Zmieścić się w ramach

Trzy próby definiowania romskiej sztuki współczesnej w Polsce

Authors

  • Monika Weychert SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.14

Keywords:

contemporary Roma art, post-Roma art, Roma people, contemporary art

Abstract

To Stay within the Range. Three Attempts to Define Contemporary Roma Art in Poland

The concept of contemporary Roma art was introduced into the critical apparatus of aesthetics by Timea Junghaus in 2007, when she curated Paradise Lost, the first Roma Pavilion at the Venice Biennale, an unprecedented act and a strong political statement. It is therefore more intriguing than ever to observe attempts to redefine the idea of „contemporary Roma art”. A single exhibition – Kali Berga, one event, the same group of artists and the same set of artworks has inspired two contradictory concepts: Wojciech Szymański anticipated the concept of „post-Roma art”, while Anna Mirga-Kruszelnicka came up with the idea of the „art of the Roma”. As a cultural expert, I analyse the conceptualisation process of the phenomenon of contemporary Roma art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artysta, nomad we Francji, wywiad z Gabim Jimenezem, „Dialog Pheniben” 2013, t. 12.

Baker D., W sprawie prowizorki: kilka uwag o estetyce Romów, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.

Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001, Horyzonty Nowoczesności, t. 20.

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Przemoc symboliczna, [w:] P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Warszawa 2001, Terminus, 21.

Brooks E., Why It’s Time to Reclaim Romani Art History, „Frieze Magazine”, [online] https://frieze.com/article/why-its-time-reclaim-romani-art-history.

Fanon F., The Fact od Blackness, [w:] F. Fanon, Black Skin, White Masks, London 1986.

Hacking I., O wytwarzaniu ludzi, przeł. E. Charkiewicz, „London Review of Books” 2006, Vol. 28, nr 16, Biblioteka Online Seminarium Foucault, [online] http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=112.

Junghaus T., Obraz i podobieństwo. Rozważania o Romach w sztuce i sztuce Romów, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2013, nr 12.

Junghaus T., Opór nie wystarczy. Rola romskiej sztuki we współczesnym układzie sił, przeł. M. Kołaczek, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 17, s. 56-59.

Junghaus T., Romska sztuka współczesna – rewolta podporządkowanych, przeł. I. Suchan, [w:] Romano kher. O romskiej sztuce, estetyce i doświadczeniu, red. M. Weychert-Waluszko, Warszawa 2013.

Kapralski S., Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów, Warszawa 2012.

Meet Your Neighbours. Contemporary Roma Art from Europe, red. T. Junghaus, Budapest 2006.

Kapralski S., Kołaczek M., Talewicz-Kwiatkowska J., Kierunek: przyszłość. 25 lat wolności a Romowie, Kraków 2015.

Mirga-Wójtowicz E., Od Romani Art do Jaw Dikh..., „Studia Romologica” 2016, t. 9.

Mouffe Ch., Polityczność. Przewodnik „Krytyki Politycznej”, przeł. J. Erbel, Warszawa 2008.

Parno.polinfo.net (strona poświęcona twórczości Karola Parno Gierlińskiego), [online] http://www.parno.polinfo.net.

Popow M., Sztuka jest dla wszystkich. Rozmowa z Delaine Le Bas, „Szum”, 19 XI 2013, [online] http://magazynszum.pl/rozmowy/sztuka-jest-dla-wszystkich-rozmowa-z-delaine-le-bas.

Romani Art. Katalog wystawowy artystów romskich, Romskie Stowarzyszenie Oświatowe, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 2008, [online] http://www.muzeum.tarnow.pl/multimedia/katalog%20_romaniart.pdf.

Siegel A., Hidden Holocaust, przeł. M. Ujma, „ARTMargins”, 26 X 2004, [online] http://www.artmargins.com/index.php/8-archive/218-hidden-holocaust.

Spivak Chakravorty G., Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, przeł. E. Majewska, „Krytyka Polityczna” 2010, nr 24-25, s. 196-239.

Szymański W., Od cyganerii do sztuki post-romskiej i z powrotem. Mapowanie Czarnej Góry, „Studia Romologica” 2016, t. 9.

Touré, Who’s Afraid of Post-Blackness? What It Means to Be Black Now, New York 2012.

Weychert-Waluszko M., Niewidzialna Zagłada Romów, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 44.

Weychert-Waluszko M., „Postać Cygana w kulturze polskiej – mit czy stereotyp”, 1998 (niepublikowana praca magisterska).

Weychert-Waluszko M., Romska wystawa to pułapka, [w:] Tajsa, red. K. Roj, J. Synowiec, przeł. A. Andrzejewska, S. Mielnikiewicz, Tarnów 2015.

Weychert-Waluszko M., Zielonooki potwór etnografii, „Dialog-Pheniben” 2015, nr 19.

Wszystko jest czarną dziewczyną. Rozmowa z Karą Walker, rozmawiała K. Bojarska, „Dwutygodnik”, [online] http://www.dwutygodnik.com/artykul/2817-wszystko-jest-czarna-dziewczy%20na.html.

Downloads

Published

27-08-2019

How to Cite

“Zmieścić Się W Ramach: Trzy próby Definiowania Romskiej Sztuki współczesnej W Polsce”. 2019. Politeja 16 (4(61): 243-55. https://doi.org/10.12797/Politeja.16.2019.61.14.

Similar Articles

1-10 of 552

You may also start an advanced similarity search for this article.