Antyamerykańska trauma i nostalgia za komunizmem we włoskiej wojnie o pamięć na przykładzie twórczości Giorgia Gabera

Authors

  • Piotr Podemski Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.07

Keywords:

memory, history, Italy, USA, communism

Abstract

Anti-American Trauma and Nostalgia for Communism in the Italian Memory War as Presented in Giorgio Gaber’s Work

Although the contemporary Italian memory war originally stems from a debate around the trauma of the 1943-1945 civil war between Italian Fascists and the Resistance, it’s almost equally crucial aspect remains that of the two conflicting narratives of the early Cold War period (1945-1948). One of those is the dominant memory pattern, imposed by the ruling Christian Democratic Party (pro-American and anti-Communist), opposed by the alternative and marginalized view promoted by the Communists (anti-American and pro-Communist). Giorgio Gaber (1939-2003), a famous Italian cantautore (singer-songwriter), is one the exponents of anti-American trauma and nostalgia for communism within the latter narrative. In his two famous texts, America and Some used to be Communists, he offers precious insights into these aspects of his generation’s own memory and their ancestors’ post-memory of the post-war period.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Piotr Podemski, Uniwersytet Warszawski

Historyk i filolog, adiunkt na Wydziale Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendysta m.in. rządu włoskiego, Europejskiego Instytutu Europejskiego we Florencji, Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, w swoich badaniach zajmuje się najnowszą historią Włoch (ze szczególnym uwzględnieniem relacji włosko-amerykańskich), współczesnym włoskim życiem publicznym oraz polityką pamięci i edukacją historyczną. Wśród jego publikacji warto wymienić Rok 1968 w Europie. Badania i pamięć (współredakcja z Dariem Prolą, 2020), Włoscy ojcowie-założyciele Wspólnoty Europejskiej w kontekście transformacji Włoch od faszyzmu do demokracji (1941–1954) (2012) oraz Giovinezza. Młodzież i mit młodości w faszystowskich Włoszech (2010).

References

Bobbio N., Pavone C., Sulla guerra civile. La Resistenza a due voci, Torino 2015.
Google Scholar

Cantautore, [w:] Enciclopedia Treccani, [online] https://www.treccani.it/enciclopedia/cantautore/, 4 II 2021.
Google Scholar

Cheles L., Picture battles in the piazza: the political poster, [w:] The Art of Persuasion. Political Communication in Italy from 1945 to the 1990s, ed. L. Cheles, L. Sponza, Manchester 2000.
Google Scholar

Clark M., Współczesne Włochy. 1871–2006, z ang. przeł. T. Wituch, Warszawa 2009.
Google Scholar

Colli O., Dal Bon P., Chiedimi chi era Gaber, Milano 2020.
Google Scholar

Crainz G., Storia della Repubblica. L’Italia della Liberazione ad oggi, Roma 2016.
Google Scholar

Focardi F., La guerra della memoria. La Resistenza nel dibattito politico italiano dal 1945 a oggi, Roma 2005.
Google Scholar

Foot J., Italy’s Divided Memory, New York 2009. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230101838
Google Scholar

Gaber G., Discografia, [online] http://www.giorgiogaber.it/discografia, 20 XI 2020.
Google Scholar

Gaber G., Io non mi sento italiano, [online] http://www.giorgiogaber.it/discografia-album/io-non-mi-sento-italiano, 20 XI 2020.
Google Scholar

Gaber G., L’America (prosa), [online] http://www.giorgiogaber.it/discografia-album/l-america-prosa-testo, 20 XI 2020.
Google Scholar

Gaber G., Qualcuno era comunista (prosa), [online] http://www.giorgiogaber.it/discografia-album/qualcuno-era-comunista-prosa-testo, 20 XI 2020.
Google Scholar

Galli della Loggia E., La morte della patria. La crisi dell’idea di nazione tra Resistenza, antifascismo e Repubblica, Roma 2008.
Google Scholar

Gierowski J.A., Historia Włoch, Wrocław 2003.
Google Scholar

Giordano P., L’antipopulista d’autore che aveva già previsto l’Italia al contrario di oggi, „Il Giornale” 2019, 26 I, [online] https://www.ilgiornale.it/news/spettacoli/lantipopulista-dautore-che-aveva-gi-previsto-litalia-1634596.html, 20 XI 2020.
Google Scholar

Guareschi G., Mały światek don Camilla, przeł. B. Sieroszewska, M. Dutkiewicz-Litwiniuk, Warszawa 1993.
Google Scholar

Hirsch M., The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust, New York 2012. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009
Google Scholar

I luoghi della memoria. Personaggi e date dell’Italia unita, ed. M. Isnenghi, Roma 2011.
Google Scholar

Luporini S., Luporini R., G. Vi racconto Gaber, Milano 2013.
Google Scholar

Mainardi N., La magnifica illusione. Giorgio Gaber e gli anni ’70, Milano 2016.
Google Scholar

P. Podemski, Włoscy ojcowie-założyciele Wspólnoty Europejskiej w kontekście transformacji Włoch od faszyzmu do demokracji (1941–1954)/ Italian Founding Fathers of the European Community in the context of Italy’s transformation from fascism to democracy (1941–1954), przeł. na jęz. ang. J. Brzeziński, Warszawa 2012.
Google Scholar

Pasolini P.P., Scritti corsari, Milano 2011.
Google Scholar

Quando parla Gaber, red. G. Harari, Milano 2011.
Google Scholar

Tutti a casa, reż. L. Comencini, 1960.
Google Scholar

Ventresca R.A., From Fascism to Democracy. Culture and Politics in the Italian Election of 1948, Toronto 2004, https://doi.org/10.3138/9781442675070. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442675070
Google Scholar

Downloads

Published

2021-02-01

How to Cite

Podemski, Piotr. 2021. “Antyamerykańska Trauma I Nostalgia Za Komunizmem We włoskiej Wojnie O pamięć Na przykładzie twórczości Giorgia Gabera”. Politeja 18 (1(70):85-98. https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.07.