Zmieścić się w ramach
Trzy próby definiowania romskiej sztuki współczesnej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.14Keywords:
contemporary Roma art, post-Roma art, Roma people, contemporary artAbstract
To Stay within the Range. Three Attempts to Define Contemporary Roma Art in Poland
The concept of contemporary Roma art was introduced into the critical apparatus of aesthetics by Timea Junghaus in 2007, when she curated Paradise Lost, the first Roma Pavilion at the Venice Biennale, an unprecedented act and a strong political statement. It is therefore more intriguing than ever to observe attempts to redefine the idea of „contemporary Roma art”. A single exhibition – Kali Berga, one event, the same group of artists and the same set of artworks has inspired two contradictory concepts: Wojciech Szymański anticipated the concept of „post-Roma art”, while Anna Mirga-Kruszelnicka came up with the idea of the „art of the Roma”. As a cultural expert, I analyse the conceptualisation process of the phenomenon of contemporary Roma art.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Artysta, nomad we Francji, wywiad z Gabim Jimenezem, „Dialog Pheniben” 2013, t. 12.
Google Scholar
Baker D., W sprawie prowizorki: kilka uwag o estetyce Romów, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.
Google Scholar
Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001, Horyzonty Nowoczesności, t. 20.
Google Scholar
Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Przemoc symboliczna, [w:] P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Warszawa 2001, Terminus, 21.
Google Scholar
Brooks E., Why It’s Time to Reclaim Romani Art History, „Frieze Magazine”, [online] https://frieze.com/article/why-its-time-reclaim-romani-art-history.
Google Scholar
Fanon F., The Fact od Blackness, [w:] F. Fanon, Black Skin, White Masks, London 1986.
Google Scholar
Hacking I., O wytwarzaniu ludzi, przeł. E. Charkiewicz, „London Review of Books” 2006, Vol. 28, nr 16, Biblioteka Online Seminarium Foucault, [online] http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=112.
Google Scholar
Junghaus T., Obraz i podobieństwo. Rozważania o Romach w sztuce i sztuce Romów, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2013, nr 12.
Google Scholar
Junghaus T., Opór nie wystarczy. Rola romskiej sztuki we współczesnym układzie sił, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 17, s. 56-59.
Google Scholar
Junghaus T., Romska sztuka współczesna – rewolta podporządkowanych, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.
Google Scholar
Kapralski S., Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów, Warszawa 2012.
Google Scholar
Meet Your Neighbours. Contemporary Roma Art from Europe, red. T. Junghaus, Budapest 2006.
Google Scholar
Kapralski S., Kołaczek M., Talewicz-Kwiatkowska J., Kierunek: przyszłość. 25 lat wolności a Romowie, Kraków 2015.
Google Scholar
Mirga-Wójtowicz E., Od Romani Art do Jaw Dikh..., „Studia Romologica” 2016, t. 9.
Google Scholar
Mouffe Ch., Polityczność. Przewodnik „Krytyki Politycznej”, przeł. J. Erbel, Warszawa 2008.
Google Scholar
Parno.polinfo.net (strona poświęcona twórczości Karola Parno Gierlińskiego), [online] http://www.parno.polinfo.net.
Google Scholar
Popow M., Sztuka jest dla wszystkich. Rozmowa z Delaine Le Bas, „Szum”, 19 XI 2013, [online] http://magazynszum.pl/rozmowy/sztuka-jest-dla-wszystkich-rozmowa-z-delaine-le-bas.
Google Scholar
Romani Art. Katalog wystawowy artystów romskich, Romskie Stowarzyszenie Oświatowe, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 2008, [online] http://www.muzeum.tarnow.pl/multimedia/katalog%20_romaniart.pdf.
Google Scholar
Siegel A., Hidden Holocaust, przeł. M. Ujma, „ARTMargins”, 26 X 2004, [online] http://www.artmargins.com/index.php/8-archive/218-hidden-holocaust.
Google Scholar
Spivak Chakravorty G., Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, przeł. E. Majewska, „Krytyka Polityczna” 2010, nr 24-25, s. 196-239.
Google Scholar
Szymański W., Od cyganerii do sztuki post-romskiej i z powrotem. Mapowanie Czarnej Góry, „Studia Romologica” 2016, t. 9.
Google Scholar
Touré, Who’s Afraid of Post-Blackness? What It Means to Be Black Now, New York 2012.
Google Scholar
Weychert-Waluszko M., Niewidzialna Zagłada Romów, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 44.
Google Scholar
Weychert-Waluszko M., „Postać Cygana w kulturze polskiej – mit czy stereotyp”, 1998 (niepublikowana praca magisterska).
Google Scholar
Weychert-Waluszko M., Romska wystawa to pułapka, [w:] Tajsa, red. K. Roj, J. Synowiec, przeł. A. Andrzejewska, S. Mielnikiewicz, Tarnów 2015.
Google Scholar
Weychert-Waluszko M., Zielonooki potwór etnografii, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 19.
Google Scholar
Wszystko jest czarną dziewczyną. Rozmowa z Karą Walker, rozmawiała K. Bojarska, „Dwutygodnik”, [online] http://www.dwutygodnik.com/artykul/2817-wszystko-jest-czarna-dziewczy%20na.html.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.