Dyskursy postpamięci we współczesnym transnarodowym filmie niemieckim

Authors

  • Ewa Fiuk Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.11

Keywords:

post-memory, postmigration, genocide, death, trauma

Abstract

Discourses of Post-memory in Contemporary Transnational German Film

The article is dedicated to the problem of trauma and death shown in contemporary transnational (made by directors living in Germany, but of non-German origin) German feature, documentary and experimental film. It raises the question of how the medium of film within its various narration and depiction modes (re)creates memory and post-memory, and at the same time it can be seen as a way to reclaim history in its personal or cultural dimension. The following films have been discussed: Totentraum (1995) and In fremder Erde (2001) by Ayhan Salar, Passing Drama (1999) by Angela Melitopoulos and The Cut (2014) by Fatih Akin. For this purpose, the author has implemented inter alia Aleida and Jan Assmann’s theory of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Ewa Fiuk, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Filmoznawczyni, adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Autorka monografii Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków i Obrazo-światy, dźwięko-przestrzenie. Kino Toma Tykwera oraz wielu publikacji, w tym także przekładów z języka niemieckiego, w tomach zbiorowych i czasopismach. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego”. Zainteresowania naukowe: film niemiecki, transkulturowość, teoria afektu i narracje mniejszościowe (ze szczególnym uwzględnieniem migracji) w kontekście twórczości filmowej.

References

Assmann A., Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej, przeł. P. Przybyła, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.
Google Scholar

Assmann J., Kultura pamięci, przeł. A. Kryczyńska-Pham, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.
Google Scholar

Bauer P., Wie im falschen Film, „Süddeutsche Zeitung Magazin” 2014, 8 X, [online] https://sz-magazin.sueddeutsche.de/film-und-kino/wie-im-falschen-film-80695, 27 X 2019.
Google Scholar

Dettke J., Der Skandal ist ein Märchen, „Die Zeit” 2014, 1 IX, [online] https://www.zeit.de/kultur/film/2014-09/fatih-akin-the-cut-venedig, 27 X 2019.
Google Scholar

Leubecher M., Ehrengräber für Völkermörder in Berliner Moschee, „Die Welt” 2015, 20 IV, [online] https://www.welt.de/politik/deutschland/article139816650/Ehrengraeber-fuer- Voelkermoerder-in-Berliner-Moschee.html, 27 X 2019.
Google Scholar

Melitopoulos A., The materialization of race, 28 II 2008, [online] http://www.darkmatter101.org/site/2008/02/23/passing-drama-the-materialization-of-race/, 27 X 2019.
Google Scholar

Mönch R., Wir nennen es Völkermord, „Frankfurter Allgemeine Zeitung” 2015, 20 IV, [online] http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/geschichtsstreit-ueber-armenier-wirnennen-es-voelkermord13547073.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2, 27 X 2019.
Google Scholar

Schütz A., Der Fremde. Ein sozialpsychologischer Versuch, [w:] Transkulturalität. Klassische Texte, red. A. Langenohl, R. Poole, M. Weinberg, Bielefeld 2015.
Google Scholar

Published

2020-04-30

How to Cite

Fiuk, Ewa. 2020. “Dyskursy postpamięci We współczesnym Transnarodowym Filmie Niemieckim”. Politeja 17 (2(65):143-52. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.11.