Remarques sur les versions paléographique et critique du Cantar de Mio Cid
DOI:
https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.07Słowa kluczowe:
Cantar de Mio Cid, sthiszp. vide, vido, su/so, cuemo/quomo, „paradigmatic resistance to sound change”Abstrakt
Na marginesie paleograficznej i krytycznej wersji Cantar de Mio Cid
Według Yakova Malkiela sthiszp. vide, vido < łac. vīdī, vīdit powstały na skutek tego, co on nazywa „paradigmatic resistance to sound change”. Autor niniejszego artykułu neguje istnienie takiego zjawiska, przebadał wszystkie formy czasownika ver < vidēre w Cantar de Mio Cid i doszedł do wniosku, że w oryginalnej wersji poematu nie było żadnych form z interwokalicznym -d-, natomiast formy vide, vido zostały arbitralnie wprowadzone przez Menéndeza Pidala. W artykule jest też mowa o zaimkach dzierżawczych mi/ mio, su/so oraz formach typu cuemo/quomo.
Bibliografia
Baist, G. (1888), “Die spanische Sprache”, en: Gröbers, G., Grundriß der romanischen Philologie, I, Straßburg. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111621425-024
Malkiel , Y. (1960), “Paradigmatic resistance to sound change. The Old Spanish preterite forms vide vido against the background of the recession of primary -d-”, Language, 36, pp. 281-346. DOI: https://doi.org/10.2307/410959
Malkiel , Y. (1968), “The Inflectional Paradigm as an Occasional Determinant of Sound Change”, en: Lehmann, W.P., Malkiel, Y. (eds.), Directions for Historical Linguistics, University of Texas Press, Austin, pp. 21-64.
Malkiel , Y. (1969), “Morphological Analogy as Stimulus for Sound Change”, Lingua e Stile, 4, pp. 305-328.
Malkiel , Y. (1976), “Multi-conditioned sound change and the impact of morphology on phonology”, Language, 52, pp. 757-778. DOI: https://doi.org/10.2307/413294
Malkiel , Y. (1977), “Il paradigma flessivo come fattore determinante di mutamenti fonetici”, en: Lehmann, W.P., Malkiel, Y., Nuove tendenze della linguistica storica, Bologna, pp. 33-75.
Malkiel , Y. (1980), “Etymology as challenge to phonology. The case of Romance linguistics”, Lautgeschichte und Etymologie. Akten der VI. Fachtagung der Indogermanischen Gesellschaft, Wiesbaden, pp. 260-286.
Men Éndez Pidal , R. (1969), Cantar de Mio Cid, III, 4e éd., Espasa Calpe, Madrid.
Sapir, E. (1921), Language. An Introduction to the Study of Speech, Harcourt, Brace and company, New York.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.