Rama konfliktu w opisie mediów masowych i polityki w okresie polskiej kampanii parlamentarnej 2015 w wybranych tygodnikach opinii
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.17.2020.64.18Keywords:
conflict frame, framing, mass media, politics, content analysisAbstract
Conflict Frame in the Description of Mass Media and Politics during the Polish Parliamentary Campaign 2015 in Selected Opinion Weekly
The article presents the results of the content analysis of selected copies from four opinion weekly publications, namely “Polityka”, “Wprost”, “Newsweek Polska”, and “Do Rzeczy”, published during the Polish parliamentary campaign in 2015. The aim of the analysis was to show how the editors build the conflict frame by describing the relationship between mass media and politics and what elements are utilized to construct the analytical frame.
Downloads
References
Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., Upolitycznienie przekazu prasowego w wybranych polskich tygodnikach opinii. Wstępny raport z badań, „Political Preferences” 2017, nr 16, [online] http://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/6107/4375, https://doi.org/10.6084/m9.figshare.5605678.
Brzoza K., Głuszek-Szafraniec D., Szostok P., „Wieszczenie finis poloniae”, czyli jak relacjonowano wybory parlamentarne… 2015 w polskich tygodnikach opinii, [w:] Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2018, https://doi.org/10.24917/9788380.
Brzoza K., Kornacka-Grzonka M., Narracja medialna wyrażona na okładkach wybranych tygodników opinii podczas parlamentarnej kampanii wyborczej 2015 r., [online] http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-722d8789-c30f-4a87-aa85-d9fb63a91fdb?q=bwmeta1.element.desklight-59ddb143-cde8-4d0d-a366-57fbca99a6b7;7&qt=CHILDREN-STATELESS, doi: 10.15584/polispol.2017.
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005, Psychologia Polityczna.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2012.
Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2004, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 2594.
Entman R.M., Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, „Journal of Communication” 1993, Vol. 43, nr 4, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Gamson W.A., Modigliani A., Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach, „American Journal of Sociology” 1989, Vol. 95, nr 1, https://doi.org/10.1086/229213. DOI: https://doi.org/10.1086/229213
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, przeł. J. Łoziński, W. Łukowski, Warszawa 2000.
Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010, Oblicza Mediów.
Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Katowice 2015.
Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
Neuman W.R., Just M., Crigler A.N., Common Knowledge. News and the Construction of Political Meaning, Chicago 1992, American Politics and Political Economy Series, https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001
Nowak E., Riedel R., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 1-2.
Palczewski M., Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 1.
Pfetsch B., Mayerhöffer E., Vordergründige Nähe. Zur Kommunikationskultur von Politik- und Medieneliten in Deutschland, „Medien & Kommunikationswissenschaft” 2011, Vol. 59, nr 1, https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40. DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2011-1-40
Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011.
Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, przeł. J. Kożuch, Kraków 2006, Media – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Semetko H.A., Valkenburg P.M., Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News, „Journal of Communication” 2000, Vol. 50, nr 2, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02843.x
Volkmer I., Framing Theory, [w:] Encyclopedia of Communication Theory, red. S.W. Littlejohn,
K.A. Foss, Los Angeles 2009.
Vreese C.H., News Framing: Theory and Typology, „Information Design Journal & Document Design”, 2005, Vol. 13, nr 1, https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre. DOI: https://doi.org/10.1075/idjdd.13.1.06vre
„Do Rzeczy” 2015 (różne numery).
„Newsweek” 2015 (różne numery).
„Wprost” 2015 (różne numery).
„Polityka” 2015 (różne numery).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Funding data
-
Narodowym Centrum Nauki
Grant numbers OPUS 10 UMO-2015/19/B/HS5/00429