Zmieścić się w ramach

Trzy próby definiowania romskiej sztuki współczesnej w Polsce

Authors

  • Monika Weychert SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.14

Keywords:

contemporary Roma art, post-Roma art, Roma people, contemporary art

Abstract

To Stay within the Range. Three Attempts to Define Contemporary Roma Art in Poland

The concept of contemporary Roma art was introduced into the critical apparatus of aesthetics by Timea Junghaus in 2007, when she curated Paradise Lost, the first Roma Pavilion at the Venice Biennale, an unprecedented act and a strong political statement. It is therefore more intriguing than ever to observe attempts to redefine the idea of „contemporary Roma art”. A single exhibition – Kali Berga, one event, the same group of artists and the same set of artworks has inspired two contradictory concepts: Wojciech Szymański anticipated the concept of „post-Roma art”, while Anna Mirga-Kruszelnicka came up with the idea of the „art of the Roma”. As a cultural expert, I analyse the conceptualisation process of the phenomenon of contemporary Roma art.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

References

Artysta, nomad we Francji, wywiad z Gabim Jimenezem, „Dialog Pheniben” 2013, t. 12.
Google Scholar

Baker D., W sprawie prowizorki: kilka uwag o estetyce Romów, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.
Google Scholar

Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001, Horyzonty Nowoczesności, t. 20.
Google Scholar

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Przemoc symboliczna, [w:] P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Warszawa 2001, Terminus, 21.
Google Scholar

Brooks E., Why It’s Time to Reclaim Romani Art History, „Frieze Magazine”, [online] https://frieze.com/article/why-its-time-reclaim-romani-art-history.
Google Scholar

Fanon F., The Fact od Blackness, [w:] F. Fanon, Black Skin, White Masks, London 1986.
Google Scholar

Hacking I., O wytwarzaniu ludzi, przeł. E. Charkiewicz, „London Review of Books” 2006, Vol. 28, nr 16, Biblioteka Online Seminarium Foucault, [online] http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=112.
Google Scholar

Junghaus T., Obraz i podobieństwo. Rozważania o Romach w sztuce i sztuce Romów, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2013, nr 12.
Google Scholar

Junghaus T., Opór nie wystarczy. Rola romskiej sztuki we współczesnym układzie sił, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 17, s. 56-59.
Google Scholar

Junghaus T., Romska sztuka współczesna – rewolta podporządkowanych, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.
Google Scholar

Kapralski S., Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów, Warszawa 2012.
Google Scholar

Meet Your Neighbours. Contemporary Roma Art from Europe, red. T. Junghaus, Budapest 2006.
Google Scholar

Kapralski S., Kołaczek M., Talewicz-Kwiatkowska J., Kierunek: przyszłość. 25 lat wolności a Romowie, Kraków 2015.
Google Scholar

Mirga-Wójtowicz E., Od Romani Art do Jaw Dikh..., „Studia Romologica” 2016, t. 9.
Google Scholar

Mouffe Ch., Polityczność. Przewodnik „Krytyki Politycznej”, przeł. J. Erbel, Warszawa 2008.
Google Scholar

Parno.polinfo.net (strona poświęcona twórczości Karola Parno Gierlińskiego), [online] http://www.parno.polinfo.net.
Google Scholar

Popow M., Sztuka jest dla wszystkich. Rozmowa z Delaine Le Bas, „Szum”, 19 XI 2013, [online] http://magazynszum.pl/rozmowy/sztuka-jest-dla-wszystkich-rozmowa-z-delaine-le-bas.
Google Scholar

Romani Art. Katalog wystawowy artystów romskich, Romskie Stowarzyszenie Oświatowe, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 2008, [online] http://www.muzeum.tarnow.pl/multimedia/katalog%20_romaniart.pdf.
Google Scholar

Siegel A., Hidden Holocaust, przeł. M. Ujma, „ARTMargins”, 26 X 2004, [online] http://www.artmargins.com/index.php/8-archive/218-hidden-holocaust.
Google Scholar

Spivak Chakravorty G., Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, przeł. E. Majewska, „Krytyka Polityczna” 2010, nr 24-25, s. 196-239.
Google Scholar

Szymański W., Od cyganerii do sztuki post-romskiej i z powrotem. Mapowanie Czarnej Góry, „Studia Romologica” 2016, t. 9.
Google Scholar

Touré, Who’s Afraid of Post-Blackness? What It Means to Be Black Now, New York 2012.
Google Scholar

Weychert-Waluszko M., Niewidzialna Zagłada Romów, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 44.
Google Scholar

Weychert-Waluszko M., „Postać Cygana w kulturze polskiej – mit czy stereotyp”, 1998 (niepublikowana praca magisterska).
Google Scholar

Weychert-Waluszko M., Romska wystawa to pułapka, [w:] Tajsa, red. K. Roj, J. Synowiec, przeł. A. Andrzejewska, S. Mielnikiewicz, Tarnów 2015.
Google Scholar

Weychert-Waluszko M., Zielonooki potwór etnografii, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 19.
Google Scholar

Wszystko jest czarną dziewczyną. Rozmowa z Karą Walker, rozmawiała K. Bojarska, „Dwutygodnik”, [online] http://www.dwutygodnik.com/artykul/2817-wszystko-jest-czarna-dziewczy%20na.html.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-08-27

How to Cite

Weychert, Monika. 2019. “Zmieścić Się W Ramach: Trzy próby Definiowania Romskiej Sztuki współczesnej W Polsce”. Politeja 16 (4(61):243-55. https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.14.