(Nowe) przestrzenie życiowe młodych mieszkańców miasta

Na podstawie badań w Krakowie i Katowicach

Autor

  • Marta Smagacz‑Poziemska Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.27.13

Słowa kluczowe:

przestrzeń miejska, centrum, sąsiedztwo, galeria handlowa, młodzież

Abstrakt

(New) life spaces of young city inhabitants. On the base of the empirical research in Kraków and Katowice

The aim of the paper is to analyse the attitude of young city inhabitants towards the traditional urban space (city centre, neighbourhood) and commercial space (the mall). When they spend their time, where are the places important for their individual activity andgroup identities? What role is played in their lives by the urban centre and what by the mall? For teenagers, malls are a “natural” element of the urban space. The empirical research conducted in two major Polish conurbations, Krakow and Katowice, indicates two models of the urban spaces of young city inhabitants: the first one with strong meaning of the city centre (which do not correlate with the everyday practices) and the second with “absent” traditional centre and relatively strong neighbourhoods. It is vital to understand the developing typical relations of young people with urban spaces to see what the “city is becoming”.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Marta Smagacz‑Poziemska - Uniwersytet Jagielloński

    Adiunkt w Instytucie Socjologii UJ. Obszary jej zainteresowań badawczych to socjologia miasta, przestrzeni, społeczności lokalnych, socjologia problemów społecznych. Autorka i współautorka publikacji dotyczących problematyki rewitalizacji, partycypacji społecznej, miejskich problemów. Kierownik finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki projektu badawczego „Czy Miasto jest niepotrzebne? Nowe przestrzenie życiowe młodych mieszkańców miasta”.

Bibliografia

Augé M., Nie‑miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa 2011, Pogranicza.

Dzieci ulicy. Procesy marginalizacji i automarginalizacji nieletnich, red. K. Frysztacki, M. Nóżka, M. Smagacz‑Poziemska, Kraków 2011, Zeszyty Pracy Socjalnej, z. 16.

Frysztacki K., Nóżka M., Smagacz‑Poziemska M., Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego, Kraków 2011.

Gottdiener M., The Theming of America. Dreams, Media Fantasies, and Themed Environments, Boulder 2001.

Hall T., Coffey A., Williamson H., Self, Space and Place: Youth Identities and Citizenship,

„British Journal of Sociology of Education” 1999, Vol. 20, nr 4, [online] http://dx.doi.org/10.1080/01425699995236. DOI: https://doi.org/10.1080/01425699995236

Holloway S. L., Valentine G., Cyberkids? Exploring Children’s Identities and Social Networks in On‑line and Off‑line Worlds, „Annals of the Association of American Geographer” 2002, Vol. 92, nr 2, [online] http://dx.doi.org/10.1111/1467‑8306.00292. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8306.00292

Holloway S. L., Valentine G., Children’s Geographies.Playing, Living, Learning, London–New York 2000, Critical Geographies, 8.

Jałowiecki B., Strategia uprzemysłowienia Polski a proces urbanizacji, Warszawa 1982, Biuletyn – PAN. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, z. 119.

Kubicki P., Miasto w sieci znaczeń. Kraków i jego tożsamości, Kraków 2010, Societas, 18.

Lofland L. H., The Public Realm. Exploring the City’s Quintessential Social Territory, Hawthorne 1998, Communication and Social Order.

Lynch K.,Obraz miasta, przeł. T. Jeleński, Warszawa 2011.

Nawrocki T., Przestrzeń publiczna w krajobrazie śląskich miast, „Przegląd Socjologiczny” 2011, Vol. 60, z. 2‑3.

Oldenburg R., The Great Good Place: Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and Other Hangouts at the Heart of a Community, Chicago 1997.

Polacy o architekturze, Centrum Badania Opinii Społecznej, Komunikat z badań, BS/134/2010, Warszawa 2010.

Skelton T., Young People’s Urban Im/Mobilities: Relationality and Identity Formation, „Urban Studies” 2013, Vol. 50, nr 3, [online] http://dx.doi.org/10.1177/0042098012468893. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098012468893

Stillerman J., Salcedo R., Transposing the Urban to the Mall: Routes, Relationships, Resistance in Two Santiago, Chile, Shopping Centers, „Journal of Contemporary Ethnography” 2012, Vol. 41, nr 3, [online] http://dx.doi.org/10.1177/0891241611434551. DOI: https://doi.org/10.1177/0891241611434551

Sławek T., Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni, [w:] Pisanie miasta – czytanie miasta, red. A. Zeidler‑Janiszewska, Poznań 1997, Studia Kulturoznawcze, 8.

Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.

Tyndall A., „It’s a Public, I Reckon”: Publicness and a Suburban Shopping Mall in Sydney’s Southwest, „Geographical Research” 2010, Vol. 48, nr 2, [online] http://dx.doi.org/10.1111/j.1745‑5871.2009.00621.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-5871.2009.00621.x

Urry J., Inhabiting the Car, „The Sociological Review” Vol. 54, Supplement s1: Against Automobility, [online] http://dx.doi.org/10.1111/j.1467‑954X.2006.00635.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2006.00635.x

Vanderbeck R. M., Johnson Jr. J. H., „That’s the Only Place Where You Can Hang Out”: Urban Young People and the Space of the Mall, „Urban Geography” 2000, Vol. 21, nr 1, [online] http://dx.doi.org/10.2747/0272‑3638.21.1.5. DOI: https://doi.org/10.2747/0272-3638.21.1.5

Zukin S., The Cultures of Cities, Oxford 1995.

Zukin S., Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places, Oxford–New York 2010. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195382853.001.0001

Pobrania

Opublikowane

20-02-2014

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

“(Nowe) Przestrzenie życiowe młodych mieszkańców Miasta: Na Podstawie Badań W Krakowie I Katowicach”. 2014. Politeja 11 (1(27): 263-79. https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.27.13.

Podobne artykuły

1-10 z 209

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.