Hiszpańska partia Podemos a mediatyzacja polityki

Authors

  • Dagmara Głuszek-Szafraniec Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.49.19

Keywords:

Spain, Podemos, mass media, mediatization of politics

Abstract

The Spanish Party Podemos and the Mediatization of Politics

The article focus on the Spanish party Podemos, which has received in recent years a very strong support of the electorate in several elections. The author analyzes the media strategy of the party in the context of the theory of media systems and the mediatization of politics and the politicization of the media. The aim of the article is to show how Podemos used mass media, especially television, to realize their own political assumptions.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics of this article

Author Biography

Dagmara Głuszek-Szafraniec, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Adiunkt w Zakładzie Komunikowania Międzynarodowego i Systemów Medialnych, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Autorka publikacji m.in. z zakresu systemów medialnych, analizy obrazów medialnych konfliktu ukraińskiego, współautorka książek Ewolucja ustroju polityczno-terytorialnego Hiszpanii (1975-2010). Przypadek Kraju Basków, Katalonii i Galicji oraz Medialna abdykacja. Od ustąpienia Benedykta XVI do wyboru papieża Franciszka. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół regionalnych mediów w Hiszpanii.

References

Brudzińska K., Wybory w Hiszpanii – drugiej Grecji nie będzie, „Biuletyn PISM” 2015, nr 50 (1287), [online] http://www.pism.pl/files/?id_plik=19849.
Google Scholar

Czajkowska K., Ruch Oburzonych – zjednoczeni dla globalnej zmiany, [w:] Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. J. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2013, Media Polskie, t. 19.
Google Scholar

Elecciones municipales y forales, [online] http://www.eitb.eus/es/elecciones/municipalesforales-2015.
Google Scholar

Foriza I., Pablo Iglesias donará el 75% de su salario al programa online La Tuerka, „El País” 2014, 2 VII, [online] http://politica.elpais.com/politica/2014/07/02/actualidad/1404317865_222591.html.
Google Scholar

Górnicka W., Od pop-polityki do e-populizmu? Projekt i działanie najnowszych ruchów kontestacyjnych na przykładzie partii Podemos w Hiszpanii, „Annales UMCS. Sectio K: Politologia” 2015, Vol. 22, nr 2, [online] https://doi.org/10.1515/curie-2015-0039. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2015.22.2.137
Google Scholar

Grzyb M., Pablo Iglesias. Nowa twarz hiszpańskiej polityki, „Kultura Liberalna” 2014, Vol. 27, nr 287, [online] http://kulturaliberalna.pl/2014/07/11/pablo-iglesias-podemosnowa-twarz-hiszpanskiej-polityki.
Google Scholar

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007, Media.
Google Scholar

Hepp A., Hjarvard S., Lundby K., Mediatization. Theorizing the Interplay between Media, Culture and Society, „Media, Culture and Society” 2015, Vol. 37, nr 2, [online] https://doi.org/10.1177/0163443715573835. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443715573835
Google Scholar

Hjarvard S., Mediatization and Cultural and Social Change. An Institutional Perspective, [w:] Mediatization of Communication, red. K. Lundby, Berlin 2014, Handbooks of Communication Science, 21.
Google Scholar

Iglesias Turrión P., Disputar la democracia. Política para tiempos de crisis, Madrid 2014.
Google Scholar

Iglesias Turrión P., Por qué voy a los medios, „Público” 2013, 21 XI, [online] http://blogs.publico.es/pablo-iglesias/669/por-que-voy-a-los-medios.
Google Scholar

Iglesias Turrión P., Qué debe decir la Izquierda, [online] https://www.youtube.com/watch?v=nfK2Bl4NjGM&feature=plcp.
Google Scholar

Kasińska-Metryka A., Nowe siły hiszpańskiej lewicy – od ideologii do populizmu, „Przegląd Narodowościowy” 2016, nr 5.
Google Scholar

Lambert R., Podemos – partia, która wstrząsa Hiszpanią, „Le Monde Diplomatique”, edycja polska, 2015, nr 2 (108), [online] http://monde-diplomatique.pl/LMD108.
Google Scholar

Lazaro F., Pablo Iglesias ayudó a la red de apoyo a los presos de ETA, „El Mundo” 2014, 30 VI, [online] http://www.elmundo.es/espana/2014/06/30/53b06a85e2704e2e3a8b4579.html.
Google Scholar

Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2006, Dziennikarstwo i Świat Mediów.
Google Scholar

Monedero abandona la dirección de Podemos tras lanzar críticas contra la formación, Noticias, Radiotelevisión Española, 30 IV 2015, [online] http://www.rtve.es/noticias/20150430/juancarlos-monedero-dimite-abandona-direccion-podemos/1136993.shtml.
Google Scholar

Seguín B., Latynoamerykańskie korzenie Podemos, przeł. A. Traczyk, „Global.Lab” 2015, 13 V, [online] http://globallab.org.pl/2015/05/13/becquer-seguin-latynoamerykanskie-korzeniepodemos/#ftn1.
Google Scholar

Torreblanca I.J., Asaltar los cielos. Podemos o la política despues de la crisis, Barcelona 2015.
Google Scholar

Torres L., La Tuerka (2). El arma política de una guerill televisiva, „La Marea” 2014, 15 X, [online] http://www.lamarea.com/2014/10/15/la-tuerka-2-el-arma-politica-de-una-guerrillatelevisiva.
Google Scholar

Published

2017-08-31

How to Cite

Głuszek-Szafraniec, Dagmara. 2017. “Hiszpańska Partia Podemos a Mediatyzacja Polityki”. Politeja 14 (4(49):379-94. https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.49.19.