Szary Dom w kontekście badań interdyscyplinarnych
DOI:
https://doi.org/10.32030/KRZY.2020.04Słowa kluczowe:
architektura, Pogórze, cmentarze żydowskie, KL Plaszow, Szary DomAbstrakt
Tematem wielokrotnie poruszanym podczas prac nad scenariuszem upamiętnienia KL Plaszow jest doświadczenie pustki. W przestrzeni poobozowej przetrwały nieliczne ślady przeszłości; są to rozmaite przekształcenia terenu, relikty architektoniczne cmentarzy żydowskich oraz obozowych budynków, a także pozostałości infrastruktury obozowej. Wyjątek stanowi jedyny budynek zachowany w obrębie upamiętnienia – Szary Dom. Celem artykułu jest przedstawienie przemian architektonicznych i funkcjonalnych obiektu, rekonstruowanych na podstawie badan prowadzonych podczas prac nad scenariuszem. Całość pracy wzbogacono o refleksje dotyczące roli Szarego Domu jako części Muzeum – Miejsca Pamięci KL Plaszow. Artykuł podzielono na dwie części. W pierwszej chronologicznie omówiono przemiany funkcjonalne i zmiany architektoniczne budynku. W tym celu wykorzystano rezultaty kwerendy źródłowej obejmującej materiały wizualne, takie jak plany, fotografie czy rysunki. Całość wzbogacono o analizę relacji świadków i dokumenty powojenne. Na tej podstawie wyróżniono trzy etapy funkcjonowania budynku. Pierwszy z nich obejmował okres od jego powstania jako części kompleksu nowego cmentarza żydowskiego, powstałego w Podgórzu z inicjatywy Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Krakowie. Projekt przygotował Adolf Siódmak (1879–1944). Budynek miał stanowić siedzibę administracji cmentarza i mieścił mieszkania pracowników oraz siedzibę bractwa pogrzebowego Chewra Kadisza. Zapewne już podczas wstępnych prac przy budowie obozu wykonano również przebudowę samego budynku – adaptowano poddasze przez dodanie lukarn oraz zamurowano loggie od strony zachodniej. Od sierpnia 1943 roku w piwnicach Szarego Domu znajdował się areszt z celami ogólnymi oraz tzw. stójkami (bunkry, niem. Stehenbunker).W areszcie przetrzymywano więźniów odbywających kary regulaminowe oraz osoby przywiezione do obozu z zewnątrz, w tym oczekujące na egzekucje. W chwili zajęcia terenu przez wojska sowieckie Szary Dom był ponownie wykorzystywany na podobne cele: jako wewnętrzne więzienie. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku budynek adaptowano namieszkania. Przebudowano wówczas częściowo wnętrza i piwnice oraz dobudowano balkony nad głównym wejściem (usunięte po 2010 roku). Budynek pełnił funkcje mieszkalna do 2017 roku. W drugiej części artykułu omówiono wyniki prac dokumentacyjnych i inwentaryzacyjnych, badan architektoniczno-konserwatorskich i archeologicznych prowadzonych w Szarym Domu i jego najbliższym otoczeniu od2017 roku. Wskazano autentyczne pozostałości budynku, jego formę i relikty. W dalszej części omówiono metody i wyniki prac inwetaryzacyjnych, które skupiały się na udokumentowaniu napisów, rysunków i inskrypcji zachowanych w celach aresztu znajdującego się w budynku. W zakończeniu przedstawiono założenia dotyczące funkcji Szarego Domu jako części planowanego upamiętnienia. Artykuł uzupełniony jest przez aneks, gdzie w tabeli przedstawiono wyniki badan dokumentacyjnych w piwnicach aresztu.
PlumX Metrics of this article
Bibliografia
Opracowania
Google Scholar
Bau Józef: Czas zbeszczeszczenia. Wspomnienia z czasów drugiej wojny światowej. Kraków 2006
Google Scholar
Bunsch Eryk, Sitnik Robert: Proces digitalizacji 3D od założeń do dokumentacji cyfrowej. „Muzealnictwo” 2011, nr 52, s. 48–53
Google Scholar
Bunsch Eryk, Sitnik Robert: Kryteria doboru techniki 3D do dokumentacji obiektów dziedzictwa kulturowego. Warszawa 2014
Google Scholar
Kotarba Ryszard: Niemiecki obóz w Płaszowie 1942–1945. Warszawa–Kraków 2009
Google Scholar
Kowalski Wojciech: Zagadnienie ochrony miejsc pamięci w teorii i praktyce. „Ochrona dziedzictwa Kulturowego” 2018, t. 5, s. 75–89
Google Scholar
Miejsce Pamięci KL Plaszow. Raport za okres 2018–2019 (= Memorial Site KL Plaszow: report for the period 2018–2019). Oprac. Marta Śmietana, Monika Bednarek, Kamil Karski. Kraków 2019
Google Scholar
Müller-Madej Stella: Oczami dziecka. Wspomnienia z dzieciństwa w getcie i obozach koncentracyjnych. Kraków 1991
Google Scholar
Proces ludobójcy Amona Leopolda Goetha przed Najwyższym Trybunałem Narodowym. Oprac. Stanisław Kosiński, Tadeusz Cyprian, Mieczysław Siewierski. Warszawa–Łódź–Kraków 1947
Google Scholar
Salwiński Jacek: Dom Śląski w Krakowie. Geneza – historia – teraźniejszość. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2004, z. 22, s. 144–165
Google Scholar
Szmygin Bogusław: Miejsca pamięci – definiowanie pojęcia dla ochrony zabytków. „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego” 2018, t. 5, s. 167–175
Google Scholar
Śmietana Marta: Wierność pustce. Autentyzm w obszarze byłego obozu Plaszow (= Allegiance to anempty space. Authenticity at the former Plaszow camp site). W: Badanie roli dziedzictwa kulturowego w budowaniu (narodowej) tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych (= Research on the role of cultural heritage in the building of (national) identity in post conflict situations). Warszawa 2019, s. 24–30
Google Scholar
Śmietana Marta, Karski Kamil: Badania archeologiczne jako sposób odkrywania autentyzmu Miejsca Pamięci KL Plaszow. W: Materialne pozostałości konfliktów i zbrodni XX wieku w świetle najnowszych badań archeologicznych. Red. Hanna Mik, Wirginia Węglińska. Gdańsk 2019, s. 103–121
Google Scholar
Zbroja Barbara: Hala przedpogrzebowa cmentarza żydowskiego przy ul. Jerozolimskiej w Podgórzu. „Rocznik Krakowski” 2003, t. 69, s. 171–186
Google Scholar
Zbroja Barbara: „Miasto umarłych”. Architektura Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Krakowie w latach 1868–1939. Kraków 2005
Google Scholar
Artykuły prasowe
Google Scholar
Nowy cmentarz gminy żydowskiej. „Nowy Dziennik” 1925, nr 286, z 23 grudnia, s. 4
Google Scholar
Nowy cmentarz żydowski. „Nowy Dziennik” 1925, nr 131, z 14 czerwca, s. 5
Google Scholar
Są domy, w których ludzie nie powinni mieszkać. „Gazeta Krakowska” 2002, nr 279, z 30 listopada, s. 8–9
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.