„Kinematografia dla milionów”
Obraz wspólnoty w komediach muzycznych Grigorija Aleksandrowa
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.26Keywords:
musical comedy, laughter, manipulation, Mother RussiaAbstract
„A Cinema for the Millions”. The image of community in musical comedy films of Grigorii Aleksandrov
Grigorii Aleksandrov’s films created with composer Isaak Dunaevskii were among the most popular of Russian cinema in the 1930s and 1940s. The first Aleksandrov’s film Happy Guys centered on the poetic of comedy as ideology or entertainment. In the article author describes the strategies of manipulation. The Soviet musical incorporated Stalinist ideology and nationalism. The patriotic language in soviet comedies is naturalized, it seems like songs in films were more about nature than politics, patriotic love and life‑ affirming laughter. Aleksandrov used archetypes and myths of the Stalin era and produced image of mythical soviet community. The maternal archetype is present in fertility imagery and is spatially encoded as “Rodina” (“homeland” or “motherland”). He put an end to the 1920s cult of ugliness in Soviet cinema and convinced Stalin, that beauty is a necessary element of Soviet art. Aleksandrov’s films reproduced the dominant ideology and gave people what they wanted – entertainment, escape from the travails of the everyday, and hope for the better life.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Bachtin M., Z problemów teorii powieści, przeł. T. Brzostowska‑Tereszkiewicz, [w:] Ja – inny. Wokół Bachtina. Antologia, t. 1, red. D. Ulicka, Kraków 2009.
Google Scholar
Bogusławski W., Dzieje Słowiańszczyzny północno‑ zachodniej do połowy XIII w., t. 2, Poznań 1889.
Google Scholar
Boym S., Common Places. Mythologies of Everyday Life in Russia, Cambridge 1994.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028647
Google Scholar
Dunham V., In Stalin’s Time. Middleclass Values in Soviet Fiction, Cambridge–New York 1976.
Google Scholar
Dyer R., Entertainment and Utopia, „Movie” 1977, nr 24.
Google Scholar
Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994, Biblioteka Myśli Współczesnej.
Google Scholar
Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 1982, Mitologie Świata.
Google Scholar
Hendrykowski M., Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41/42.
Google Scholar
Margolit J., Landscape with Hero, przeł. D. Seckler, [w:] Springtime for Soviet Cinema. Re/Viewing the 1960s., red. A. Prokhov, Pittsburgh 2001.
Google Scholar
Pipes R., Rewolucja rosyjska, przeł. T. Szafar, Warszawa 2006.
Google Scholar
Sennwald A., Music and Slapstick, but No Propaganda, in Moscow Laughs, the New Soviet Film at the Cameo, „New York Times” 1935, 25 III.
Google Scholar
Szczukin W., Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej literaturze rosyjskiej, przeł. B. Żyłko, Kraków 1997.
Google Scholar
Wojnicka J., Kino stalinowskie, [w:] Kino klasyczne, red. nauk. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, Historia Kina, t. 2.
Google Scholar
Wołowiec G., Piękno‑ użyteczność, [w:] Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Kraków 2004.
Google Scholar
Worth S., Obrazy nie mogą powiedzieć, że coś nie istnieje, przeł. M. Jankun‑ Dopart, [w:] Film. Język – rzeczywistość – osoba. Antologia, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992, Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 18.
Google Scholar
Aleksandrov G., Èpoha i kino, Moskva 1976.
Google Scholar
Afanasʹev A., Poètičeskie vozzreniâ slavân na prirodu, t. 1, Москва 1984.
Google Scholar
Bolʹšoj slovarʹ. Krylatye frazy otečestvennogo kino, red. A. Koževnikov, Moskva 2001.
Google Scholar
Boris Š., Za bolʹšoe kinoiskusstvo, Moskva 1935.
Google Scholar
Dobrenko E., Gossmeh, ili meždu rekoj i nočʹû, „Kinovedčeskie zapiski” 1992, nr 19.
Google Scholar
Lebedev‑ Kumač V., Izbrannoe, Moskva 1950.
Google Scholar
Mineralov Û., Tak govorila deržava. XX vek i russkaâ pesnâ, Moskva 1995.
Google Scholar
Nadtočij È., Druk, tovariŝ i Bart. Neskolʹko predvaritelʹnyh zamečanij k voprosu o meste socialističeskogo realizma v iskusstve XX veka, „Daugava” 1989, nr 8.
Google Scholar
Papernyj V., Kulʹtura Dva, Moskva 2007.
Google Scholar
Propp B., Problemy komizma i smeha, Moskva 1976.
Google Scholar
Puškin A., Polnoe sobranie sočinenij v odnom tome, Moskva 1949.
Google Scholar
Sohor A., Russkaâ sovetskaâ pesnâ, Leningrad 1959.
Google Scholar
Stalin I., Sočineniâ, t. 14, Москва 1997.
Google Scholar
Trockij L., Istoriâ russkoj revolûcii, t. 1, New York 2000.
Google Scholar
Farfelʹ V., Cvetuŝaâ zemlâ, „Zvezda” 1939, nr 7/8.
Google Scholar
Frelih O., O sovetskom lice, „Sovetskij èkran” 1926, nr 33.
Google Scholar
Šumâckij B., Kinematograf millionov, Moskva 1935.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.