Urynkowione znaki pamięci

Kultura historyczna w warunkach kultury (post)konsumpcyjnej

Authors

  • Sławomir Doległo Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.15

Keywords:

memory boom, memory industry, memory mediatisation

Abstract

Commodified Memory Emblems. Historical Culture in the (Post)Consumptional Culture

Postmodernist consumption, developed by the order of self-realisation, increasingly shapes current historical awareness. Consequently, contemporary collective memory is composed not of dates and historical facts but of visual identification, slogans and varied communicative practices, so the components of popular brands which stimulate people’s consumable attitudes. The symbols of the Polish Resistance Movement during World War II as well as national colours and emblem move from historical and commemorative sphere to the sphere of pop culture. They commonly appear on T-shirts, tattoos, murals, social media profiles and political banners and are used to clarify the present day through the prism of the past, to articulate people’s ideas, concerns and affinities. The ‘language’ of memory boom surprisingly corresponds to the rhetoric of present global cultural industry, which is the ‘natural environment’ of communication for Millennials and Post-Millennials. The article is an attempt to summarise the most influential academic perspectives of current memory culture, dominated by media and consumable practices.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Sławomir Doległo, Uniwersytet Jagielloński

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej, aktualnie doktorant na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę z zakresu nauk o mediach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół mediatyzacji pamięci historycznej, mitologii współczesnej oraz praktyk ponowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego.

References

Adorno T.W., Horkheimer M., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
Google Scholar

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.
Google Scholar

Bauman Z., Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, Warszawa 2018. DOI: https://doi.org/10.14515/monitoring.2018.6.22
Google Scholar

Boym S., Dyskomfort nostalgii, przekł. LINDEX, [w:] (Kon)teksty pamięci. Antologia, red. K. Kończal, Warszawa 2014.
Google Scholar

Boym S., Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, przeł. L. Stefanowska, [w:] Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, red. F. Modrzejewski, M. Sznajderman, Wołowiec 2012.
Google Scholar

Boym S., The Future of Nostalgia, New York 2001.
Google Scholar

Cieśla J., Znaki plemienne, „Polityka” 2016, 10 VIII, nr 33.
Google Scholar

Cieślarek P., Konserwatyzm kulturowy Neila Postmana jako podejście kulturoznawcze osadzone w perspektywie teoretycznej i tradycji intelektualnej ekologii mediów, „Politeja” 2013, t. 26, nr 4, https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.15. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.15
Google Scholar

Cieślarek P., Przeszłość w narracji kulturowego konserwatysty Neila Postmana, [w:] Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, t. 3, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków 2013.
Google Scholar

Hirsch M., Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge 1997.
Google Scholar

Historia w kulturze ponowoczesnej. Koncepcje – metody – perspektywy badawcze, red. M. Řezník, M. Saryusz-Wolska, S. Stach, K. Stoll, Kraków 2017.
Google Scholar

History sells! Angewandte Geschichte als Wissenschaft un Markt, red. W. Hartwig, A. Schug, Stuttgart 2009.
Google Scholar

Les lieux de mémoire, red. P. Nora, Paris 1984-1992.
Google Scholar

Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014.
Google Scholar

Napiórkowski M., Marka „Powstanie” i jej konsumenci, „Tygodnik Powszechny” 2016, 7 VIII, nr 32.
Google Scholar

Napiórkowski M., Powstanie umarłych. Historia pamięci 1944-2014, Warszawa 2016.
Google Scholar

Ołdakowski J., Budujmy świat, o jakim marzyli powstańcy, „Plus Minus” 2018, 28-29 VII, nr 29.
Google Scholar

Płociński M., Jan Ołdakowski: Żołnierze Wyklęci trafili na wolny rynek, „Plus Minus” 2017, 25- 26 II, nr 8.
Google Scholar

Postman N., Zabawić się na śmierć: dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.
Google Scholar

Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
Google Scholar

Wolff-Powęska A., Pamięć wyzwolona, pamięć zniewolona. Kultura historyczna w procesie transformacji, „Politeja” 2017, t. 47, nr 2, https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.02. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.02
Google Scholar

Published

2020-04-30

How to Cite

Doległo, Sławomir. 2020. “Urynkowione Znaki pamięci : Kultura Historyczna W Warunkach Kultury (post)konsumpcyjnej”. Politeja 17 (2(65):205-17. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.15.