Victricis Aquilae Signum w rzeźbie XIV—XV wieku budowli Wawelu i Krakowa

Autor

  • Henryk Świątek

DOI:

https://doi.org/10.32030/

Abstrakt

Brak abstraktu dla tego artykułu.

Bibliografia

1. „Znak orła zwycięskiego”: Mistrza Wincentego Kronika Polska, tłum. K. Abgarowicz, B. Kubris, Warszawa 1974, s. 202.

2. Katalog Zabytków Sztuki w Polsce; Warszawa 1965, t. IV, cz. 1, s. 66–67.

3. Tamże, s. 67.

4. Rzeźba św. Stanisława wykonana wcześniej, na przełomie wieków XIII/XIV, została umieszczona na elewacji katedry w okresie jej ukończenia czyli w roku 1364; Katalog Zabytków…, s. 66, 160.

5. Dzieło fundacyjne przy budowie kościoła św. Katarzyny w Krakowie, zostało zaznaczone znakiem literowym o czem niżej.

6. J. Gadomski, Funkcja kościołów fundacji Kazimierza Wielkiego w świetle heraldycznej rzeźby architektonicznej, w: Funkcja dzieła sztuki, Warszawa 1972, s. 106. (Materiały z Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Szczecin 1972).

7. Mistrza Wincentego Kronika, op. cit., s. 202.

8. Tamże, s. 41.

9. T. Dobrowolski, Sztuka Krakowa, Kraków 1950, s. 127–128.

10. K. Estreicher, Kraków. Przewodnik dla zwiedzających…, Kraków 1938, s 172.

11. Mistrza Wincentego…, s. 118.

12. J. Pieziowa, Wincentego z Kielc, Żywot św. Stanisława, Analecta Cracoviensia, Kraków 1979, t. XI, s. 184.

13. Katalog Zabytków, op. cit., s. 49; J. Gadomski, op. cit., s. 106, 107; J. Rączka, Królewska rezydencja pałacowo-ogrodowa na Łobzowie, stan badań i zachowane źródła archiwalne (1367–1586) w: Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, Kraków 1982, t. XVI, s. 22, ryc. 5.

14. W. Coxe, Trawels into Poland, Russia, Sweden and Denmark, London 1784, s. 160, wyd. 4, London 1792, T. I, s. 191.

15. Wiadomości o Krakowie przez Tadeusza Czackiego napisane w roku 1791; w: A. Grabowski, Historyczny opis miasta Krakowa i jego okolic, Kraków 1822, s. 271, wyd. 2, pt. Kraków i jego okolice, Kraków 1830, s. 331; Wspomnienia Ambrożego Grabowskiego, wyd. S. Estreicher, Kraków 1909, s. 173; w: Bibl. Krak., t. 41, s. 2; I. Czartoryska, Poczet pamiątek zachowanych w Domu Gotyckim w Puławach, Warszawa 1829, nr 3, s. 3–4; Opis zabytków starożytności, przez delegację wysłaną z polecenia Rady Administracyjnej Krakowa, zebrane w latach 1844, 1846; w: „Dziennik Polski” 1863, nr 140, s. 1.

16. Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu; Centralny Katalog Zabytków, sygn. nr 1402.

17. K. Estreicher, Kraków…, op. cit., s. 211.

18. B. Łukaszewiczowa, W tragicznych latach Wawelu; Rocznik Krakowski, Kraków 1980, t. L, s. 188.

19. J. Rączka, op. cit., s. 22.

20. F. Piekosiński, Pieczęcie polskie wieków średnich, cz. I, Kraków 1899, s. 115–233.

21. Tamże; s. 146, fig. 161.

22. Tamże, s. 218–219; A. Brückner, K. Estreicher, Encyklopedia Staropolska, Kraków 1939, t. II, s. 59–60.

23. F. Piekosiński, op. cit.; Tamże.

24. F. Piekosiński, op. cit.; patrz: pieczęcie w Księstwie Oświęcimskim i na Mazowszu, s. 233, fig. 276.

25. Katalog Zabytków…, op. cit., cz. II, Warszawa 1971, s. 16.

26. Tamże; t. IV, sz. I, s. 141.

27. J. Gadomski, op. cit., s. 106–112.

28. Monumentu Poloniae Historica, Lwów 1876, t. 3, s. 367.

29. S. Tomkowicz, Wawel, Teka Grona Konserwatorów Galicji, Kraków 1907, t. IV, cz. I, s. 70–73; Katalog Zabytków…, op. cit., cz. I, s. 4.

30. Tamże, s. 74.

31. Tamże, s. 73, 412.

32. Tamże, s. 146, fig. 17.

33. Katalog Zabytków…, op. cit., t. IV, cz. I, s. 49.

34. S. Tomkowicz, op. cit., s. 112, fig. 100.

35. Właściwym wydaje się porównanie tej rzeźby z zaprojektowanym przez T. Stryjeńskiego Orłem kamiennym na pinaklu ze szczytu prezbiterium kościoła Najświętszej Panny Marii w Krakowie, patrz: fotografia N. Kriegera, Muzeum Historyczne m. Krakowa, nr inw. 1446/K.

36. S. Tomkowicz, op. cit., s. 244, fig. 948; powtórnie odkuty herb Władysława Jagiełły, traktował autor jako rzeźbę z w. XV.

37. Tamże, s. 73; Katalog zabytków…, op. cit., t. IV, cz. I, s. 49.

38. MHK, nr inw. 1665/K. 39 Katalog Zabytków…, op. cit., t. IV, cz. I, s. 112– 113.

40. Tamże, t. IV, cz. II, s. 48, fig. 580.

41. Codex episcopolis, s. XV, t. II, s. 67–71; A. Grabowski, Kraków i okolice, wyd. 5, s. 336; S. Tomkowicz, op. cit., s. 72.

42. Polonia Typographica, Warszawa, Kraków 1978, zeszyt 1, tabl. 63, 75.

43. Tamże, tabl. 53.

44. K. Estreicher, Collegium Maius – dzieje gmachu, Kraków 1968, s. 12, ryc. 47–48.

45. Jak wspomniano wyżej, orzeł na pinaklu kościoła NPM w Krakowie, odkuty został w w. XIX (przyp. 35).

46. Braki w dokumentacji dotyczącej konserwacji tego obiektu z lat 60-tych naszego wieku w Archiwum Urzędu Konserwatora Miejskiego, mogą być uzupełnione dokumentacją gromadzoną w Archiwum Katedry Konserwacji Politechniki Krakowskiej. Archiwum to jest jednak nieczynne z powodów technicznych. Wg informacji uzyskanej przez autora od prof. Wiktora Zina, rzeźby te razem z rzeźbą lwa z w. XV, miały być przekazane Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. O ile jednak wzmiankowaną rzeźbę lwa zdołano tam odnaleźć, to omawianych tu herbów nie udało się autorowi zidentyfikować.

47. MHK, sygn. Fs. 861/ІХ.

48. MHK, sygn. 722/II.

49. MHK, sygn. 704/VIII.

50. MHK, sygn. 684/VIII.

51. Polonia Typographica, op. cit., tab. 1, 53, 63.

52. Studium Historyczne Kamieniarki Sukiennic, PP Pracownie Konserwacji Zabytków w Krakowie, maszynopis, Archiwum Wydziału Ochrony Zabytków Urzędu m. Krakowa, sygn. 2257/77, s. 19.

53. MHK, sygn. 1820/K.

54. J. Gadomski, op. cit., s. 112.

55. J. Louis-Wawel, Przechadzka kronikarza po Rynku Krakowskim, Kraków 1890, s. 23–24.

56. Tamże.

57. Tamże.

58. Katalog Zabytków…, op. cit., t. IV, cz. II, s. 96, fig. 499.

59. Z. Kępiński, Wit Stwosz, Warszawa 1981, s. 15.

60. Tamże, s. 24–25.

61. Tamże, s. 15.

Pobrania

Wersja elektroniczna opublikowana

22.12.2025

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Victricis Aquilae Signum w rzeźbie XIV—XV wieku budowli Wawelu i Krakowa. (2025). Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, 14, 38-49. https://doi.org/10.32030/