Reinterpretacja wizerunku prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w polskich memach internetowych w czasie wojny ukraińsko-rosyjskiej

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12797/RM.01.2023.13.05

Keywords:

Volodymyr Zelenski, Ukraine-Russia war, Internet, memes

Abstract

REINTERPRETATION OF THE IMAGE OF PRESIDENT VOLODYMYR ZELENSKY IN POLISH INTERNET MEMES DURING THE UKRAINE-RUSSIA WAR

The article discusses the online reception of the image of Ukrainian President Volodymyr Zelensky in 2022. A quantitative-qualitative method was used to analyze 126 internet memes published on the Polish website Kwejk.pl. The analysis of the memes studied showed that the Ukrainian-Russian conflict is simplified to a battle between the leaders of the warring countries. While Volodymyr Zelensky is almost exclusively presented positively by internet users as a hero and a simple, likable person, Russian President Vladimir Putin is his complete opposite – a weak, cowardly and greedy man. By creating and spreading such memes, internet users therefore reinterpret the media images of politicians. The creators of memes become not only commentators, but also participants in political life, having a real impact on public opinion. Internet memes should therefore be treated as a highly valuable informational and image-related tool in the war.

References

Baran, D. 2016. Wizerunek Ukraińców na łamach wybranej polskiej prasy, Państwo i Społeczeństwo, 26/1, 97–116.

Bazhenova, H. 2019. Wybory prezydenckie na Ukrainie: przyczyny sukcesu Zełenskiego, https://ies.lublin.pl/wp-content/uploads/2020/08/ies-komentarze-21-21-2019.pdf/ – 12 XI 2022.

Borkowska, A. 2020. Językowy obraz Ukraińców w polskich dziennikach prasowych (analiza materiałów Narodowego Korpusu Języka Polskiego z lat 2005–2010), Acta Polono-Ruthenica, 25/3, 91–108, https://doi.org/10.31648/apr.5892. DOI: https://doi.org/10.31648/apr.5892

Bralczyk, J. 2022. Przyprawić rogi, https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/przyprawic-rogi;2237.html/ – 29 I 2023.

Brylska, K., Gackowski, T. 2017. Krytyka polityczna w memach internetowych – od dekonstrukcji po rekonfigurację. W: T. Gackowski, K. Brylska, M. Patera (red.), Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, 25–50.

Cwalina, W., Falkowski, A. 2005. Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk.

Dawkins, R. 1996. Samolubny gen (M. Skoneczny, tłum.), Warszawa.

Gumkowska, A. 2016. Mem i mikroblog jako nowa forma gatunkowo-komunikacyjna. Czy kicz może zdefiniować gatunek?. W: B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz (red.), Kicz w Komunikacji, 377–385. DOI: https://doi.org/10.18778/8088-032-0.37

Iwański, T. 2019. Zełenski – anatomia sukcesu, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2019-04-03/zelenski-anatomia-sukcesu/ – 12 XI 2022 r.

Kasprowicz, D., Veltzé, K. 2020. Badania nad memami internetowymi w świetle wiedzy o nowych mediach – wyzwania metodologiczne, Studia de Cultura, 12/3, 4–12, https://doi.org/10.24917/20837275.12.3.1. DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.12.3.1

Kula, K. 2017. Hipermęskość na wojnie w Wietnamie w amerykańskim kinie popularnym lat 80., Kultura Współczesna, 94, 27–39, https://doi.org/10.26112/kw.2017.95.03.

Mohyr, D. 2021. Marketing polityczny Wołodymyra Zełenskiego – bezprecedensowa kampania wyborcza w historii niepodległej Ukrainy, iNFOTEZY, 2(11), 43–58.

Narożna, D. 2022. Social media Wołodymyra Zełenskiego a kreowanie wizerunku w dobie wojny ukraińsko-rosyjskiej, Przegląd Politologiczny, 107–115, https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.2.8. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.2.8

Pidku˘ımukha, L., Kiss, N. 2020. Battle of narratives: Political memes during the 2019 Ukrainian presidential election, Cognitive Studies. Études cognitives, 20, 1–24, https://doi.org/10.11649/cs.2246. DOI: https://doi.org/10.11649/cs.2246

Przybysz, Ł. 2015. Polityk jako zwykły niezwykły człowiek w mediach. Analiza wizerunków politycznych w kontekście zwykłości, Zeszyty Naukowe KUL, 2(230), 49–72.

Rogacin, W. 2022. Zełenski. Biografia, Warszawa.

Szczęsna, E. 2007. Poetyka mediów (polisemiotyczność, digitalizacja, reklama), Warszawa.

Szczęsna, E. 2018. Oblicza sterowania. O perswazji niewerbalnej w sztuce i reklamie, Załącznik Kulturoznawczy, 5, 23–35, https://doi.org/10.21697/zk.2018.5.02. DOI: https://doi.org/10.21697/zk.2018.5.02

Szymczyk, J. 2018. Funkcje mowy ciała w procesie kreowania wizerunku publicznego polityków, Roczniki Nauk Społecznych, 10(46), 131–161, https://doi.org/10.18290/rns.2018.46.2-7. DOI: https://doi.org/10.18290/rns.2018.46.2-7

The Associated Press. 2022. Live updates: Zelenskyy Declines US offer to Evacuate Kyiv, https://apnews.com/article/russia-ukraine-business-europe-united-nations-kyiv-6ccba0905f1871992b93712d3585f548/ – 13 XI 2022.

Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018.

Wróblewska-Skrzek, J. 2021. „Samiec alfa”? Socjologiczne narracje męskiej atrakcyjności, Dyskursy Młodych Andragogów, 22, 357–366, https://doi.org/10.34768/dma.vi22.605.

WSJP PAN: P. Żmigrodzki (red.), Wielki słownik języka polskiego PAN, https://wsjp.pl – 13 XI 2022.

Zbirański, A. 2019. Barbarzyńca ze Wschodu. Od stereotypu do mitologizacji Rosjan, Nowa Polityka Wschodnia, 1(20), 107–119, https://doi.org/10.15804/npw20192007. DOI: https://doi.org/10.15804/npw20192007

Centralʹna Wyborcza Komisija. 2019. Protokoł Centralʹnoji wyborczoji komisiji pro rezulʹtaty powtornoho powtornoho hołosuwannia z wyboriw Prezydenta Ukrajiny [Центральна Виборча Комісія. 2019. Протокол Центральної виборчої комісії про результати повторного голосування з виборів Президента України], https://cvk.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/11/vpu_2019_protokol_cvk_30042019.pdf –12 XI 2022.

Published

2023-08-17

How to Cite

Mazur, R. (2023). Reinterpretacja wizerunku prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w polskich memach internetowych w czasie wojny ukraińsko-rosyjskiej. Intercultural Relations, 7(1(13), 77–94. https://doi.org/10.12797/RM.01.2023.13.05