Música experimental electrónica portuguesa – uma aproximação teórica
DOI:
https://doi.org/10.12797/SI.14.2015.14.04Słowa kluczowe:
experimental music, netlabel, vanguard, audio culture, noiseAbstrakt
The present article describes the phenomena of experimental electronic music from Portugal, which is founded on concepts originating from the vanguards of the XX century. Starting from the crisis, which affected the 1900’s music, this short study presents the evolution of the noise connotation and the development of experimental electronic music. That, being always a cultural phenomena linked to alternative culture is also present in Portugal. For the current article were chosen three musical projects: structura, Eletrólise and M‑Pex, which can be considered representative for the topic of the article.
Bibliografia
Almeida, A.P. (2007), O universo dos Sons nas Artes Plásticas, Edições Colibri, Lisboa.
Attali, J. (2009), Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Augustyn (2001), “O muzyce”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 166‑167.
Białostocki, J. (2001), “Augustyn, właściwie Aurelius Augustinus (354‑430), święty”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 168‑169.
Cain, N. (2012), “Noise”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 54‑73.
Clark, Ph. (2012), “Iannis Xenakis”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Cox, Ch. (2006), From Music to Sound: Being as Time in the Sonic Arts, [on line] http://faculty.hampshire.edu/ccox/Cox.Sonambiente%20Essay%20(Book).pdf – 28.11.2014.
Eco, U. (2005), Historia piękna, Rebis, Poznań.
Gray, L. (2012), “John Cage”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, pp. 332‑346.
Kobierzycki, T. (2010), “Antinomies of Contemporary Music”, in: Kobierzycki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 13‑15.
Lange, A. (2012), “Musique Concrète i wczesna muzyka elektroniczna”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 364‑382.
Libera, M. (2012), Doskonale zwyczajna rzeczywistość, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Russolo, L. (2010), “Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 32‑37.
Stockhausen, K. (2010), “Muzyka elektroniczna i eksperymentalna”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 457‑468.
Tatarkiewicz, W. (1980), A History of Six Ideas. An essay in Aesthetics, PWN, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-8805-7
Vieira, P. (17 de Maio de 2012): Entrevista de M. Doktorska.
Ziółkowski , M. (2010), “Muzyka i egzystencja, Eros i Thanatos”, in: Kobierzcki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 108‑115.
Página de netlabel Enough Records: http://enoughrecords.scene.org/ – 10.03.2016.
Página de netlabel YNSR: http://youarenotstealingrecords.blogspot.com/ – 10.03.2016.
Página de netlabel test tube: http://www.monocromatica.com/netlabel/index.htm – 10.03.2016.
Página de netlabel merzbau: http://merzbau‑label.org/ – 9.03.2016.
Página do netlabel Wandering Ear com o álbum Factory Music de Luís Antero: http://www.wanderingear.com/wer016.html – 28.11.2014.
Página de Luís Antero: http://luisantero.yolasite.com/ – 11.03.2016.
Página do projecto structura: http://www.myspace.com/structura – 27.11.2014.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Magdalena Doktorska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.