„Kinematografia dla milionów”

Obraz wspólnoty w komediach muzycznych Grigorija Aleksandrowa

Authors

  • Małgorzata Flig Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.26

Keywords:

musical comedy, laughter, manipulation, Mother Russia

Abstract

„A Cinema for the Millions”. The image of community in musical comedy films of Grigorii Aleksandrov

Grigorii Aleksandrov’s films created with composer Isaak Dunaevskii were among the most popular of Russian cinema in the 1930s and 1940s. The first Aleksandrov’s film Happy Guys centered on the poetic of comedy as ideology or entertainment. In the article author describes the strategies of manipulation. The Soviet musical incorporated Stalinist ideology and nationalism. The patriotic language in soviet comedies is naturalized, it seems like songs in films were more about nature than politics, patriotic love and life‑ affirming laughter. Aleksandrov used archetypes and myths of the Stalin era and produced image of mythical soviet community. The maternal archetype is present in fertility imagery and is spatially encoded as “Rodina” (“homeland” or “motherland”). He put an end to the 1920s cult of ugliness in Soviet cinema and convinced Stalin, that beauty is a necessary element of Soviet art. Aleksandrov’s films reproduced the dominant ideology and gave people what they wanted – entertainment, escape from the travails of the everyday, and hope for the better life.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Małgorzata Flig, Uniwersytet Jagielloński

Dr nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce (UJ), filmoznawca, filolog. Zajmuje się kulturą rosyjską, zwłaszcza kinem. W pracy doktorskiej analizowała problem mitotwórczej funkcji kinematografii i literatury w epoce stalinowskiej. Autorka artykułów publikowanych w tomach zbiorowych, m.in.: Mit Stalina w kinie radzieckim i rosyjskim; Larisa Szepitko – immanentne zniewolenie; Inspiracje malarskie w twórczości Aleksandra Sokurowa.

References

Bachtin M., Z problemów teorii powieści, przeł. T. Brzostowska‑Tereszkiewicz, [w:] Ja – inny. Wokół Bachtina. Antologia, t. 1, red. D. Ulicka, Kraków 2009.
Google Scholar

Bogusławski W., Dzieje Słowiańszczyzny północno‑ zachodniej do połowy XIII w., t. 2, Poznań 1889.
Google Scholar

Boym S., Common Places. Mythologies of Everyday Life in Russia, Cambridge 1994. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028647
Google Scholar

Dunham V., In Stalin’s Time. Middleclass Values in Soviet Fiction, Cambridge–New York 1976.
Google Scholar

Dyer R., Entertainment and Utopia, „Movie” 1977, nr 24.
Google Scholar

Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994, Biblioteka Myśli Współczesnej.
Google Scholar

Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 1982, Mitologie Świata.
Google Scholar

Hendrykowski M., Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41/42.
Google Scholar

Margolit J., Landscape with Hero, przeł. D. Seckler, [w:] Springtime for Soviet Cinema. Re/Viewing the 1960s., red. A. Prokhov, Pittsburgh 2001.
Google Scholar

Pipes R., Rewolucja rosyjska, przeł. T. Szafar, Warszawa 2006.
Google Scholar

Sennwald A., Music and Slapstick, but No Propaganda, in Moscow Laughs, the New Soviet Film at the Cameo, „New York Times” 1935, 25 III.
Google Scholar

Szczukin W., Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej literaturze rosyjskiej, przeł. B. Żyłko, Kraków 1997.
Google Scholar

Wojnicka J., Kino stalinowskie, [w:] Kino klasyczne, red. nauk. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, Historia Kina, t. 2.
Google Scholar

Wołowiec G., Piękno‑ użyteczność, [w:] Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Kraków 2004.
Google Scholar

Worth S., Obrazy nie mogą powiedzieć, że coś nie istnieje, przeł. M. Jankun‑ Dopart, [w:] Film. Język – rzeczywistość – osoba. Antologia, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992, Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 18.
Google Scholar

Aleksandrov G., Èpoha i kino, Moskva 1976.
Google Scholar

Afanasʹev A., Poètičeskie vozzreniâ slavân na prirodu, t. 1, Москва 1984.
Google Scholar

Bolʹšoj slovarʹ. Krylatye frazy otečestvennogo kino, red. A. Koževnikov, Moskva 2001.
Google Scholar

Boris Š., Za bolʹšoe kinoiskusstvo, Moskva 1935.
Google Scholar

Dobrenko E., Gossmeh, ili meždu rekoj i nočʹû, „Kinovedčeskie zapiski” 1992, nr 19.
Google Scholar

Lebedev‑ Kumač V., Izbrannoe, Moskva 1950.
Google Scholar

Mineralov Û., Tak govorila deržava. XX vek i russkaâ pesnâ, Moskva 1995.
Google Scholar

Nadtočij È., Druk, tovariŝ i Bart. Neskolʹko predvaritelʹnyh zamečanij k voprosu o meste socialističeskogo realizma v iskusstve XX veka, „Daugava” 1989, nr 8.
Google Scholar

Papernyj V., Kulʹtura Dva, Moskva 2007.
Google Scholar

Propp B., Problemy komizma i smeha, Moskva 1976.
Google Scholar

Puškin A., Polnoe sobranie sočinenij v odnom tome, Moskva 1949.
Google Scholar

Sohor A., Russkaâ sovetskaâ pesnâ, Leningrad 1959.
Google Scholar

Stalin I., Sočineniâ, t. 14, Москва 1997.
Google Scholar

Trockij L., Istoriâ russkoj revolûcii, t. 1, New York 2000.
Google Scholar

Farfelʹ V., Cvetuŝaâ zemlâ, „Zvezda” 1939, nr 7/8.
Google Scholar

Frelih O., O sovetskom lice, „Sovetskij èkran” 1926, nr 33.
Google Scholar

Šumâckij B., Kinematograf millionov, Moskva 1935.
Google Scholar

Downloads

Published

2013-10-10

How to Cite

Flig, Małgorzata. 2013. “„Kinematografia Dla milionów”: Obraz wspólnoty W Komediach Muzycznych Grigorija Aleksandrowa”. Politeja 10 (4(26):517-31. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.26.

Issue

Section

Articles