Mongolska medycyna tradycyjna jako przestrzeń postpamięci w perspektywie medykalizacji

Autor

  • Marta Hoffmann Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.18

Słowa kluczowe:

medicalisation, post-memory, traditional medicine, healers, sociology of medicine

Abstrakt

Mongolian Traditional Medicine as a Space of Post-memory within Medicalisation Perspective

The main aim of the article is to check whether traditional medicine practice could be a possible code of post-memory. Supporting traditional medicine in modern Mongolia by the government and the World Health Organization seems to be an interesting example of such a combination. After spending a long time under the communist rule, Mongolian society returns to their traditional concept of health and illness. Traditional Mongolian knowledge defines the state of being healthy as a harmony of three elements: khii, šar and badgan. Treating a disease which is perceived as a state of imbalance between these elements is strongly intertwined with Buddhist tradition practised by healers who are called emchi. Restoring such concepts among Mongolian society after the dominance of biomedical model of health during communism could possibly be a sphere of post-memory.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Marta Hoffmann - Uniwersytet Jagielloński

    Doktorantka w Instytucie Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Przygotowuje rozprawę doktorską z zakresu politycznego zastosowania medykalizacji przez Światową Organizację Zdrowia. Jej zainteresowania naukowe obejmują: wielopłaszczyznowe relacje między sferą polityki i medycyny, biopolityczną interpretację relacji państwo – obywatel, teorie stosunków międzynarodowych, w szczególności konstruktywistyczne. Od lutego 2018 roku prowadzi projekt badawczy pt. „Strategie medykalizacyjne Światowej Organizacji Zdrowia”, dofinansowany przez Narodowe Centrum Nauki w konkursie PRELUDIUM.

Bibliografia

Assmann J., Czaplicka J., Collective Memory and Cultural Identity, „New German Critique” 1995, nr 65. DOI: https://doi.org/10.2307/488538

Bernstein J.A. i in., Use of Traditional Medicine in Mongolia: a survey, „Complementary Therapies in Medicine” 2002, vol. 10, nr 1, https://doi.org/10.1054/ctim.2002.0508. DOI: https://doi.org/10.1054/ctim.2002.0508

Bold Sh., Brief History and Development of Traditional Mongolian Medicine, WIPO, [online] https://www.wipo.int/edocs/mdocs/tk/en/wipo_iptk_bkk_09/wipo_iptk_bkk_09_topic6_1.pdf, 1 VII 2019.

Clarke A., Shim J., Medicalization and Biomedicalization Revisited: Technoscience and Transformations of Health, Illness and American Medicine, [w:] Handbook of the Sociology of Health, Illness, and Healing: A Blueprint for the 21st Century, red. B.A. Pescosolido, J.K. Martin, J.D. McLeod, A. Rogers, New York 2011, https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7261-3_10. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7261-3_10

Conrad P., Identifying Hyperactive Children. The Medicalization of Deviant Behavior. Expanded Edition, Routledge 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315252797

Conrad P., Medicalization and Social Control, „Annual Review of Sociology” 1992, vol. 18, https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.001233. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.001233

Doroszewska A., Sadowska A., Mosty zamiast murów – socjologia medycyny przykładem udanej (?) interdyscyplinarnej współpracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, vol. 41, nr 1.

Dubos R.J., Miraże zdrowia. Utopie, postęp i zmiany biologiczne, przeł. T. Kielanowski, Warszawa 1962.

Duda A., Czarnobyl w strefie postpamięci. O narracji przewodnickiej Aleksandra Siroty – „Mera” Prypeci, „Politeja” 2017, vol. 47, https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.15. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.47.15

Gerke B., Tradition and Modernity in Mongolian Medicine, „Journal of Alternative and Complementary Medicine” 2004, vol. 10, nr 5, https://doi.org/10.1089/1075553042476614. DOI: https://doi.org/10.1089/1075553042476614

Goertz K., Transgenerational Representations of the Holocaust. From Memory to „PostMemory”, „World Literature Today” 1998, vol. 71, nr 1, https://doi.org/10.2307/40153531. DOI: https://doi.org/10.2307/40153531

Halbwachs M., The Group in Its Spatial Framework. The Influence of the Physical Surroundings, [w:] tenże, The Collective Memory, New York 1950.

Hirsch M., Projected memory: Holocaust photographs in personal and public fantasy, „Acts of Memory: Cultural Recall in the Present” 1999, vol. 8.

Hirsch M., The Generation of Postmemory, „Poetics Today” 2008, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019

Hruschka D.J., Baria Healers Among the Buriats in Eastern Mongolia, „Mongolian Studies” 1998, vol. 21.

Kim T.-H. i in., Mongolian Traditional Style Blood-Letting Therapy: A Brief Introduction, „Complementary Therapies in Clinical Practice” 2011, vol. 17, https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2010.11.002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2010.11.002

Kletter Ch., Glasl S., Thalhammer T., Narantuya S., Traditional Mongolian Medicine – A Potential for Drug Discovery, „Scientia Pharmaceutica” 2008, vol. 76, nr 1, https://doi.org/10.3797/scipharm.0802-04. DOI: https://doi.org/10.3797/scipharm.0802-04

Larson J.S., The Conceptualization of Health, „Medical Care Research and Review” 1999, vol. 56, nr 2, https://doi.org/10.1177/107755879905600201. DOI: https://doi.org/10.1177/107755879905600201

Manaseki S., Mongolia: a Health System in Transition, „British Medical Journal” 1993, vol. 307, https://doi.org/10.1136/bmj.307.6919.1609. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.307.6919.1609

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin 2015.

Pitschmann A. i in., Traditional Mongolian Medicine: History and Status Quo, „Phytochemistry Review” 2013, vol. 12, https://doi.org/10.1007/s11101-013-9321-5. DOI: https://doi.org/10.1007/s11101-013-9321-5

Posttraumatic Stress Disorder, red. G.M. Rosen, Wiley 2004.

Saguy A.C., Riley K.W., Weighing Both Sides: Morality, Mortality, and Framing Contests over Obesity, „Journal of Health Politics, Policy and Law” 2005, vol. 30, nr 5, https://doi.org/10.1215/03616878-30-5-869. DOI: https://doi.org/10.1215/03616878-30-5-869

Stein A., Trauma and origins: Post-Holocaust Genealogists and the Work of Memory, „Qualitative Sociology” 2009, vol. 32, nr 3, https://doi.org/10.1007/s11133-009-9131-7. DOI: https://doi.org/10.1007/s11133-009-9131-7

Szasz T., The Myth of Mental Illness. Foundations of Theory of Personal Conduct, London 1981.

Wade D.T., Halligan P.W., Do Biomedical Models of Illness Make for Good Healthcare Systems?, „British Medical Journal” 2004, vol. 329, https://doi.org/10.1136/bmj.329.7479.1398. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.329.7479.1398

WHO, Guidelines on the Conservation of Medicinal Plants, Geneva 1993.

WHO, Mongolia Health System Review, „Health Systems in Transition” 2013, vol. 3, nr 2.

WHO, Regulatory Situation of Herbal Medicines: a Worldwide Review, 1998.

WHO, Report of WHO. Interregional Workshop on the Use of Traditional Medicine in Primary Health Care (raport Światowej Organizacji Zdrowia ze spotkania w Ułan Bator w dniach 23-26 VIII 2007 roku), [online] https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44008/9789241597425_eng.pdf ?sequence=1&isAllowed=y, 1 VII 2019.

WHO, Research Guidelines for Evaluating the Safety and Efficacy of Herbal Medicines, Geneva 1993.

WHO Traditional Medicine Strategy 2014-2023, 2013.

Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, red. J. Barański, W. Piątkowski, Wrocław 2002.

Pobrania

Opublikowane

30-04-2020

Jak cytować

“Mongolska Medycyna Tradycyjna Jako Przestrzeń postpamięci W Perspektywie Medykalizacji”. 2020. Politeja 17 (2(65): 257-71. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.65.18.