Historia mojego ojca: zaraz wam odegram… Czyli jak pamięta drugie pokolenie?

Authors

  • Sylwia Papier Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.15

Keywords:

theater, memory, testimony, second generation

Abstract

My Father’s Story: I’ll Play You Right Away… So How Do the Second Generation Remember?

The aim of the article is to discuss the life story of the survivor, Majer Jesion and the joint work of daughter and father on discovering memory and the past, as well as to analyze the result of this work: the spectacle 121 023 J (dir. Ariel Goldmann, Sao Paulo), including the construction of the history and stage spaces with the usage of props to visualize the difficult past. In 2002, Renata Jesion decided to put on stage the traumatic story of her father in which she embodied him on stage. The theater medium serves her in the intergenerational transmission of the memory of the Holocaust. This monodrama will be analyzed in the light of the theory of post-memory (M. Hirsch), testifying through the medium of the theater (G. Niziołek, F. Rokem), and Self-Revelatory Performance (R. Emunah, A. Volkas).

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Sylwia Papier, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Kulturoznawczyni, doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ. Członkini Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz Kolektywu Kuratorskiego. Zajmuje się performatywnym wymiarem świadectw Zagłady oraz związanymi z tym tematem projektami artystycznymi. Współredaktorka m.in. książek Identyfikacje Zagłady. Szkice historyczne i praktyki kulturowe (2017), Jak burgund pod światło… Szkice o Zuzannie Ginczance (2018) oraz Rzeczowy świadek (2019). Stypendystka European Holocaust Research Infrastructure (2018). Kierowniczka projektu badawczego „Przemiany świadectwa Holokaustu w dobie cyfrowej” w ramach konkursu „PRELUDIUM-19” (2020/37/N/HS2/00210).

References

Archiwum Arolsen: Refugee/Displaced Person Statistical Card z dnia 07.10.1948, numer of dokumentu: 3520117 [w:] Postwar Card File, [online:] https://collections.arolsenarchives.org/en/archive/67487090/?p=1&s=Majer%20Jesion&doc_id=67487090.
Google Scholar

Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (APM-B): lista więźniów zarejestrowanych w KL Buchenwald po ewakuacji z KL Auschwitz, Buchenwald (więźniowie), t. 4, s. 27, D-Bu-3/1/4, nr inwentarzowy 149720.
Google Scholar

Archiwum Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu (APM-B): książka szpitala obozowego dla więźniów w KL Auschwitz III-Monowitz, D-AuIII-5/3, nr inwentarzowy: 31538, t. 3, s. 56.
Google Scholar

Assmann A., Między historią a pamięcią. Antologia, red. M. Saryusz-Wolska, przeł. A. Teperek, Warszawa 2016.
Google Scholar

Bryś M., Doświadczenie postpamięci w teatrze, Kraków 2020.
Google Scholar

Emunah R., Self-revelatory performance. A form of drama therapy and theatre, [w:] „Drama Therapy Review” 2015, vol. 1, nr 1, https://doi.org/10.1386/dtr.1.1.71_1. DOI: https://doi.org/10.1386/dtr.1.1.71_1
Google Scholar

Epstein H., Children of the Holocaust. Conversations with Sons and Daughters of Survivors, New York 1979.
Google Scholar

Galante I., Do inferno ao hospício. Peça reconta história vivida em campo de concentração, „Diário o Região” 2005, 22 VII, [online:] https://www.diariodaregiao.com.br/index.php?id=/cultura/materia.php&cdmatia=842226.
Google Scholar

Hirsch M., Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge Massachussetts, and London, England 1997.
Google Scholar

Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2011, vol. 18, nr 105.
Google Scholar

Hirsch M., The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture after the Holocaust, New York 2012. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009
Google Scholar

Hirsch M., Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Poznań 2010.
Google Scholar

Kidron C.A., Embodying the Distant Past: Holocaust Descendant Narratives of the Lived Presence of the Genocidal Past, [w:] Genocide and Mass Violence. Memory, Symptom, and Recovery, red. D.E. Hinton, A.L. Hinton, New York 2014 https://doi.org/10.1017/CBO9781107706859.008. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107706859.008
Google Scholar

Kidron C.A., Surviving a Distant Past: A Case Study of the Cultural Construction of Trauma Descendant Identity, „Ethos” 2003, vol. 31, nr 4, https://doi.org/10.1525/eth.2003.31.4.513. DOI: https://doi.org/10.1525/eth.2003.31.4.513
Google Scholar

Kidron C.A, Toward an Ethnography of Silence. The Lived Presence of the Past in the Everyday Life of Holocaust Trauma Survivors and Their Descendants in Israel, „Current Anthropology” 2009, vol. 50, nr 1, https://doi.org/10.1086/595623. DOI: https://doi.org/10.1086/595623
Google Scholar

Malak T., Teatr jednego aktora. Refleksje krytyczne, Warszawa 1985.
Google Scholar

Niziołek G., Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.
Google Scholar

Papier S., „Ja” wobec Zagłady. Sceniczny „zapis” doświadczenia wojennego [w:] Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, red. Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa 2018.
Google Scholar

Rokem F., Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.
Google Scholar

Teatro Para Alguém, [online:] http://teatroparaalguem.com.br/.Teatro Para Alguém, 121.023J - by Renata Jesion (English subtitles), [online:] https://vimeo.com/43214512.
Google Scholar

Tippner A., Sensing the meaning, working towards the facts: drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.1.5
Google Scholar

Santos V., Atriz faz em cena retrato do pai quando prisioneiro de Guerra, „Teatrojornal” 2004, 13 X, [online:] http://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1310 200410.htm.
Google Scholar

Self-Revelatory Performance in the Drama Therapy Program, [online:] https://www.ciis.edu/academics/graduate-programs/drama-therapy/self-revelatory-performance.
Google Scholar

USC Shoah Foundation Institute testimony of Majer Jesion, [online:] https://collections.ushmm.org/search/catalog/vha28557.
Google Scholar

Waligóra K., „Koń nie jest nowy”. O rekwizytach w teatrze, Kraków 2017.
Google Scholar

Wieviorka A., The Era of the Witness, przeł. z jęz. franc. J. Stark, Ithaca–London 2006.
Google Scholar

Wywiad mojego autorstwa z Renatą Jesion z 10 XI 2016.
Google Scholar

Downloads

Published

2021-02-01

How to Cite

Papier, Sylwia. 2021. “Historia Mojego Ojca: Zaraz Wam odegram… Czyli Jak pamięta Drugie Pokolenie?”. Politeja 18 (1(70):197-208. https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.15.