Fikcja jako „dybuk”

Uwagi o „przyleganiu” przeszłości do teraźniejszości na przykładzie filmu Demon w reż. Marcina Wrony

Authors

  • Marek Kaźmierczak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.13

Keywords:

memory, present, past, film, adherence

Abstract

Fiction as a „dybbuk”. Remarks about the „Adherence” of the Past to the Present in the Context of the Film Titled Demon Directed by Marcin Wrona

The article remarks about the „adherence” of the past to the present in the context of the film, Demon directed by Marcin Wrona showing that the influence of fiction on memory brings about a lot of changes in the cognition of the relations between the past and the present. The author of the paper suggests that we could or should treat fiction as the cognitive frame of the relations between the past and the present. To be able to strengthen his hypothesis, he analyzes and interprets the film created in the horror genre, which shows complicated Jewish-Polish relations. The article is a short introduction to the theory of fiction as the cognitive frame of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Marek Kaźmierczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Profesor zatrudniony w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Zajmuje się badaniem zależności między myśleniem potocznym a kulturą masową, ze szczególnym uwzględnieniem kina współczesnego, literatury popularnej oraz treści funkcjonujących w social mediach. Wydał pierwsze w Polsce kompleksowe opracowanie dotyczące przedstawień Zagłady Żydów europejskich w kulturze popularnej: Auschwitz w Internecie. Przedstawienia Holokaustu w kulturze popularnej (2012).

References

Bilu Y., Dybbuk and Maggid: Two Cultural Patterns of Altered Consciousness in Judaism, „Association For Jewish Studies Review” 1996, vol. 21, nr 2. DOI: https://doi.org/10.1017/S0364009400008552
Google Scholar

Chajes J.H., Between Worlds. Dybbuks, Exorcists, and Early Modern Judaism, Philadelphia 2011.
Google Scholar

Cole T., Selling the Holocaust. From Auschwitz to Schindler. How History is Bought, Packaged, and Sold, New York 2000.
Google Scholar

Demon, reż. M. Wrona, 2015.
Google Scholar

DEMON, scenariusz ver 08/09/2014. WERSJA REALIZACYJNA (korekty po zatwierdzeniu obiektów), Marcin Wrona, Paweł Maślona, współpraca Kinga Krzemińska, na motywach „Przylgnięcia” Piotra Rowickiego, [online] http://cybra.p.lodz.pl/dlibra/publication/20434/edition/17267/content.
Google Scholar

Dobrosielski P., Problem kategoryzowania w polskim dyskursie holokaustowym na przykładzie recepcji pisma Jana Tomasza Grossa, [w:] Znakowe wartości kultury, red. Z. Kloch, Ł. Grützmacher, M. Kaźmierczak, Warszawa 2014.
Google Scholar

Dybuk. Na pograniczu dwóch światów, red. M. Abramowicz, J. Ciechowicz, K. Kręglewska, Gdańsk 2017.
Google Scholar

Elior R., Dybuki i kobiety żydowskie w historii społecznej, myśli mistycznej i folklorze, przeł. K. Kornacka, Poznań-Gniezno 2014.
Google Scholar

Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
Google Scholar

Gleick J., The Information. A History, a Theory, a Flood, London 2011. DOI: https://doi.org/10.1109/TIT.2011.2162990
Google Scholar

Guthke K.S., The Gender of Death. A Cultural History in Art and Literature, Cambridge–New York 1999.
Google Scholar

Ida, reż. P. Pawlikowski, 2013.
Google Scholar

Jameson F., Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, London 1992. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419
Google Scholar

Kaźmierczak M., Auschwitz w Internecie. Przedstawienia Holokaustu w kulturze popularnej, Poznań 2012.
Google Scholar

Kaźmierczak M., Facebook jako zasób semiotyczny codzienności: relacje żydowsko-palestyńskie w znakach, [w:] Semiotyczne wymiary codzienności, red. A. Grzegorczyk, A. Kaczmarek, K. Machtyl, Poznań 2018.
Google Scholar

Kaźmierczak M., Hipertekst jako medium postpamięci. Uwagi na przykładzie wpisów dotyczących Holokaustu na stronach serwisu twitter.com, „Politeja” 2015, nr 3(35), https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.35.06. DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.35.06
Google Scholar

Kersten K., Polacy – Żydzi – Komunizm. Anatomia półprawd 1939–68, Warszawa 1992.
Google Scholar

Kloch Z., Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2006.
Google Scholar

Kolankiewicz L., Dziady. Teatr Święta Zmarłych, Gdańsk 2020.
Google Scholar

Kornacka-Sareło K., Wszystko Ty, tylko Ty, jeden Ty! Dybuk Szymona An-skiego jako dramat filozoficzny, Poznań 2016.
Google Scholar

LaCapra D., Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, przeł. K. Bojarska, Kraków 2009.
Google Scholar

Łebkowska A., Między teoriami a fikcją literacką, Kraków 2001.
Google Scholar

Lévy P., Collective Intelligence. Mankind’s Emerging World in Cyberspace, przeł. z jęz. franc. R. Bononno, Cambridge 1997.
Google Scholar

Massumi B., Autonomia afektu, przeł. A. Lipszyc, „Teksty Drugie” 2013, nr 6.
Google Scholar

Mazur D., Dybuk, Poznań 2007.
Google Scholar

Nola di A.M., Diabeł. O formach, historii i kolejach losu Szatana, a także o jego powszechnej a złowrogiej obecności wśród wszystkich ludów, od czasów starożytnych aż po teraźniejszość, przeł. I. Kania, Kraków 2004.
Google Scholar

Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa 2012.
Google Scholar

Pokłosie, reż. W. Pasikowski, 2012.
Google Scholar

Rowicki P., Przylgnięcie, [w:] Ikony, pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy. Antologia najnowszego dramatu polskiego, Warszawa 2015.
Google Scholar

Sobchack V., Carnal Thoughts. Embodiment and Moving Image Culture, Berkeley 2004. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937826
Google Scholar

Sobolewski T., Festiwal Filmowy w Gdyni: „Żyć nie umierać”, „Noc Walpurgi” i „Demon”, czyli pułapka wielkiego tematu, „Gazeta Wyborcza” 2015, 18 IX, [online] https://wyborcza.pl/1,75410,18845504,festiwal-filmowy-w-gdyni-zyc-nie-umierac-noc-walpurgi.html.
Google Scholar

Starowieyski M., Barwny świat apokryfów, Poznań 2006.
Google Scholar

Szatkowska M.J., Dybuk nie chce odejść. Demon (2015) Marcina Wrony, [online], http://edukacjafilmowa.pl/demon-2015-2/. „Trybuna Ludu” (1967), sygn. 4001467.
Google Scholar

Wallace P., Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań 2004.
Google Scholar

White H., Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2000.
Google Scholar

Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (1), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2013, nr 10.
Google Scholar

Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (2), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2014, nr 11, http://dx.doi.org/10.16926/fil.2014.11.03. DOI: https://doi.org/10.16926/fil.2014.11.03
Google Scholar

Zipfel F., Fiction across Media: Toward a Transmedial Concept of Fictionality, [w:] Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology, red. M.-L. Ryan, J.-N. Thon, Lincoln 2014.
Google Scholar

Downloads

Published

2021-02-01

How to Cite

Kaźmierczak, Marek. 2021. “Fikcja Jako „dybuk”: Uwagi O „przyleganiu” przeszłości Do teraźniejszości Na przykładzie Filmu Demon W reż. Marcina Wrony”. Politeja 18 (1(70):159-78. https://doi.org/10.12797/Politeja.18.2021.70.13.