Postzależnościowe ujęcie tożsamości zbiorowej Rosjan w filmie Ładunek 200 Aleksieja Bałabanowa
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.26.34Keywords:
trauma, collective identity, post-dependency, postmemory, cultural memoryAbstract
Post-dependent Russian identity in Aleksey Balabanov’s Cargo 200
The aim of this paper is to demonstrate how Alexei Balabanov constructs the image of contemporary Russian collective identity around the idea of the post-dependence on the traumatic Soviet experience in Cargo 200. The director shows in his movie a post-Soviet society that is paralyzed by traumatic past. The main context of the analysis is “postmemory”, a category introduced by Marianne Hirsch. The idea of postmemory is based on the belief that trauma can be worked-through by the reconstruction of the past events. On the other hand, it underlines the dangerous impact of repressed traumatic memories on the collective identity of the group. Another theoretical and methodological framework is Aleida and Jan Assmann’s concept of communicative and cultural memory, since the director based his film on the cultural traditions and texts widely known in Russian culture (primarily the works of Fyodor Dostoyevsky). Balabanov, by the usage of historical costume, tried to force the Russian audience to work through the trauma of the past.
Downloads
References
Anemone T., Cargo 200, [online] http://kinokultura.com/2007/18r‑gruz.shtml#2.
Assmann J., Kultura pamięci, przeł. A. Kryczyńska‑Pham, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz‑Wolska, Kraków 2009, Horyzonty Nowoczesności, 80.
Condee N., The Imperial Trace. Recent Russian Cinema, New York 2009. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195366761.001.0001
Dostojewski F., Biesy, [b.t.], Kraków 2005, Arcydzieła Literatury Światowej.
Erll A., Literatura jako medium pamięci zbiorowej, przeł. M. Saryusz‑ Wolska, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz‑ Wolska, Kraków 2009, Horyzonty Nowoczesności, 80. Etkind A., Hard and Soft in Cultural Memory. Political Mourning in Russia and Germany, [online] http://www.memoryatwar.org/publications‑list/memoryingreyroom.pdf.
Φanajlova E., Kosmetika vraga, „Seans” 2008, nr 35/36, [online] http://seance.ru/n/35‑36/flashback‑1984/kosmetikavraga/.
Peppemmu M., Rasstrojstvo pamâti: Rossiâ i stalinizm, [online] http://old.polit.ru/documents/517093.html.
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa 1969, Biblioteka Socjologiczna.
Heller M., Świat obozów koncentracyjnych a literatura sowiecka, przeł. M. Kaniowski, Paryż 1974, Biblioteka „Kultury”, t. 251.
Hirsch M., Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Harvard 1997.
Kałążny J., Kategoria pamięci zbiorowej w badaniach literaturoznawczych, „Kultura Współczesna” 2007, nr 3.
Nycz R., „Nie leczony chroniczny pogłos”. Trzy uwagi o polskim dyskursie postzależnościowym, [w:] Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze, red. tenże, Kraków 2011.
Cavelʹov D., Ne kantovatʹ, „Seans” 2008, nr 33/34, [online] http://seance.ru/n/33‑34/films33‑34/gruz‑200/ne‑ kantovat/.
White F. H., „Of Freaks and Men”: Aleksei Balabanov’s Critique of Degenerate Post‑Soviet Society, „Studies in Russian and Soviet Cinema” 2008, nr 2. DOI: https://doi.org/10.1386/srsc.2.3.281_1
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.