Prestiż nazw obiektów handlowych i usługowych
DOI:
https://doi.org/10.12797/LV.19.2024.38.19Słowa kluczowe:
nazwa pospolita, nazwy obiektów handlowych i usługowych, piramida Maslowa, prestiż w języku, wartościowanie językoweAbstrakt
THE PRESTIGE OF THE NAMES OF TRADING AND SERVICE POINTS
The paper presents the names of trading and service points, such as salon (hairdresser’s salon), instytut (cosmetic institute), galeria (trade gallery), centrum (sports centre), which have been replacing older names like zakład (zakład fryzjerski), dom (dom towarowy) or ośrodek (ośrodek sportu). These new words, created as a result of neosemantisation, seem to be better because of their higher prestige. The term prestige has been used, so far, to describe people, institutions and jobs, however, in this article, it will be related to words. The aim of this paper was to find semantic and pragmatic components which indicate prestige of lexemes constituting the names of trading and service points. They are: emotional character of words, their territorial extent and relation to objects which are generally respected, because they refer to important values and higher-level needs. Choosing more prestigious names for trading and service points makes their position higher. It also increases the respect of jobs which are not prestigious.
Pobrania
Bibliografia
Cybulska A., 2013, Prestiż zawodów, „Komunikat z Badań” nr 164, CBOS, [on-line:] https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dobrodziej P., Prestiż społeczny (ang. social prestige), Słownik Badawczy.pl, [on-line:] https://dobrebadania.pl/prestiz-spoleczny-ang-social-prestige/.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Domański H., 2012, Prestiż, Toruń.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
eGospodarka: Firmy zlikwidowane, eGospodarka.pl, [on-line:] https://www.firma.egospodarka.pl/zlikwidowane/?s=&city=&name=salon®on=&image2=szukaj.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Engelking A., Markowski A., Weiss E., 1989, Kwalifikatory w słownikach – próba systematyzacji, „Poradnik Językowy” nr 5, s. 300–309.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Frazeo: Frazeo.pl, [on-line:] https://frazeo.pl.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gajda S., 2010, Prestiż a język, „Nauka” nr 4, s. 147–162.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gałkowski A., 2015, Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej, [w:] I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf (red.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, Poznań, s. 171–180.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
ISJP: M. Bańko (red.), Inny słownik języka polskiego PWN, t. I–II, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Koriakowcewa E. (red.), 2009, Przejawy internacjonalizacji w językach słowiańskich, Siedlce.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markowski A., 1992, Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, cz. 1–2, Warszawa.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Maslow A.H., 1990, Motywacja i osobowość, przeł. P. Sawicka, Warszawa.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Maslow A.H., 2004, W stronę psychologii istnienia, wstęp R. Lowry, przeł. I. Wyrzykowska, Warszawa.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Miejski.pl: Miejski słownik slangu i mowy potocznej Miejski.pl, [on-line:] https://www.miejski.pl/.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Młynarczyk E., 2010, Sklep, salon, studio czy atelier – współczesne sposoby nazywania placówek handlowych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” V, s. 179–190.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Młynarczyk E., 2016, Modne nazwy firmowe (na przykładzie nazw salonów kosmetycznych), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” nr 32, s. 117–125, https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.9.
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.9
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Narodowy Korpus Języka Polskiego, praca zbiorowa, red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R.L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
NKJP: Narodowy Korpus Języka Polskiego, [on-line:] nkjp.pl
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., 2015, O najnowszym słownictwie kosmetycznym we współczesnej polskiej leksyce, [w:] U. Sokólska (red.), Odkrywanie słowa – historia i współczesność, Białystok, s. 431–446.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rzetelska-Feleszko E., 1994, Najnowsze nazwy sklepów, [w:] E. Wrocławska (red.), Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych, Warszawa, s. 133–142.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rzetelska-Feleszko E., 2000, Podstawy leksykalne obecnych nazw sklepów i firm, [w:] J. Mazur (red.), Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, Lublin, s. 141–148.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
SF: S. Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, t. I–II, wyd. 6, Warszawa 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siwiec A., 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
SJPD: W. Doroszewski (red.), Słownik języka polskiego, t. I–XI, Warszawa 1958–1969, [on-line:] https://doroszewski.pwn.pl.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
SWJP: B. Dunaj (red.), Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
USJP: S. Dubisz (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. I–IV, Warszawa 2003 [wyd. elektroniczne].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waszakowa K., 2011, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Dynamika procesów sprzyjających internacjonalizacji, „Issledovanija po Slovianskim Jazykam” 16–1, s. 125–142.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waszakowa K., 2020, Charakterystyczne zjawiska w słowotwórstwie polszczyzny przełomu XX i XXI w. związane z tendencją do internacjonalizacji, [w:] Ê.A. Karpìlovsʹka, L.P. Kislûk, Û.V. Romanûk, A.O. Savenko (red.) U pošukah garmonìï movi. Do 80-lìttâ vìd dnâ narodžennâ člena-korespondenta Nacìonalʹnoï akademìï nauk Ukraïni, doktora fìlologìčnih nauk, profesora Nìni Fedorìvni Klimenko, Kiïv, s. 97–107.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wejland A.P., 1983, Prestiż. Analiza struktur pojęciowych, Warszawa.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wizner A.E., 2018, Potrzeby jako źródło egzystencji człowieka, [w:] Y.V. Kucherenko, S.S. Rusakov (red.), Gumanìtarnij korpus, Vip. 16, s. 19–25, Vìnnicâ.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, praca zbiorowa, red. P. Żmigrodzki, M. Bańko, B. Batko-Tokarz, J. Bobrowski, A. Czelakowska, M. Grochowski, R. Przybylska, J. Waniakowa, K. Węgrzynek, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
WSJP PAN: P. Żmigrodzki (red.), Wielki słownik języka polskiego PAN, [on-line:] www.wsjp.pl.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.