Hiszpańska partia Podemos a mediatyzacja polityki

Authors

  • Dagmara Głuszek-Szafraniec Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.49.19

Keywords:

Spain, Podemos, mass media, mediatization of politics

Abstract

The Spanish Party Podemos and the Mediatization of Politics

The article focus on the Spanish party Podemos, which has received in recent years a very strong support of the electorate in several elections. The author analyzes the media strategy of the party in the context of the theory of media systems and the mediatization of politics and the politicization of the media. The aim of the article is to show how Podemos used mass media, especially television, to realize their own political assumptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dagmara Głuszek-Szafraniec, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Adiunkt w Zakładzie Komunikowania Międzynarodowego i Systemów Medialnych, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Autorka publikacji m.in. z zakresu systemów medialnych, analizy obrazów medialnych konfliktu ukraińskiego, współautorka książek Ewolucja ustroju polityczno-terytorialnego Hiszpanii (1975-2010). Przypadek Kraju Basków, Katalonii i Galicji oraz Medialna abdykacja. Od ustąpienia Benedykta XVI do wyboru papieża Franciszka. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół regionalnych mediów w Hiszpanii.

References

Brudzińska K., Wybory w Hiszpanii – drugiej Grecji nie będzie, „Biuletyn PISM” 2015, nr 50 (1287), [online] http://www.pism.pl/files/?id_plik=19849.

Czajkowska K., Ruch Oburzonych – zjednoczeni dla globalnej zmiany, [w:] Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. J. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2013, Media Polskie, t. 19.

Elecciones municipales y forales, [online] http://www.eitb.eus/es/elecciones/municipalesforales-2015.

Foriza I., Pablo Iglesias donará el 75% de su salario al programa online La Tuerka, „El País” 2014, 2 VII, [online] http://politica.elpais.com/politica/2014/07/02/actualidad/1404317865_222591.html.

Górnicka W., Od pop-polityki do e-populizmu? Projekt i działanie najnowszych ruchów kontestacyjnych na przykładzie partii Podemos w Hiszpanii, „Annales UMCS. Sectio K: Politologia” 2015, Vol. 22, nr 2, [online] https://doi.org/10.1515/curie-2015-0039. DOI: https://doi.org/10.17951/k.2015.22.2.137

Grzyb M., Pablo Iglesias. Nowa twarz hiszpańskiej polityki, „Kultura Liberalna” 2014, Vol. 27, nr 287, [online] http://kulturaliberalna.pl/2014/07/11/pablo-iglesias-podemosnowa-twarz-hiszpanskiej-polityki.

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007, Media.

Hepp A., Hjarvard S., Lundby K., Mediatization. Theorizing the Interplay between Media, Culture and Society, „Media, Culture and Society” 2015, Vol. 37, nr 2, [online] https://doi.org/10.1177/0163443715573835. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443715573835

Hjarvard S., Mediatization and Cultural and Social Change. An Institutional Perspective, [w:] Mediatization of Communication, red. K. Lundby, Berlin 2014, Handbooks of Communication Science, 21.

Iglesias Turrión P., Disputar la democracia. Política para tiempos de crisis, Madrid 2014.

Iglesias Turrión P., Por qué voy a los medios, „Público” 2013, 21 XI, [online] http://blogs.publico.es/pablo-iglesias/669/por-que-voy-a-los-medios.

Iglesias Turrión P., Qué debe decir la Izquierda, [online] https://www.youtube.com/watch?v=nfK2Bl4NjGM&feature=plcp.

Kasińska-Metryka A., Nowe siły hiszpańskiej lewicy – od ideologii do populizmu, „Przegląd Narodowościowy” 2016, nr 5.

Lambert R., Podemos – partia, która wstrząsa Hiszpanią, „Le Monde Diplomatique”, edycja polska, 2015, nr 2 (108), [online] http://monde-diplomatique.pl/LMD108.

Lazaro F., Pablo Iglesias ayudó a la red de apoyo a los presos de ETA, „El Mundo” 2014, 30 VI, [online] http://www.elmundo.es/espana/2014/06/30/53b06a85e2704e2e3a8b4579.html.

Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2006, Dziennikarstwo i Świat Mediów.

Monedero abandona la dirección de Podemos tras lanzar críticas contra la formación, Noticias, Radiotelevisión Española, 30 IV 2015, [online] http://www.rtve.es/noticias/20150430/juancarlos-monedero-dimite-abandona-direccion-podemos/1136993.shtml.

Seguín B., Latynoamerykańskie korzenie Podemos, przeł. A. Traczyk, „Global.Lab” 2015, 13 V, [online] http://globallab.org.pl/2015/05/13/becquer-seguin-latynoamerykanskie-korzeniepodemos/#ftn1.

Torreblanca I.J., Asaltar los cielos. Podemos o la política despues de la crisis, Barcelona 2015.

Torres L., La Tuerka (2). El arma política de una guerill televisiva, „La Marea” 2014, 15 X, [online] http://www.lamarea.com/2014/10/15/la-tuerka-2-el-arma-politica-de-una-guerrillatelevisiva.

Published

2017-08-31

How to Cite

Głuszek-Szafraniec, Dagmara. 2017. “Hiszpańska Partia Podemos a Mediatyzacja Polityki”. Politeja 14 (4(49):379-94. https://doi.org/10.12797/Politeja.14.2017.49.19.