Muzeum aktywne, czyli słów kilka o społecznej odpowiedzialności instytucji muzealnych i innych wyzwaniach współczesności stojących przed nimi
DOI:
https://doi.org/10.32030/KRZY.2021.07Keywords:
active museum, ocial responsibility of museums, enterprising museumAbstract
THE ACTIVE MUSEUM, OR A FEW WORDS ABOUT THE SOCIAL RESPONSIBILITY OF MUSEUM INSTITUTIONS AND OTHER CONTEMPORARY CHALLENGES THEY FACE
The fundamental subject of the present paper is an attempt to situate the museum in the context of our contemporary world, and to propose a vision of its functioning and development based on its activity in space and public debate. The author has stressed the importance of education in the context of its goals, form, and scale, with particular emphasis on building a community around the museum by using participative tools. The question of the museum’s active participation in social life, its engagement in the debate about issues which are important for the community has also been raised. The paper depicts a vision of the museum which does not distance itself from current events, but, rather, systematically documents them, offering a commentary, and encouraging a public discussion about them. Finally, the author presents the proposition of the enterprising museum, both in the strictly economic terms, i.e. a museum that competes and cooperates with commercial entities on the leisure market, and in terms of organization and development. Therefore, the present paper is an elaboration of the vision of the modern museum, however, the term ‘modern’ does not refer to the use of stateof-the-art technologies, but to the forms of operation, i.e. a museum which is enterprising, involved in many different fields of activity, and engaged, one that is capable of acting as a partner for diverse communities.
References
Byszewski Janusz, Nessel-Łukasik Beata: Muzeum relacyjne. Przed progiem – za progiem. Sulejówek 2020
Folga-Januszewska Dorota: Muzeum – fenomeny i problemy. Kraków 2015
Folga-Januszewska Dorota: Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM. „Muzealnictwo” 2020, nr 61, s. 27–45
Gaweł Łukasz: Strategie marketingowe w muzeach. „Zarządzanie w Kulturze” 2019, t. 20, nr 4, s. 489–502, https://doi.org/10.4467/20843976zk.19.029.11708
Hajduk Joanna, Piekarska-Duraj Łucja, Idziak Piotr, Wacięga Sebastian: Lokalne muzeum w globalnym świecie. Poradnik praktyczny. Kraków 2013
Jagodzińska Katarzyna: Muzea poza murami w kontekście koncepcji trzeciego miejsca. „Muzealnictwo” 2018, nr 59, s. 123–131
Krajewski Marek: Po co nam instytucje kultury?. Kraków 2020
Lorenc Magdalena: Polityczność nowej definicji muzeum ICOM, czyli manewrowanie transatlantykiem wśród gór lodowych. „Muzealnictwo” 2020, nr 61, s. 164–171
Matt Gerald: Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury. Współpr., oprac. pol. wersji i wstęp Hanna Wróblewska. Przeł. Andrzej Wajs. Warszawa 2006
Montgomery Charles: Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta. Przeł. Tomasz Tesznar. Wstęp Filip Springer. Kraków 2015
Napiórkowski Marcin: Kto ustala reguły gry? Instytucje kultury wobec polaryzacji politycznej. Kraków 2020
Niezabitowski Michał: Zwiedzający – widz czy aktor współtworzący doświadczenie muzealne? Uwagi na temat zmian determinujących recepcję muzeum. W: I Kongres Muzealników Polskich. Red. Michał Niezabitowski, Michał Wysocki. Warszawa 2015, s. 121–128
Orlik Joanna: Dla kogo są instytucje?. W: Napiórkowski Marcin: Kto ustala reguły gry? Instytucje kultury wobec polaryzacji politycznej. Kraków 2020, s. 5–7
Raport. Strategia rozwoju muzealnictwa. Założenia programowe. Warszawa 2012
Sandahl Jette: Polityka milczenia? Muzea jako autoportrety i zwierciadła społeczeństw. W: Laboratorium muzeum. Społeczność. Red. Anna Banaś, Aleksandra Janus. Warszawa 2015, s. 39–55
Simon Nina: Muzeum partycypacyjne. W: Laboratorium muzeum. Społeczność. Red. Anna Banaś, Aleksandra Janus. Warszawa 2015, s. 22–38
Surdej Aleksander: Analiza znaczenia czynników kulturowych w rozwoju miast na przykładzie wybranych miast „citta d’arte” we Włoszech. W: Twórcze miejsca, twórczy ludzie. Red. Aleksander Surdej. Warszawa 2011, s. 53–85
Surdej Aleksander: Przedsiębiorcze muzeum. Francuskie inspiracje. Kraków–Paryż 2019 [online]. s. 59 [dostęp 30 kwietnia 2021]. Dostępny w internecie: https://bramapoznania.pl/files/przedsiebiorcze-muzeum-surdej.pdf
Szalbot Magdalena: W stronę ekologii muzeum. W: Ekologia kulturowa. Perspektywy i interpretacje. Katowice 2016, s. 163–174
Szeląg Marcin: Muzea wobec różnych potrzeb zróżnicowanej publiczności. Działania edukacyjne muzeów. W: I Kongres Muzealników Polskich. Red. Michał Niezabitowski, Michał Wysocki. Warszawa 2015, s. 203–212
Tilden Freeman: Interpretacja dziedzictwa. Przeł. Agnieszka Wilga. Poznań 2019
Strony internetowe
Muzeum Śląskie z certyfikatem ekologicznym Green Key [online]. [dostęp 28 września 2021]. Dostępny w internecie: https://muzeumslaskie.pl/pl/aktualnosci/muzeumslaskie-certyfikatem-ekologicznym-green-key/
Resolutions Adopted by ICOM’S 31st General Assembly. Milan, Italy, 2016 [online]. ICOM [dostęp 11 lipca 2021]. Dostępny w internecie: https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOMs-Resolutions_2016_Eng.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
See more at Copyright & Licensing tab.