Human Values Expressed An Example of the Application of Linguistic Analysis in the Study of Human Values Terminology

Authors

  • Tomasz Gacek Jagiellonian University

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.06

Keywords:

Tajik language, human values, ambition, freedom, honesty, piety

Abstract

The present article discusses the problem of how selected human values like ambition, freedom, honesty and piety are expressed in the Tajik language. The semantic fields of the forms in question is analysed in order to understand the associations and connotations they raise. Analysis of the semantic fields of language forms denoting a particular value may help us to understand the place of this value in the value hierarchy of some culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tomasz Gacek, Jagiellonian University

    Assistant Professor at the Jagiellonian University in Kraków. He specializes in the Tajik Persian and Middle Iranian languages. He published the first complete Polish translation of a Middle Persian text (Księga czynów Ardaszyra syna Papaka, 2006), a book on modern Tajik lexica (Vocabulary Related to the Technological and Scientific Development..., 2015) and a number of articles in the same field (eg. “Some Remarks on the Pronunciation of Russian Loanwords in Tajik,” Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2012; “Computer Terminology in the Tajik Language,” Studia Etymologica Cracoviensia, 2007).

References

Bułgakow, Sergiusz 2002: Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny. Transl. by Henryk Paprocki. Bydgoszcz: “Homini.” [Ikona i ikonopočitanie. Dogmatiteskij očerk].

Chydenius, Johan 1960: The Theory of Medieval Symbolism. (Commentationes Humanarum Litterarum. 27.2.) Helsigfors: Societas Scientiarum Fennica.

Cognar, Yves 1968: “Człowiek i przebóstwienie w teologii prawosławnej”, Znak 169-170: 841-865.

Cormack, Robin 1999: Malowanie duszy. Ikony, maski pośmiertne i całuny. Kraków: Universitas. [Painting the Soul. Icons, Death Mask and Shrouds].

Eastern Orthodox and Catholic teaching about Icons. Available under <http://www.ikonograph.com/teaching-about-icons/> (accessed on December 15, 2016).

Dąb-Kalinowska, Barbara 1990: Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVII-XIX wieku. Warszawa: PWN.

Dąb-Kalinowska, Barbara 1993: “Pojęcie ikony i obrazu sakralnego,” Znak 2: 94-103.

Evdokimov, Paul 1986: Prawosławie. Transl. by Jerzy Klinger. Warszawa: PAX. [L’Orthodoxie].

Evdokimov, Paul 1996: Poznanie Boga w tradycji wschodniej. Patrystyka, liturgia, ikonografia. Transl. by Alina Liduchowska. Kraków: Wydawnictwo M. [La connaissance de Dieu selon la tradition orientale].

Evdokimov, Paul 1999: Sztuka ikony. Teologia piękna. (Bogosłowije. 2.) Transl. by Maria Żurowska. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów. [L’art de l’icône. Théologie de la beauté].

Florenski, Paweł 1984: Ikonostas, in: Idem: Ikonostas i inne szkice. Transl. by Zbigniew Podgórzec. Warszawa: PAX, pp. 142-147. [Ikonostas].

Gadamer, Hans-Georg 1991: Symbol i alegoria, in: Michał Głowiński (ed.): Symbole i symbolika. (Panorama.) Warszawa: Czytelnik. [Umanesimo e simbolismo].

Gatrall, Jeff 2001: “Between Iconoclasm and Silence: Representing the Divine in Holbein and Dostoevskii”, Comparative Literature 53(3): 214-232. DOI: 10.2307/3593496.

Gilson, Étienne 1953: Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna. Transl. by Zygmunt Jakimiak. Warszawa: PAX. [Introduction à l’étude de Saint-Augustin].

Hryniewicz, Wacław 1972: “Współczesna antropologia prawosławna,” Analecta Cracoviensia 4: 217-238.

St Irenaeus of Lyon: Adversus haereses, V, preface. I quote after: Vladimir Lossky, 1985: In the Image and Likeness of God. Crestwood, N.Y.: St Vladimir’s Seminary Press.

Jakobson, Roman 1971: “Language in Relation to other Communication Systems,” in: Idem: Selected Writings. Vol. 2. Word and Language, The Hague/Paris: Mouton.

Jazykowa, Irina 1998: Świat ikony. (Bogosłowije. 1.) Transl. by Henryk Paprocki. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów. [Bogoslovie ikony].

Leclercq, Henri 1911: The First Council of Nicaea, in: The Catholic Encyclopedia. Vol. 11. New York: Robert Appleton Company. Available under <http://www.newadvent.org/cathen/11044a.htm> (accessed on August 28, 2013).

Lossky, Vladimir 1985: In the Image and Likeness of God. Crestwood, N.Y.: St Vladimir’s Seminary Press.

Łukaszuk, Tadeusz Dionizy 1998: “Obraz święty – ikona w kulcie Maryi na Wschodzie i na Zachodzie,” in: Julian Wojtkowski, Stanisław Celestyn Napiórkowski (eds.): Nosicielka Ducha. Pneumatofora. Materiały Kongresu Mariologicznego, Jasna Góra 18-23 sierpnia 1996 r. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Meyendorff, John 1984: Teologia bizantyjska. Historia i doktryna. Transl. by Jerzy Prokopiuk. Warszawa: PAX. [Byzantine Theology. Historical Trends and Doctrinal Themes].

Mortal immortal: Mortal immortal: Christopher S. Wood on Hans Holbein the Younger. Available under <http://www.thefreelibrary.com/Mortal+immortal%3A+Christopher+S.+Wood+on+Hans+Holbein+the+Younger.-a0141095861> (accesed on August 29, 2013).

Paprocki, Henryk 2011: “Związki pomiędzy ikoną, teologią i liturgią,” Elpis. Czasopismo teologiczne Katedry Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w Białymstoku 23-24: 39-58.

Shahan, Thomas 1908: Caroline Books (Libri Carolini), in: The Catholic Encyclopedia. Vol. 3. New York: Robert Appleton Company. Available under <http://www.newadvent.org/cathen/03371b.htm> (accessed on August 29, 2013).

Smorąg-Różycka, Małgorzata 2003: Wstęp, in: Dionizjusz z Furny: Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej. Transl. by Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. VIII-IX.

Špidlík, Thomas 2005: Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny. Transl. by Lucyna Rodziewicz. Kraków: Wydawnictwo OO. Franciszkanów “Bratni Zew.” [La spiritualité de l’Orient chrétien. Manuel systematique].

Stuart, Evelyn Marie 1914: “Great Artists and Their Love Affairs: Raphael and Margarita (Chapter I),” Fine Arts Journal 31(3): 445-454. DOI: 10.2307/25587274.

Uspienski, Boris 1975: O systemie przekazu obrazu w rosyjskim malarstwie ikon, in: Elżbieta Janus, Maria Renata Mayenowa (eds.): Semiotyka kultury. (Biblioteka Myśli Współczesnej.) Warszawa: PIW. [K sisteme peredači izobraženiâ v russkoj ikonopisi].

Wolicka-Wolszleger, Elżbieta 2010: O różnych typach wyobraźni symbolicznej, in: Eadem: Obrazy są korzeniami myśli. (Sztuka Nowa. 7.) Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Arhimandrit Rafail (Karelin): O âzyke pravoslavnoj ikony, Moskva 1997. Pdf version available under <http://karelin-r.ru/nuke/books/11.pdf> (accesed on December 10, 2016).

Bezanson, Alen 1999: Zapretnyj obraz. Intellektualʹnaâ istoriâ ikonoborčestva. Moskva: Izdatelʹstvo MIK 1999. [Alain Besançon, L’image interdite: une histoire intellectuelle de l’iconoclasme].

Dudek, Andžej 2010: “Na puti k ‘vnutrennemu čeloveku.” Koncepciâ samopoznaniâ v tvorčestve Vâčeslava Ivanova,” in: K. Û. Lappo-Danilevskij, A. B. Šiškin (eds.): Vâčeslav Ivanov. Issledovaniâ i materialy. Vyp. 1. Sankt-Peterburg: Izdatelʹstvo Puškinskogo Doma 2010, pp. 53-64.

Trubeckoj, Evgenij: Umozrenie v kraskah. Ètûdy po russkoj ikonopisi. Available under <https://azbyka.ru/otechnik/Evgenij_Trubeckoj/umozrenie-v-kraskah/3_4> (accessed on December 15, 2016).

Downloads

Published

18-10-2016

How to Cite

“Human Values Expressed An Example of the Application of Linguistic Analysis in the Study of Human Values Terminology”. 2016. Politeja 13 (5 (44): 79-99. https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.44.06.

Similar Articles

1-10 of 340

You may also start an advanced similarity search for this article.