Urynkowione znaki pamięci

Kultura historyczna w warunkach kultury (post)konsumpcyjnej

Authors

  • Sławomir Doległo Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.15

Keywords:

memory boom, memory industry, memory mediatisation

Abstract

Commodified Memory Emblems. Historical Culture in the (Post)Consumptional Culture

Postmodernist consumption, developed by the order of self-realisation, increasingly shapes current historical awareness. Consequently, contemporary collective memory is composed not of dates and historical facts but of visual identification, slogans and varied communicative practices, so the components of popular brands which stimulate people’s consumable attitudes. The symbols of the Polish Resistance Movement during World War II as well as national colours and emblem move from historical and commemorative sphere to the sphere of pop culture. They commonly appear on T-shirts, tattoos, murals, social media profiles and political banners and are used to clarify the present day through the prism of the past, to articulate people’s ideas, concerns and affinities. The ‘language’ of memory boom surprisingly corresponds to the rhetoric of present global cultural industry, which is the ‘natural environment’ of communication for Millennials and Post-Millennials. The article is an attempt to summarise the most influential academic perspectives of current memory culture, dominated by media and consumable practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sławomir Doległo, Uniwersytet Jagielloński

    Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej, aktualnie doktorant na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę z zakresu nauk o mediach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół mediatyzacji pamięci historycznej, mitologii współczesnej oraz praktyk ponowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego.

References

Adorno T.W., Horkheimer M., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.

Bauman Z., Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, Warszawa 2018. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2018.6.22

Boym S., Dyskomfort nostalgii, przekł. LINDEX, [w:] (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal, Warszawa 2014.

Boym S., Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, przeł. L. Stefanowska, [w:] Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, red. F. Modrzejewski, M. Sznajderman, Wołowiec 2012.

Boym S., The Future of Nostalgia, New York 2001.

Cieśla J., Znaki plemienne, „Polityka” 2016, 10 VIII, nr 33.

Cieślarek P., Konserwatyzm kulturowy Neila Postmana jako podejście kulturoznawcze osadzone w perspektywie teoretycznej i tradycji intelektualnej ekologii mediów, „Politeja” 2013, t. 26, nr 4, https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.15. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.15

Cieślarek P., Przeszłość w narracji kulturowego konserwatysty Neila Postmana, [w:] Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, t. 3, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków 2013.

Hirsch M., Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge 1997.

Historia w kulturze ponowoczesnej. Koncepcje – metody – perspektywy badawcze, red. M. Řezník, M. Saryusz-Wolska, S. Stach, K. Stoll, Kraków 2017.

History sells! Angewandte Geschichte als Wissenschaft un Markt, red. W. Hartwig, A. Schug, Stuttgart 2009.

Les lieux de mémoire, red. P. Nora, Paris 1984-1992.

Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014.

Napiórkowski M., Marka „Powstanie” i jej konsumenci, „Tygodnik Powszechny” 2016, 7 VIII, nr 32.

Napiórkowski M., Powstanie umarłych. Historia pamięci 1944-2014, Warszawa 2016.

Ołdakowski J., Budujmy świat, o jakim marzyli powstańcy, „Plus Minus” 2018, 28-29 VII, nr 29.

Płociński M., Jan Ołdakowski: Żołnierze Wyklęci trafili na wolny rynek, „Plus Minus” 2017, 25- 26 II, nr 8.

Postman N., Zabawić się na śmierć: dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.

Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

Wolff-Powęska A., Pamięć wyzwolona, pamięć zniewolona. Kultura historyczna w procesie transformacji, „Politeja” 2017, t. 47, nr 2, https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.02. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.02

Downloads

Published

30-04-2020

How to Cite

“Urynkowione Znaki pamięci : Kultura Historyczna W Warunkach Kultury (post)konsumpcyjnej”. 2020. Politeja 17 (2(65): 205-17. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.15.

Similar Articles

1-10 of 123

You may also start an advanced similarity search for this article.