O fundamentalnej roli interpretacji
DOI:
https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.36.12Keywords:
empiryzm, hermeneutyka, komunikowanie, politologia, interpretacjaAbstract
On Fundamental Meaning of Interpretation
The article looks at the field of hesitant self-definitions reflecting ambiguities of scientific thinking in a rapidly changing (late) modern world. It concentrates on matters belonging to the domain of political science, bringing to light a fundamental question – how should we understand a current crisis of legitimacy undermining the canons of scientific knowledge, plunged in contradictions, stretched between two opposite poles of technical efficiency and communicative rationality. It advances the conception of a radical revision aimed at counterbalancing the influence of a positivist tradition, celebrating the idea of empirical knowledge, following the demands of a “scientific” method. In expectation to open a new and promising perspective it puts forward a conception of experience concentrating on language (language is looked upon as a spehere of primary and most important experience). In this effort the article brings to focus the questions of understanding and interpretation, putting to the fornt line the notion of heremenutics and considering possible advantages resulting from establishing links between cultural anthropology and political science.
Downloads
PlumX Metrics of this article
References
Abel G., Interpretacjonistyczna filozofia nauki, [w:] tenże, Świat jako znak i interpretacja, przeł. W. Małecki, Warszawa 2014.
Google Scholar
Burszta W., Preteksty, Gdańsk 2015.
Google Scholar
Chmielewski A., Niewspółmierność, nieprzekładalność, konflikt. Relatywizm we współczesnej filozfii anlitycznej, Wrocław 2014, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3521.
Google Scholar
Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012, Horyzonty Nowoczesności, 95.
Google Scholar
Gadamer H.‑G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa 2013, Biblioteka Współczesnych Filozofów.
Google Scholar
Geertz C., Jak dziś myślimy. Ku etnografii myśli współczesnej, [w:] tenże, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005, Cultura.
Google Scholar
Kołakowski L., Filozofia pozytywistyczna. Od Hume’a do Koła Wiedeńskiego, Warszawa 2003.
Google Scholar
Kundera M., Sztuka powieści. Esej, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 2015, Don Kichot i Sancho Pansa.
Google Scholar
Lyotard J.‑F., Depesza w sprawie pomieszania racji, [w:] tenże, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982‑1985, przeł. J. Migasiński, Warszawa 1998.
Google Scholar
Lyotard J.‑F., Fenomenologia, przeł. J. Migasiński, Warszawa 2000.
Google Scholar
Lyotard J.‑F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 1997.
Google Scholar
MacIntyre A., Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Etyka, genealogia i tradycja, przeł. M. Filipczuk, red. nauk. J. Zdybel, Warszawa 2009, Współczesna Myśl Humanistyczna. Wykłady Akademickie.
Google Scholar
Przyłebski A., Gadamer, Warszawa 2006, Myśli i Ludzie.
Google Scholar
Putnam H., Wiele twarzy realizmu i inne eseje, wybór i przeł. A. Grobler, Warszawa 2013, Biblioteka Współczesnych Filozofów.
Google Scholar
Rorty R., Pragmatyzm a romantyzm, [w:] tenże, Filozofia jako polityka kulturalna, przeł. B. Baran, Warszawa 2009, Nowy Sympozjon.
Google Scholar
Szulakiewicz M., Filozofia jako hermeneutyka, Toruń 2004.
Google Scholar
Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 2008, Biblioteka Klasyków Filozofii.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.