Celebryta jako autorytet

Studium przypadku kreowania autorytetów medialnych

Authors

  • Marek Kochan Uniwersytet SWPS

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.91.05

Keywords:

personal authority, media personal authority, celebrities, gossip website, Pudelek portal, media discourse analysis

Abstract

CELEBRITY AS AUTHORITY: CASE STUDY OF CREATING PERSONAL MEDIA AUTHORITY

The topic of this article is the figure of personal authority created in media. The author discusses different concepts of real (genuine, traditional etc.) personal authority and media (false, fake, pseudo) personal authority. Then the process of creating media personal authority is described: one of the methods is publishing the results of surveys about the issue. The research part of the article is devoted to the publication of Pudelek (a gossip website) entitled Which celebrity is the personal authority for the Poles. One name reigns. (THE SURVEY) and the comments at the discussion forum below the article. 581 posts from the forum are analyzed to examine the reaction of Pudelek’s audience for the act of creating the personal authorities and to discover the main dimensions of the personal authority perception as described in the readers’ comments. Five dimensions are discovered and described: Expertise, Communication skills, Morality, Attitude to the Community and Success. The common model of personal authority is surprisingly close to the concepts discussed in scientific papers. The author concludes that even the readers of Pudelek, the gossip website, are skeptical about the media personal authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marek Kochan, Uniwersytet SWPS

    Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu SWPS, pracuje w Katedrze Kultury i mediów Uniwersytetu SWPS. Jest też członkiem Komisji Medioznawczej PAU. Jego zainteresowania badawcze to język i retoryka mediów, analiza dyskursu, wizerunek osób i instytucji, studia postkolonialne, debaty, etyka komunikacji. Autor ponad 50 prac naukowych, w tym książek Slogany w reklamie i polityce i Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach; redaktor tomu Sztuka debaty.

References

Arct M., Słownik ilustrowany języka polskiego, Warszawa 1935/1996.

Arendt H., Co to jest autorytet?, [w:] Między czasem minionym a przyszłym, przeł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 2011.

Autorytet? Kuba Wojewódzki, eKai, 16 VII 2009, [online] https://www.ekai.pl/autorytet-kuba-wojewodzki/.

Bańko M., Inny słownik języka polskiego, Warszawa 2000.

Bocheński J.M., Co to jest autorytet?, [w:] Logika i filozofia. Wybór pism, przeł. J. Parys, Warszawa 1993.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 1994.

Dereń E., Polański E., Wielki słownik języka polskiego, Kraków 2008.

Drożdż M., Medialne autorytety i idole, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2008, [nr] 1, s. 62-79.

Dunaj B., Słownik języka polskiego, Warszawa 2010.

Dymek, Który celebryta jest dla Polaków AUTORYTETEM? Króluje jedno nazwisko (SONDAŻ), Pudelek, 5 IV 2022, [online] https://www.pudelek.pl/ktory-celebryta-jest-dlapolakow-autorytetem-kroluje-jedno-nazwisko-sondaz-6753205307529760a.

Iłowiecki M., Strażnicy, żeglarze i błazny. Autorytety i media, „Ethos” 1997, nr 1 (37), s. 64-73.

Janiak M., Możliwości antropologii komunikacji w rzeczywistości zmediatyzowanej – na przykładzie funkcjonowania pojęcia autorytetu, Via Communicandi. Prace z antropologii komunikacji i epistemologii społecznej, red. B. Sierocka, Wrocław 2012.

Komunikat z badań. Wzory i autorytety Polaków, CBOS, Warszawa 2009, [online] https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2009/K_134_09.PDF.

Kowalik S., Czy potrzeba nam autorytetów na świecie, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2006, nr 2, s. 191-207.

Kto dla Polaków jest największym autorytetem? Sondaż dla Onetu, 11 XI 2016, [online] https://wiadomosci.onet.pl/kraj/kto-dla-polakow-jest-najwiekszym-autorytetem-sondaz-dla-onetu/rlbq9j.

MacIntyre A., Krótka historia etyki, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 2013.

Markowski A., Pawelec R., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, Warszawa 2001.

Michniuk A., Bartkowiak K., Medialna postać „znaczącego Innego” a wychowanie współczesnego dziecka, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2021, vol. 16, nr 4 (62) 2021, s. 57-67, https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.04.

Młodzi nie podziwiają ani Tuska, ani Kaczyńskiego, „Wprost” 2011, 25 III, [online] https://www.wprost.pl/kraj/237289/mlodzi-nie-podziwiaja-ani-tuska-ani-kaczynskiego.html.

Pleszczyński J., Status epistemologiczny autorytetu, [w:] Teorie komunikacji i mediów 5, red. M. Graszewicz, Wrocław 2012.

Sobczak B., Kreowanie autorytetów medialnych, [w:] Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Warszawa 2016.

Sondaż. Prawie połowa Polaków nie ma żadnego autorytetu, polsatnews.pl, 27 VI 2022, [online] https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-06-27/sondaz-prawie-polowa-polakownie-ma-zadnego-autorytetu/.

Stróżewski W., Mała fenomenologia autorytetu, „Ethos” 1997, nr 1, s. 32-35.

Szymczak M., Słownik języka polskiego, Warszawa 1978.

Tarasiewicz P., Pseudoautorytet zdemaskowany, „Człowiek w kulturze” 2011-2012, [nr] 22, s. 101-114.

Żakowski J., Autorytety 2008, „Polityka” 2008, 29 XI, [online] https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/274584,1,autorytety-2008.read.

Downloads

Published

02-12-2024

How to Cite

“Celebryta Jako Autorytet: Studium Przypadku Kreowania autorytetów Medialnych”. 2024. Politeja 21 (4(91): 89-108. https://doi.org/10.12797/Politeja.21.2024.91.05.

Similar Articles

1-10 of 530

You may also start an advanced similarity search for this article.