Rama konfliktu w opisie mediów masowych i polityki w okresie polskiej kampanii parlamentarnej 2015 w wybranych tygodnikach opinii
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.64.18Keywords:
conflict frame, framing, mass media, politics, content analysisAbstract
Conflict Frame in the Description of Mass Media and Politics during the Polish Parliamentary Campaign 2015 in Selected Opinion Weekly
The article presents the results of the content analysis of selected copies from four opinion weekly publications, namely “Polityka”, “Wprost”, “Newsweek Polska”, and “Do Rzeczy”, published during the Polish parliamentary campaign in 2015. The aim of the analysis was to show how the editors build the conflict frame by describing the relationship between mass media and politics and what elements are utilized to construct the analytical frame.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., Upolitycznienie przekazu prasowego w wybranych polskich tygodnikach opinii. Wstępny raport z badań, „Political Preferences” 2017, nr 16, [online] http://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/6107/4375, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5605678.
Google Scholar
Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., „Wieszczenie finis poloniae”, czyli jak relacjonowano wybory parlamentarne… 2015 w polskich tygodnikach opinii, [w:] Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2018, https://doi.org/10.24917/9788380.
Google Scholar
Brzoza K., Kornacka-Grzonka M., Narracja medialna wyrażona na okładkach wybranych tygodników opinii podczas parlamentarnej kampanii wyborczej 2015 r., [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-722d8789-c30f-4a87-aa85-d9fb63a91fdb?q=bwmeta1.element.desklight-59ddb143-cde8-4d0d-a366-57fbca99a6b7;7&qt=CHILDREN-STATELESS, doi: 10.15584/polispol.2017.
Google Scholar
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005, Psychologia Polityczna.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2594.
Google Scholar
Entman R.M., Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, „Journal of Communication” 1993, Vol. 43, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Google Scholar
Gamson W.A., Modigliani A., Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach, „American Journal of Sociology” 1989, Vol. 95, nr 1, https://doi.org/10.1086/229213.
DOI: https://doi.org/10.1086/229213
Google Scholar
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, przeł. J. Łoziński, W. Łukowski, Warszawa 2000.
Google Scholar
Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010, Oblicza Mediów.
Google Scholar
Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Katowice 2015.
Google Scholar
Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
Google Scholar
Neuman W.R., Just M., Crigler A.N., Common Knowledge. News and the Construction of Political Meaning, Chicago 1992, American Politics and Political Economy Series, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001
Google Scholar
Nowak E., Riedel R., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 1-2.
Google Scholar
Palczewski M., Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 1.
Google Scholar
Pfetsch B., Mayerhöffer E., Vordergründige Nähe. Zur Kommunikationskultur von Politik- und Medieneliten in Deutschland, „Medien & Kommunikationswissenschaft” 2011, Vol. 59, nr 1, https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40.
DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40
Google Scholar
Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011.
Google Scholar
Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, przeł. J. Kożuch, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Semetko H.A., Valkenburg P.M., Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News, „Journal of Communication” 2000, Vol. 50, nr 2, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
Google Scholar
Volkmer I., Framing Theory, [w:] Encyclopedia of Communication Theory, red. S.W. Littlejohn,
Google Scholar
K.A. Foss, Los Angeles 2009.
Google Scholar
Vreese C.H., News Framing: Theory and Typology, „Information Design Journal & Document Design”, 2005, Vol. 13, nr 1, https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre.
DOI: https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre
Google Scholar
„Do Rzeczy” 2015 (różne numery).
Google Scholar
„Newsweek” 2015 (różne numery).
Google Scholar
„Wprost” 2015 (różne numery).
Google Scholar
„Polityka” 2015 (różne numery).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Funding data
-
Narodowym Centrum Nauki
Grant numbers OPUS 10 UMO-2015/19/B/HS5/00429