Creating a Collective Identity in The Digital Age: The Perspective of Behavioural Economics
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.68.04Keywords:
collective identity, behavioural economics, political behaviour, political decision, big data, social media, FacebookAbstract
This paper comprises four related parts. The first part presents hypotheses regarding the forms of creating a collective identity in the age of digitization and the adopted theoretical assumptions, including conceptualization of concepts. The concept of Daniel Kahneman’s thinking systems is quoted, which was used to analyse the presented phenomenon in relation to the political decisionmaking process. The second section is a presentation of the research problem as a concept that is equivalent to the category of behavioural economics. Next, we explain the pattern of the transition from the left-wing identity policy to its right-wing response. The final part represents an analysis of the Internet collective identity in relation to political risk and profit, while the epilogue presents the political implications of the use of collective identity by measurement tools and consulting entities managing the flow, collection and compilation of data.
Downloads
References
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 2014.
Baron-Cohen S., Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Sopot 2014.
Bauman Z., Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańsk 2007.
Bokszański Z., “Tożsamość kolektywna a stereotypy”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, no. 28 (1999).
Brauchli M., “Gdyby nie wirus, Biden by przegrał”, interviewed by J. Bielecki, Rzeczpospolita Plus Minus, no. 267, 14-15 November 2020.
Bruckner P., Tyrania skruchy. Rozważania na temat samobiczowania Zachodu, Warszawa 2019.
Cadwalladr C., “The Great British Brexit Robbery: How Our Democracy Was Hijacked”, The Guardian, 7 May 2017.
Cichocki M.A., “Mocarstwo bez powabu”, Rzeczpospolita Plus Minus, no. 267, 14-15 November 2020.
Colman A.M., “Thomas C. Schelling’s Psychological Decision Theory: Introduction to a Special Issue”, Journal of Economic Psychology, vol. 27, no. 5 (2006), https://doi.org/10.1016/j.joep.2006.06.002.
Dylemat społeczny, a documentary, script: V. Curtis, D. Commbe, J. Orlowski, director: J. Orlowski, Netflix 2020.
Eatwell R., Goodwin M., Narodowy populizm. Zamach na liberalną demokrację, Katowice 2020.
Frank T., Co z tym Kansas?, Warszawa 2008.
Girard R., Kozioł ofiarny, Łódź 1991.
Grobler A., “Dwa pojęcia wiedzy: w stronę unifikacji”, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, no. 1 (97) (2016).
Hacker J.S., Pierson P., Let Them Eat Tweets: How the Right Rules in an Age of Extreme Inequality, New York 2020.
Hochschild A.R., Obcy we własnym kraju. Gniew i żal amerykańskiej prawicy, Warszawa 2017.
Holmes S., “Masy ludzi zbędnych”, interviewed by E. Świętochowska, Dziennik Gazeta Prawna, 30 October – 1 November 2020.
Huntington S.L., Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej, Kraków 2007.
Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.
Kahneman D., Tversky A., “Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk”, Econometrica,vol. 47, no. 2 (1979), https://doi.org/10.2307/1914185.
Kimmel M., Angry White Men: American Masculinity and the End of an Era, New York 2017.
Kosiński M., Jak okiełznać algorytm, interviewed by K. Szymielewicz, at <https://panoptykon.org/sites/default/files/panoptykon_na_2019_09_11_m.kosinski.mp3>.
Krastew I., Holmes S., Światło, które zgasło. Jak Zachód zawiódł swoich wyznawców, Warszawa 2020.
Lilla M., Koniec liberalizmu, jaki znamy. Requiem dla polityki tożsamości, Warszawa 2018.
Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.
McNamee R., Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą, Poznań 2020.
Opinie o bezpieczeństwie w internecie, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa, July 2013, at <https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_099_13.PDF>.
Rosling H., Factfulness: dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Poznań 2018.
Schelling T.C., “The Life You Save May Be Your Own”, in S.B. Chase Jr. (ed.), Problems in Public Expenditure Analysis, vol. 127, Washington 1968.
Sides J., Tesler M., Vavreck L., Identity Crisis: The 2016 Presidential Campaign and the Battle for the Meaning of America, Princeton 2018, https://doi.org/10.1515/9781400888306.
Simon B., Klandermans B., “Politicized Collective Identity. A Social Psychological Analysis”, American Psychologist, vol. 56, no. 4 (2001), https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.4.319.
Singer T., Cultural Complexes and the Soul of America. Myth, Psyche and Politics, New York 2020, https://doi.org/10.4324/9780429295690.
Sniderman P.M., Levendusky M.S., “Instytucjonalna teoria wyborów politycznych”, in R.J. Dalton, H.-D. Klingemann (eds.), Zachowania polityczne, t. 2, Warszawa 2010.
Thaler R.H., Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej, Poznań 2018.
Vance J.D., Elegia dla bidoków. Wspomnienia o rodzinie i kulturze w stanie krytycznym, Warszawa 2018.
Wylie C., Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację, Kraków 2020.
Zielonka J., Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, Warszawa 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.