„Kinematografia dla milionów”

Obraz wspólnoty w komediach muzycznych Grigorija Aleksandrowa

Authors

  • Małgorzata Flig Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.26

Keywords:

musical comedy, laughter, manipulation, Mother Russia

Abstract

„A Cinema for the Millions”. The image of community in musical comedy films of Grigorii Aleksandrov

Grigorii Aleksandrov’s films created with composer Isaak Dunaevskii were among the most popular of Russian cinema in the 1930s and 1940s. The first Aleksandrov’s film Happy Guys centered on the poetic of comedy as ideology or entertainment. In the article author describes the strategies of manipulation. The Soviet musical incorporated Stalinist ideology and nationalism. The patriotic language in soviet comedies is naturalized, it seems like songs in films were more about nature than politics, patriotic love and life‑ affirming laughter. Aleksandrov used archetypes and myths of the Stalin era and produced image of mythical soviet community. The maternal archetype is present in fertility imagery and is spatially encoded as “Rodina” (“homeland” or “motherland”). He put an end to the 1920s cult of ugliness in Soviet cinema and convinced Stalin, that beauty is a necessary element of Soviet art. Aleksandrov’s films reproduced the dominant ideology and gave people what they wanted – entertainment, escape from the travails of the everyday, and hope for the better life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Małgorzata Flig, Uniwersytet Jagielloński

Dr nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce (UJ), filmoznawca, filolog. Zajmuje się kulturą rosyjską, zwłaszcza kinem. W pracy doktorskiej analizowała problem mitotwórczej funkcji kinematografii i literatury w epoce stalinowskiej. Autorka artykułów publikowanych w tomach zbiorowych, m.in.: Mit Stalina w kinie radzieckim i rosyjskim; Larisa Szepitko – immanentne zniewolenie; Inspiracje malarskie w twórczości Aleksandra Sokurowa.

References

Bachtin M., Z problemów teorii powieści, przeł. T. Brzostowska‑Tereszkiewicz, [w:] Ja – inny. Wokół Bachtina. Antologia, t. 1, red. D. Ulicka, Kraków 2009.

Bogusławski W., Dzieje Słowiańszczyzny północno‑ zachodniej do połowy XIII w., t. 2, Poznań 1889.

Boym S., Common Places. Mythologies of Everyday Life in Russia, Cambridge 1994. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028647

Dunham V., In Stalin’s Time. Middleclass Values in Soviet Fiction, Cambridge–New York 1976.

Dyer R., Entertainment and Utopia, „Movie” 1977, nr 24.

Eco U., Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, przeł. P. Salwa, Warszawa 1994, Biblioteka Myśli Współczesnej.

Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 1982, Mitologie Świata.

Hendrykowski M., Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41/42.

Margolit J., Landscape with Hero, przeł. D. Seckler, [w:] Springtime for Soviet Cinema. Re/Viewing the 1960s., red. A. Prokhov, Pittsburgh 2001.

Pipes R., Rewolucja rosyjska, przeł. T. Szafar, Warszawa 2006.

Sennwald A., Music and Slapstick, but No Propaganda, in Moscow Laughs, the New Soviet Film at the Cameo, „New York Times” 1935, 25 III.

Szczukin W., Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej literaturze rosyjskiej, przeł. B. Żyłko, Kraków 1997.

Wojnicka J., Kino stalinowskie, [w:] Kino klasyczne, red. nauk. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, Historia Kina, t. 2.

Wołowiec G., Piękno‑ użyteczność, [w:] Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Kraków 2004.

Worth S., Obrazy nie mogą powiedzieć, że coś nie istnieje, przeł. M. Jankun‑ Dopart, [w:] Film. Język – rzeczywistość – osoba. Antologia, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992, Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 18.

Aleksandrov G., Èpoha i kino, Moskva 1976.

Afanasʹev A., Poètičeskie vozzreniâ slavân na prirodu, t. 1, Москва 1984.

Bolʹšoj slovarʹ. Krylatye frazy otečestvennogo kino, red. A. Koževnikov, Moskva 2001.

Boris Š., Za bolʹšoe kinoiskusstvo, Moskva 1935.

Dobrenko E., Gossmeh, ili meždu rekoj i nočʹû, „Kinovedčeskie zapiski” 1992, nr 19.

Lebedev‑ Kumač V., Izbrannoe, Moskva 1950.

Mineralov Û., Tak govorila deržava. XX vek i russkaâ pesnâ, Moskva 1995.

Nadtočij È., Druk, tovariŝ i Bart. Neskolʹko predvaritelʹnyh zamečanij k voprosu o meste socialističeskogo realizma v iskusstve XX veka, „Daugava” 1989, nr 8.

Papernyj V., Kulʹtura Dva, Moskva 2007.

Propp B., Problemy komizma i smeha, Moskva 1976.

Puškin A., Polnoe sobranie sočinenij v odnom tome, Moskva 1949.

Sohor A., Russkaâ sovetskaâ pesnâ, Leningrad 1959.

Stalin I., Sočineniâ, t. 14, Москва 1997.

Trockij L., Istoriâ russkoj revolûcii, t. 1, New York 2000.

Farfelʹ V., Cvetuŝaâ zemlâ, „Zvezda” 1939, nr 7/8.

Frelih O., O sovetskom lice, „Sovetskij èkran” 1926, nr 33.

Šumâckij B., Kinematograf millionov, Moskva 1935.

Downloads

Published

2013-10-10

How to Cite

Flig, Małgorzata. 2013. “„Kinematografia Dla milionów”: Obraz wspólnoty W Komediach Muzycznych Grigorija Aleksandrowa”. Politeja 10 (4(26):517-31. https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.26.

Issue

Section

Articles