Sao Paulo), including the construction of the history and stage spaces with the usage of props to visualize the difficult past. In 2002, Renata Jesion decided to put on stage the traumatic story of her father in which she embodied him on stage. The theater medium serves her in the intergenerational transmission of the memory of the Holocaust. This monodrama will be analyzed in the light of the theory of post-memory (M. Hirsch), testifying through the medium of the theater (G. Niziołek, F. Rokem), and Self-Revelatory Performance (R. Emunah, A. Volkas).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sylwia Papier, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

    Kulturoznawczyni, doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ. Członkini Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz Kolektywu Kuratorskiego. Zajmuje się performatywnym wymiarem świadectw Zagłady oraz związanymi z tym tematem projektami artystycznymi. Współredaktorka m.in. książek Identyfikacje Zagłady. Szkice historyczne i praktyki kulturowe (2017), Jak burgund pod światło… Szkice o Zuzannie Ginczance (2018) oraz Rzeczowy świadek (2019). Stypendystka European Holocaust Research Infrastructure (2018). Kierowniczka projektu badawczego „Przemiany świadectwa Holokaustu w dobie cyfrowej” w ramach konkursu „PRELUDIUM-19” (2020/37/N/HS2/00210).

References

Archiwum Arolsen: Refugee/Displaced Person Statistical Card z dnia 07.10.1948, numer of dokumentu: 3520117 [w:] Postwar Card File, [online:] https://collections.arolsenarchives.org/en/archive/67487090/?p=1&s=Majer%20Jesion&doc_id=67487090.

Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (APM-B): lista więźniów zarejestrowanych w KL Buchenwald po ewakuacji z KL Auschwitz, Buchenwald (więźniowie), t. 4, s. 27, D-Bu-3/1/4, nr inwentarzowy 149720.

Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (APM-B): książka szpitala obozowego dla więźniów w KL Auschwitz III-Monowitz, D-AuIII-5/3, nr inwentarzowy: 31538, t. 3, s. 56.

Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, przeł. A. Teperek, Warszawa 2016.

Bryś M., Doświadczenie postpamięci w teatrze, Kraków 2020.

Emunah R., Self-revelatory performance. A form of drama therapy and theatre, [w:] „Drama Therapy Review” 2015, vol. 1, nr 1, https://doi.org/10.1386/dtr.1.1.71_1. DOI: https://doi.org/10.1386/dtr.1.1.71_1

Epstein H., Children of the Holocaust. Conversations with Sons and Daughters of Survivors, New York 1979.

Galante I., Do inferno ao hospício. Peça reconta história vivida em campo de concentração, „Diário o Região” 2005, 22 VII, [online:] https://www.diariodaregiao.com.br/index.php?id=/cultura/materia.php&cdmatia=842226.

Hirsch M., Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge Massachussetts, and London, England 1997.

Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2011, vol. 18, nr 105.

Hirsch M., The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture after the Holocaust, New York 2012. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009

Hirsch M., Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Poznań 2010.

Kidron C.A., Embodying the Distant Past: Holocaust Descendant Narratives of the Lived Presence of the Genocidal Past, [w:] Genocide and Mass Violence. Memory, Symptom, and Recovery, red. D.E. Hinton, A.L. Hinton, New York 2014 https://doi.org/10.1017/CBO9781107706859.008. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107706859.008

Kidron C.A., Surviving a Distant Past: A Case Study of the Cultural Construction of Trauma Descendant Identity, „Ethos” 2003, vol. 31, nr 4, https://doi.org/10.1525/eth.2003.31.4.513. DOI: https://doi.org/10.1525/eth.2003.31.4.513

Kidron C.A, Toward an Ethnography of Silence. The Lived Presence of the Past in the Everyday Life of Holocaust Trauma Survivors and Their Descendants in Israel, „Current Anthropology” 2009, vol. 50, nr 1, https://doi.org/10.1086/595623. DOI: https://doi.org/10.1086/595623

Malak T., Teatr jednego aktora. Refleksje krytyczne, Warszawa 1985.

Niziołek G., Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.

Papier S., „Ja” wobec Zagłady. Sceniczny „zapis” doświadczenia wojennego [w:] Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, red. Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa 2018.

Rokem F., Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.

Teatro Para Alguém, [online:] http://teatroparaalguem.com.br/.Teatro Para Alguém, 121.023J - by Renata Jesion (English subtitles), [online:] https://vimeo.com/43214512.

Tippner A., Sensing the meaning, working towards the facts: drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.1.5

Santos V., Atriz faz em cena retrato do pai quando prisioneiro de Guerra, „Teatrojornal” 2004, 13 X, [online:] http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1310 200410.htm.

Self-Revelatory Performance in the Drama Therapy Program, [online:] https://www.ciis.edu/academics/graduate-programs/drama-therapy/self-revelatory-performance.

USC Shoah Foundation Institute testimony of Majer Jesion, [online:] https://collections.ushmm.org/search/catalog/vha28557.

Waligóra K., „Koń nie jest nowy”. O rekwizytach w teatrze, Kraków 2017.

Wieviorka A., The Era of the Witness, przeł. z jęz. franc. J. Stark, Ithaca–London 2006.

Wywiad mojego autorstwa z Renatą Jesion z 10 XI 2016.

Downloads

Published

01-02-2021

How to Cite

“Historia Mojego Ojca: Zaraz Wam odegram… Czyli Jak pamięta Drugie Pokolenie?”. 2021. Politeja 18 (1(70): 197-208. https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.15.

Similar Articles

1-10 of 145

You may also start an advanced similarity search for this article.