Nieznana korona z w. XVII w klasztorze Klarysek w Krakowie

Authors

  • Jan Samek

DOI:

https://doi.org/10.32030/

Abstract

Brak abstraktu dla tego artykułu.

References

1. J. Pagaczewski, Skarbiec klasztoru p.p. Klarysek przy kościele Św. Andrzeja w Krakowie, „Sprawozdania KHS” t. 8, Kraków 1912, s. CCCXXXVIII–CCCXLV.

2. A. Bochnak i J. Pagaczewski, Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków 1959, s. 54–55, 61, 85–87, 236–237, fig. 35, 59, 185.

3. B. Przybyszewski, Złoty dom Królestwa. Studium z dziejów krakowskiego cechu złotniczego od czasu jego powstania (ok. 1370) do połowy wieku XV, Warszawa 1968, s. 130–134.

4. J. Samek, Nawrót do gotyku w sztuce Krakowa pierwszej połowy w. XVII, „Folia Historiae Artium” t. 5, Kraków 1968, s. 110–111.

5. Kościoły i klasztory śródmieścia, 1, Katalog zabytków sztuki w Polsce t. 4, Miasto Kraków, cz. 2 (kościół Św. Andrzeja i klasztor Klarysek oprac. E. Chojecka i K. Dżułyńska), s. 68–69, fig. 761, 787, 798–803, 810, 812, 814, 819, 825, 827, 841, 853, 857, 878, 879, 882, 883, 889, 893, 897, 898, 907, 908, 911.

6. Dzieje sztuki polskiej t. 1, Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII w., praca zbiorowa, Warszawa 1971, s. 240, 285, 718–719, fig. 725, 1095–1098, 1100.

XIII-wiecznymi relikwiarzami cylindrycznymi ze skarbca Klarysek zajął się ostatnio dr Jerzy Pietrusiński, który wygłosił referat na ten temat na sesji poświęconej związkom polsko-frankońskim i polsko-nadreńskim w Poznaniu w r. 1979 (por. J. Pietrusiński, Hugo z Oignies i ostensoria u Klarysek w Krakowie i w Sączu, BHS, R. XLII 1980 nr 1, s. 3–25).

7. Autor niniejszej pracy kieruje przygotowywaniem, w porozumieniu z Ośrodkiem Dokumentacji Zabytków, „Korpusu złotnictwa krakowskiego”. W ramach tychże prac wykonana już została bardzo szczegółowa dokumentacja fotograficzna i opisy inwentaryzacyjne wszystkich zabytków ze skarbca Klarysek.

8. W czasie referowania wyników prac nad inwentaryzacją zabytków miasta Krakowa przez autora niniejszej rozprawy i mgr Izabelę Rejduch-Samkową, na posiedzeniu Ústavu Teorie a Déjiu Uměni Czechosłowackiej Akademii Nauk w Pradze w maju 1978 r., w dyskusji zwrócono uwagę na fakt, że korony nie występują jako zwieńczenia monstrancji na terenie Czech i możnaby je uważać, po przeprowadzeniu specjalnych badań, za specyficzną cechę polskich wyrobów złotniczych tego rodzaju.

9. Dzieje sztuki polskiej t. 1, Sztuka polska przedromańska i romańska…, s. 298–299, 744–745, fig. III, 1136. Por. też: E. Kovács, Über einige Probleme des Krakauer Kronenkreuzes, „Acta Historiae Artium Academiae Scientiarum Hungaricae” t. 17, Budapest 1971 fas. 3–4, s. 238–241.

10. Warto zasygnalizować, że w kościołach krakowskich i pozakrakowskich zachowały się liczne korony. Są to jednak raczej korony na obrazy, rzadziej na figury. Trzy korony barokowe, datowane na połowę w. XVII zachowały się w skarbcu kościoła Mariackiego.

11. Por. J. Samek, Kielich fundacji Jana Rybkowicza w kościele Św. Anny (ze związków polsko-węgierskich w dziedzinie złotnictwa) „Folia Historiae Artium” t. 12, Kraków 1970, s. 95–106; Tenże: Złoty kielich z 1630 r. fundacji Jana Rybkowicza w skarbcu kościoła Św. Anny w Krakowie, Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych t. 13, 1, Kraków 1976, s. 116–117.

12. A. Szyszko-Bohusz, Trzy kościoły halowe: Olkusz, Kraśnik, Kłeczków, Sprawozdania KHS t. 9, Kraków 1915, s. 141. – S. Mihalik, Denkmäler und Schulen des ungarischen Drahtemails im Aus land, „Acta Historiae Artium Academiae Scientiarum Hungaricae” t. 5, Budapest 1958 fas. 1–2, s. 71–106.

Downloads

Published

2025-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Nieznana korona z w. XVII w klasztorze Klarysek w Krakowie. (2025). Krzysztofory: Scientific Bulletin of the Historical Museum of the City of Kraków, 9, 28-30. https://doi.org/10.32030/