Rama konfliktu w opisie mediów masowych i polityki w okresie polskiej kampanii parlamentarnej 2015 w wybranych tygodnikach opinii

Authors

  • Katarzyna Brzoza-Kolorz Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.64.18

Keywords:

conflict frame, framing, mass media, politics, content analysis

Abstract

Conflict Frame in the Description of Mass Media and Politics during the Polish Parliamentary Campaign 2015 in Selected Opinion Weekly

The article presents the results of the content analysis of selected copies from four opinion weekly publications, namely “Polityka”, “Wprost”, “Newsweek Polska”, and “Do Rzeczy”, published during the Polish parliamentary campaign in 2015. The aim of the analysis was to show how the editors build the conflict frame by describing the relationship between mass media and politics and what elements are utilized to construct the analytical frame.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Katarzyna Brzoza-Kolorz, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Główne zainteresowania badawcze: kobieta w mass mediach, komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne.

References

Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., Upolitycznienie przekazu prasowego w wybranych polskich tygodnikach opinii. Wstępny raport z badań, „Political Preferences” 2017, nr 16, [online] http://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/6107/4375, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5605678.
Google Scholar

Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., „Wieszczenie finis poloniae”, czyli jak relacjonowano wybory parlamentarne… 2015 w polskich tygodnikach opinii, [w:] Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2018, https://doi.org/10.24917/9788380.
Google Scholar

Brzoza K., Kornacka-Grzonka M., Narracja medialna wyrażona na okładkach wybranych tygodników opinii podczas parlamentarnej kampanii wyborczej 2015 r., [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-722d8789-c30f-4a87-aa85-d9fb63a91fdb?q=bwmeta1.element.desklight-59ddb143-cde8-4d0d-a366-57fbca99a6b7;7&qt=CHILDREN-STATELESS, doi: 10.15584/polispol.2017.
Google Scholar

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005, Psychologia Polityczna.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2594.
Google Scholar

Entman R.M., Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, „Journal of Communication” 1993, Vol. 43, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Google Scholar

Gamson W.A., Modigliani A., Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach, „American Journal of Sociology” 1989, Vol. 95, nr 1, https://doi.org/10.1086/229213. DOI: https://doi.org/10.1086/229213
Google Scholar

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, przeł. J. Łoziński, W. Łukowski, Warszawa 2000.
Google Scholar

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010, Oblicza Mediów.
Google Scholar

Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Katowice 2015.
Google Scholar

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
Google Scholar

Neuman W.R., Just M., Crigler A.N., Common Knowledge. News and the Construction of Political Meaning, Chicago 1992, American Politics and Political Economy Series, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001
Google Scholar

Nowak E., Riedel R., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 1-2.
Google Scholar

Palczewski M., Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 1.
Google Scholar

Pfetsch B., Mayerhöffer E., Vordergründige Nähe. Zur Kommunikationskultur von Politik- und Medieneliten in Deutschland, „Medien & Kommunikationswissenschaft” 2011, Vol. 59, nr 1, https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40. DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40
Google Scholar

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011.
Google Scholar

Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, przeł. J. Kożuch, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Semetko H.A., Valkenburg P.M., Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News, „Journal of Communication” 2000, Vol. 50, nr 2, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
Google Scholar

Volkmer I., Framing Theory, [w:] Encyclopedia of Communication Theory, red. S.W. Littlejohn,
Google Scholar

K.A. Foss, Los Angeles 2009.
Google Scholar

Vreese C.H., News Framing: Theory and Typology, „Information Design Journal & Document Design”, 2005, Vol. 13, nr 1, https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre. DOI: https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre
Google Scholar

„Do Rzeczy” 2015 (różne numery).
Google Scholar

„Newsweek” 2015 (różne numery).
Google Scholar

„Wprost” 2015 (różne numery).
Google Scholar

„Polityka” 2015 (różne numery).
Google Scholar

Downloads

Published

2020-02-26

How to Cite

Brzoza-Kolorz, Katarzyna. 2020. “Rama Konfliktu W Opisie mediów Masowych I Polityki W Okresie Polskiej Kampanii Parlamentarnej 2015 W Wybranych Tygodnikach Opinii”. Politeja 17 (1(64):357-74. https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.64.18.

Funding data