Integrationskurse jako narzędzie polityki integracyjnej Republiki Federalnej Niemiec

Authors

  • Dorota Gierszewski Jagiellonian University in Kraków
  • Aleksandra Matykiewicz Jagiellonian University in Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.66.17

Keywords:

Germany, immigration, immigration policy, integration policy, integration courses

Abstract

Integrationskurse as a Tool for the Integration Policy of the Federal Republic of Germany

After years of denying that Germany, as a country that is a destination of migration, needs a consistent migration policy, at the beginning of the 21st century the situation in that matter started to change. Since then, the rules for granting citizenship have been modified and the foundations of immigration policy and policies for integrating immigrants into the host society have been developed. The subject of the article are integration courses – a basic tool of this policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dorota Gierszewski, Jagiellonian University in Kraków

Dr hab. nauk humanistycznych, kierownik w Zakładzie Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Odbyła staże naukowe na uniwersytetach w Getyndze (Georg‑August Universität, 1998), Berlinie (Humboldt Universität, 2002), Jenie (Friedrich‑Schiller‑Universität, 2010), Augsburgu (2014). W pracy dydaktycznej i naukowo‑badawczej zajmuje się problematyką formalnej i nieformalnej edukacji obywatelskiej, andragogiki i gerontologii oraz funkcjonowaniem organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Aleksandra Matykiewicz, Jagiellonian University in Kraków

Dr nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendystka DAAD, studiowała na uniwersytecie w Hamburgu, odbyła staż badawczy w Hans Bredow Institut für Medienforschung. Jako politolog zajmuje się w swojej pracy badawczej problematyką migracji, jako medioznawca historią mediów oraz systemami medialnymi.

References

Asylbehörde BAMF besorgt über Zahl der Analphabeten unter den Flüchtlingen, „DW – Made for Minds” 2018, [online] https://www.dw.com/de/asylbehörde‑bamf‑besorgt‑über‑zahl‑der‑analphabeten‑unter‑den‑flüchtlingen/a‑42053563.

BAMF, Bericht zur Integrationskursgeschäftsstatistik für das Jahr 2018, 2019.

BAMF, Zwischenbericht I zum Forschungsprojekt „Evaluation der Integrationskurse (EvIk)”, 2019.

Curriculum für einen bundesweiten Orientierungskurs, Nürnberg 2017.

Das Konsensproblem in der politischen Bildung, red. S. Schiele, H. Schneider, Stuttgart 1997.

Der Test „Leben in Deustchland“. Alle Fragen auf Lehrkarten, Stuttgart 2017.

Europa – ziemia obiecana. Doświadczenia krajów europejskich w integracji imigrantów, red. P. Matusz‑Protasiewicz, E. Stadtmüler, Wrocław 2007.

Firlit‑Fesnak G., Łotocki Ł., Zawadzki P.W., Europejskie polityki imigracyjne. Stare dylematy, nowe wyzwania, Warszawa 2016.

Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Kraków 2017.

Integration durch Bildung: Migranten und Flüchtlinge in Deutschland. Gutachten, red. H.‑P. Blossfeld i in., Münster 2016.

Kryzys migracyjny w Europie. Wyzwania etyczne, społeczno‑kulturowe i etniczne, red. J. Balicki, W. Necel, Warszawa 2017.

Ohliger R., Polat F., Schammann H., Thränhardt D., Integrationskurse reformieren, „E‑Paper#3”, Berlin 2019.

Scheible J. A., Alphabetisierung und Deutscherwerb von Geflüchteten: Deutschkenntnisse und Förderbedarfe von Erst‑und Zweitschriftlernenden in Integrationskursen. Ausgabe 01|2018 der Kurzanalysen des Forschungszentrums Migration, Integration und Asyl des Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge, Nürnberg 2018.

Schroeder Ch., Zakharova N., Sind die Integrationskurse ein Erfolgsmodell? Kritische Bilanz und Ausblick, „Zeitschrift für Ausländerrecht und Ausländerpolitik” 2015, nr 8.

Szaniawska‑Schwabe M., Polityka imigracyjna Republiki Federalnej Niemiec, „Przegląd Zachodni” 2009, nr 4.

Szaniawski P., Pół wieku diaspory tureckiej w Niemczech, Warszawa 2012.

Ustawa zasadnicza dla Republiki Federalnej Niemiec, Berlin 2006.

Wehling H.‑G., Konsens a la Beutelsbach? Nachlese zu einem Expertengespräch, [w:] Das Konsensproblem in der politischen Bildung, red. S. Schiele, H. Schneider, Stuttgart 1997.

Zuwanderung gestalten – Integration fördern. Bericht der Unabhängigen Kommission „Zuwanderung”, Bundesministerium des Innern Berlin, 2001.

Published

2020-06-25

How to Cite

Gierszewski, Dorota, and Aleksandra Matykiewicz. 2020. “Integrationskurse Jako narzędzie Polityki Integracyjnej Republiki Federalnej Niemiec”. Politeja 17 (3(66):245-59. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.66.17.