Z historii krakowskich plantacji. Planty w twórczości polskich artystów
DOI:
https://doi.org/10.32030/KRZY.2021.04Słowa kluczowe:
Planty, krakowskie „przechadzki”, motyw krakowskich plantacji, Planty w sztuce, widok PlantAbstrakt
Krakowskie Planty, stworzone w miejscu średniowiecznych fortyfikacji, w XIX wieku stały się jednym z najważniejszych symboli Krakowa. Wraz z ulicą obwodową i promieniście wybiegającymi z niej głównymi arteriami utworzyły podstawę, uznawanego dziś za największe osiągnięcie urbanistyczne okresu Wolnego Miasta Krakowa, koncentryczno-promienistego układu przestrzennego rozbudowującego się, nowoczesnego miasta. Planty były pierwszym publicznym parkiem w Krakowie i największą galerią rzeźb na wolnym powietrzu, a zielone „przechadzki” zyskały rangę reprezentacyjnej miejskiej alei oraz ulubionego miejsca spacerów krakowian. Planty zagościły także w twórczości licznych polskich artystów. Były sentymentalnym sztafażem i dekoracyjnym uzupełnieniem obrazów romantycznych ruin średniowiecznych fortyfikacji oraz „historycznych narodowych pamiątek” lub samodzielnym, głównym bohaterem malowniczych kompozycji i studiów malarskich. Po plantacyjne motywy wielokrotnie sięgał krakowski akwarelista Stanisław Tondos, popularyzując relikty dawnych murów i zieleniec miejski na licznych kartach pocztowych. Jan Stanisławski ze swoimi uczniami krakowskiej szkoły pejzażu był autorem niewielkich, impresyjnych kompozycji wykonywanych bezpośrednio z natury podczas spacerów i malarskich plenerów na „plantacyjnych przechadzkach”. Julian Fałat oraz Wojciech Weiss często uwieczniali plantacyjny widok z okien swoich pracowni. Podobnie Stanisław Wyspiański, który stworzył także niezwykłą, symboliczną kompozycję na pograniczu jawy i snu. Artyści w różnoraki sposób postrzegali krakowskie plantacje, wspólnie tworząc barwny, ulotny obraz tego niezwykłego krakowskiego ogrodu.
Bibliografia
Banach Jerzy: Kraków malowniczy. O albumach z widokami miasta w XIX wieku. Kraków 1980
Bąkowski Klemens: Kraków w czasie powstania Kościuszki. Kartka z przeszłości. Kraków 1893
Broniewski Stanisław: Kopiec wspomnień. Kraków 1959
Estreicher Karol: Kraków – przewodnik dla zwiedzających miasto i jego okolice. Wyd. 2 rozsz. Kraków 1931
Fabiański Marcin, Purchla Jacek: Historia architektury Krakowa w zarysie. Kraków 2001
Grabiński Henryk: Szkoła rysunku krajobrazów. Lwów 1884
Grabowski Ambroży: Wspomnienia. T. 2. Wyd. Stanisław Estreicher. Biblioteka Krakowska, nr 41. Kraków 1909
Klein Franciszek: Planty krakowskie. Kraków 1914
Klejnoty miasta Krakowa: dwadzieścia cztery widoków w chromolitografiach podług oryginalnych akwarel Juliusza Kossaka i Stanisława Tondosa. Tekst Władysław Łuszczkiewicz, przedmowa Marian Sokołowski. Kraków 1887
Kozioł Andrzej: Na krakowskich Plantach. Historie, obyczaje, anegdoty. Kraków 2008
Krzysztofowicz-Kozakowska Stefania: Jan Stanisławski i jego uczniowie. Kraków 2004
Lang Elżbieta: Ogrodnicy krakowskich Plant. „Zieleń Miejska” 2008, nr 9, s. 16
Lewińska-Gwóźdź Beata: Szkoła Jana Stanisławskiego (1860–1907). Fenomen pedagogiczny i artystyczny. „Saeculum Christianum” 2013, t. 20, s. 157–171
Pachoński Jan: Kościuszko w Krakowie. Miejsca i ważniejsze pamiątki związane z pobytem i kultem. Kraków 1952
„Piękno do mnie przyszło...”. Wojciech Weiss – malarstwo białego okresu 1905–1912. Muzeum Pałac w Wilanowie, kwiecień – czerwiec 2007. Red. nauk. Zofia Weiss-Nowina Konopka. Warszawa 2007
Torowska Joanna: Planty Krakowskie i ich przestrzeń kulturowa. Kraków 2012
Weiss Renata: Wojciech Weiss – twórczość graficzna. Kraków 2006
Wyspiański. Katalog wystawy dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Red. Danuta Godyń, Magdalena Laskowska. Kraków 2017, s. 328.
Ziejka Franciszek: Ocalić dla potomnych narodowe pamiątki… O społecznym ruchu odnowy zabytków w Krakowie w XIX wieku. „Czasopismo Techniczne. Budownictwo” 2009, z. 2-B, s. 369–380
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.