Ornat krakowskiego cechu krupników ze zbiorów Muzeum Historycznego m. Krakowa
DOI:
https://doi.org/10.32030/Abstract
No abstract is avaliable for this article.
References
1. Łac. pultarii, pulmentarii, pultifices.
2. P. H. Pruszcz, Klejnoty stołecznego miasta Krakowa albo kościoły i co w nich jest widzenia godnego i znacznego, Kraków 1861, s. 38; — M. Rożek, Nieistniejący kościół św. Szczepana w Krakowie (Biuletyn HS XXXVI nr 3, Warszawa 1974 r. s. 223).
3. Akta wizytacji dekanatu krakowskiego 1599, wyd. ks. Cz. Skowron (Materiały do dziejów kościoła w Polsce t. 2, Tow. Nauk. KUL, Lublin 1965, s. 52—6(2).
4. Ibid., s. 57.
5. Wstawienie łat z tej samej tkaniny, choć niezgodnie z wzorem, pozwoliło podczas konserwacji na powtórne ich użycie już z uwzględnieniem i odpowiednim dopasowaniem ornamentu.
6. J. Klepacka, Zabytki cechowe w zbiorach Muzeum Historycznego m. Krakowa, Kraków 1957, s. 73, poz. 308.
7. M. Gutkowska-Rychlewska, M. Taszycka, Polskie hafty średniowieczne, katalog wystawowy maj—czerwiec 1967, Muzeum Narodowe w Krakowie.
8. Na brzegach kolumny, w miejscu stosownym dla ramion krzyża, brak jest obramiającego kolumnę kręconego ozdobnego sznura. Naszyta obok złota pasmanteria jest dodatkiem późniejszym, podobnie jak lamujące cały ornat XVlI-wieczne frędzle.
9. W kilku miejscach są jeszcze inne drobniejsze uszkodzenia, z tego najbardziej widoczne w dolnej części płaszcza Matki Boskiej i u dołu kolumny, po lewej stronie postaci Jessego.
10. O ornacie tym piszą zamieszczając reprodukcje: B. Gembarzewski, Muzeum Narodowe w Warszawie (Muzea Polskie III, red. F. Kopera, Kraków 1926, s. 8, poz. 15); — J.Chruszczyńska, Polskie hafty figuralne na ornatach od końca XV do XVII wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie (Warszawa 1976), il. 5, 6, 7.
11. O historii i rozwoju hafciarstwa w wiekach średnich pisali: L. Żarnowiecki, Historia i technika hafciarstwa kościelnego, Warszawa 1(901; — E. Świeykowski, Zarys artystycznego rozwoju tkactwa i haftarstwa, Kraków 1906; T. Kruszyński, Ornat Piotra Kmity i ołtarz św. Antoniego fundacji Kmitów w katedrze wawelskiej (Skarbiec katedry wawelskiej i Muzeum Metropolitalne z.. 6, Kraków 193(0); — Sztuka polska czasów nowożytnych I, 1450—1650, pr. zb., Warszawa 195 3, s. 84—8 7; — A. Bochnak, J. P a g a c z e w s k i, Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków 1959, s. 208—228; — Historia sztuki polskiej I, pr. zb. pod red. T. Dobrowolskiego, Kraków 1965, s. 468—9, 476—7, 494—5; — Zarys historii włókiennictwa na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, pr. zb. pod red. J. Kamińskiej i I. Turnau (M. Taszycka, rozdz. 11. Hafciarstwo, s. 247—276), Wrocław 1966; — M. Gutkowska - Rychlewsika, M. Taszycka, o.c.; M. Taszycka, Z zagadnień związków hafciarstwa wieku XV z grafiką. Wrocławski ornat z Ukrzyżowaniem (Biuletyn HS XXXIII nr 3, Warszawa 1971, s. 245— 250; — J. Chruszczyńska, o.c.
12. Na temat historii, produkcji i rodzajów tkanin jedwabnych w wiekach średnich pisali: L. Żarnowiecki, Symbolizm a zwłaszcza ,,bestiarium na tkaninach kościelnych, Warszawa 1901; — Tenże, Historia tkanin jedwabnych, Kijów 1915; — Różne rodzaje tkanin szczegółowo omawia T. Kruszyńsk i, Parury, czyli dawne ozdoby alby i humerału. Studium z zakresu paramentyki (Skarbiec katedry wawelskiej i Muzeum Metropolitalne z. 5, Kraków 1929) w rozdz. Stare tkaniny, ich barwy, wzory i rodzaje, s. 167—277; — Tkanina polska, pr. zb. pod red. K. P iwo c kiego, Warszawa 1(959, s. 12—14; — Zarys historii włókiennictwa... (M. Taszycka, rozdz. 9. Tkaniny jedwabne, s. 216—237).
13. Ibid. s. 2119.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
See more at Copyright & Licensing tab.

