Remarques sur les versions paléographique et critique du Cantar de Mio Cid

Autor

  • Witold Mańczak Uniwersytet Jagielloński, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.07

Słowa kluczowe:

Cantar de Mio Cid, sthiszp. vide, vido, su/so, cuemo/quomo, „paradigmatic resistance to sound change”

Abstrakt

Na marginesie paleograficznej i krytycznej wersji Cantar de Mio Cid

Według Yakova Malkiela sthiszp. vide, vido < łac. vīdī, vīdit powstały na skutek tego, co on nazywa „paradigmatic resistance to sound change”. Autor niniejszego artykułu neguje istnienie takiego zjawiska, przebadał wszystkie formy czasownika ver < vidēre w Cantar de Mio Cid i doszedł do wniosku, że w oryginalnej wersji poematu nie było żadnych form z interwokalicznym -d-, natomiast formy vide, vido zostały arbitralnie wprowadzone przez Menéndeza Pidala. W artykule jest też mowa o zaimkach dzierżawczych mi/ mio, su/so oraz formach typu cuemo/quomo.

Bibliografia

Baist, G. (1888), “Die spanische Sprache”, en: Gröbers, G., Grundriß der romanischen Philologie, I, Straßburg. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111621425-024

Malkiel , Y. (1960), “Paradigmatic resistance to sound change. The Old Spanish preterite forms vide vido against the background of the recession of primary -d-”, Language, 36, pp. 281-346. DOI: https://doi.org/10.2307/410959

Malkiel , Y. (1968), “The Inflectional Paradigm as an Occasional Determinant of Sound Change”, en: Lehmann, W.P., Malkiel, Y. (eds.), Directions for Historical Linguistics, University of Texas Press, Austin, pp. 21-64.

Malkiel , Y. (1969), “Morphological Analogy as Stimulus for Sound Change”, Lingua e Stile, 4, pp. 305-328.

Malkiel , Y. (1976), “Multi-conditioned sound change and the impact of morphology on phonology”, Language, 52, pp. 757-778. DOI: https://doi.org/10.2307/413294

Malkiel , Y. (1977), “Il paradigma flessivo come fattore determinante di mutamenti fonetici”, en: Lehmann, W.P., Malkiel, Y., Nuove tendenze della linguistica storica, Bologna, pp. 33-75.

Malkiel , Y. (1980), “Etymology as challenge to phonology. The case of Romance linguistics”, Lautgeschichte und Etymologie. Akten der VI. Fachtagung der Indogermanischen Gesellschaft, Wiesbaden, pp. 260-286.

Men Éndez Pidal , R. (1969), Cantar de Mio Cid, III, 4e éd., Espasa Calpe, Madrid.

Sapir, E. (1921), Language. An Introduction to the Study of Speech, Harcourt, Brace and company, New York.

Pobrania

Opublikowane

2011-06-24

Jak cytować

“Remarques Sur Les Versions paléographique Et Critique Du Cantar De Mio Cid”. 2011. Studia Iberica (Studia Iberystyczne) 10 (June): 119-25. https://doi.org/10.12797/SI.10.2011.10.07.

Podobne artykuły

1-10 z 261

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.