Krakowski port lotniczy w latach 1923–1939

Zarys historii, rozwoju i ocena wpływu na miasto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32030/KRZY.2021.05

Keywords:

Rakowice, Czyżyny, Balice, airport, aerodrome, hangar, LOT Polish Airlines, aircraft

Abstract

THE KRAKÓW AIRPORT IN THE YEARS 1923–1939. AN OUTLINE OF ITS HISTORY, DEVELOPMENT AND AN EVALUATION OF ITS IMPACT ON THE CITY

The paper discusses the issues of the establishment of the Kraków Rakowice Czyżyny Airport and its development in the interwar period, as well as its impact on the city. An airport servicing passenger flights, airmail and air cargo was established in 1923 in the village of Rakowice, just outside Kraków, on the site where a military air base had already existed. For many years the civilian part of the aerodrome functioned merely as an extension of the military part and, therefore, had to subordinate to the needs of the air force, which enforced the relocation of its rather modest infrastructure on several occasions. This situation changed in 1929 with the founding of LOT Polish Airlines (Polskie Linie Lotnicze LOT) – a state-owned self-governing corporation which became an air transport operator and aspired to expand passenger aviation, which included the development of airports to provide such services to the public. In the case of the Kraków aerodrome, this meant the construction of a state-of-the-art, fully equipped hangar as an extension of the Rakowice airfield stretching further eastward, i.e. expanding into the neighbouring village of Czyżyny. In the interwar period the Kraków airport played a significant role in the network of air connections in Poland, and was also included in the system of international air transport. However, the airport’s impact on the city as such was very limited at the time, which resulted chiefly from the relatively small number of passengers using its services – the connection becomes clear particularly when we compare these statistics with our contemporary data. With the construction of the new airfield in Czyżyny, Kraków could boast a modern airport, and the air carrier worked hard to provide the best quality of service to the passengers. Polish authorities supported the actions of the national air carrier, subsidized air tickets, and made sure that air travel was effectively popularized among potential clients. The passenger airport was the living proof of the fact that Kraków was in the vanguard of new technologies and communications, which offered the city a real prospect of further development, however, this much-anticipated growth was stunted by the outbreak of World War II. The article also attempts to rectify some of the fixed, stereotypical notions about the development of Polish passenger aviation, the aircraft that were used, and the ground infrastructure which ensured smooth flight operations.

Author Biography

  • Mateusz Drożdż

    MA in Economics, a councillor of Kraków’s District III Prądnik Czerwony.

References

Boy-Żeleński Tadeusz: Świat artystyczny o komunikacji lotniczej. W: Przewodnik polskiej komunikacji lotniczej. Lato 1933. Warszawa 1933, s. 26

Chorzewski Kazimierz: Z dawnych lotów. Warszawa 1979

Drożdż Mateusz: Szachownica z pawim piórem. Trzy tuziny lotniczych opowieści o ludziach i wydarzeniach związanych z Krakowem. Kraków 2013

Drożdż Mateusz: Dnia 1 września roku pamiętnego… Kraków pod bombami wroga 1 września 1939 roku we wspomnieniach świadków. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2016, z. 34, s. 181–200

Drożdż Mateusz: Lotnicza katastrofa we mgle. Jak doszło do tego tragicznego wypadku lotniczego pod Warszawą? [online]. Hrabia Tytus, 1 kwietnia 2020 [dostęp 9 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: https://tytus.edu.pl/2020/04/01/lotnicza-katastrofa-we-mgle/

Dwudziestolecie komunikacji w Polsce odrodzonej. Red. Stanisław Faecher, Stanisław Peters. Kraków 1939

Kaftal Andrzej: Wstęp. W: Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem. Warszawa 1928 [online]. s. 3–5. Katalog zasobów ikonograficznych i archiwalnych Muzeum Lotnictwa Polskiego [dostęp 16 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: http://muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1219

Kasprzycki Remigiusz: Rakowice-Czyżyny w latach 1921–1955. Krakowskie lotnisko w służbie wojskowej i cywilnej. Kraków 2010

Kuzak Rafał: Samoloty. W: Janicki Kamil, Kuzak Rafał, Kaliński Dariusz, Zaprutko-Janicka Aleksandra: Przedwojenna Polska w liczbach. Warszawa 2020, s. 233–239

Kuzak Rafał: Kolej. W: Janicki Kamil, Kuzak Rafał, Kaliński Dariusz, Zaprutko-Janicka Aleksandra: Przedwojenna Polska w liczbach. Warszawa 2020, s. 197–212

Litwiński Jerzy: Transport lotniczy w Polsce w okresie międzywojennym. „Lotnictwo” 2008, nr 10, s. 70–77

Makowski Zenon: Rozwój lotnictwa polskiego. Lotnictwo cywilne. W: Dwudziestolecie komunikacji w Polsce odrodzonej. Red. Stanisław Faecher, Stanisław Peters. Kraków 1939, s. 95–102

Mikulski Mieczysław, Glass Andrzej: Polski transport lotniczy 1918–1978. Warszawa 1980

Niemiec Mateusz, Drożdż Mateusz: Zwierzyniec zaprasza – Rakowice. Kraków 2017

Pawłowski Tymoteusz: Lotnictwo lat 30. XX wieku w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia. Warszawa 2011

Popiel Adam: Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918–1939. Chmielów 2014

Przewodnik polskiej komunikacji lotniczej. Lato 1933. Warszawa 1933

Purchla Jacek: Urbanistyka, architektura i budownictwo. W: Dzieje Krakowa. T. 4. Kraków w latach 1918–1939. Red. Janina Bieniarzówna, Jan M. Małecki. Kraków 1997, s. 149–190

Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem. Warszawa 1928 [online]. Katalog zasobów ikonograficznych i archiwalnych Muzeum Lotnictwa Polskiego [dostęp 16 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: http://muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1219

Rydołowski Konrad: Różnica między lotniskiem a portem lotniczym [online]. Samoloty.pl [dostęp 7 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: https://www.samoloty.pl/156-archiwum-sp-844/16986-lotnisko-i-port-lotniczy

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze [online]. Kancelaria Sejmu [dostęp 7 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf

Wielgus Krzysztof: Rakowice-Czyżyny. Lotnisko Krakowa – od „Ogrodu dla Lotników” do Lotniczego Parku Kulturowego. Kraków 2002

Wielopolski Alfred: Zarys gospodarczych dziejów transportu do 1939 roku. Warszawa 1975

Wouk Herman: Wichry wojny. [T.] 1. Natalia. Przeł. Juliusz Garztecki, Jarosław Kotarski. Warszawa 1991

Downloads

Published

2021-09-29

Issue

Section

Research Papers and Treatises

How to Cite

Krakowski port lotniczy w latach 1923–1939: Zarys historii, rozwoju i ocena wpływu na miasto. (2021). Krzysztofory: Scientific Bulletin of the Historical Museum of the City of Kraków, 39, 103-122. https://doi.org/10.32030/KRZY.2021.05