Walery Maliszewski (1836–1885) – nie tylko fotograf Krakowa

Autor

  • Anna Bednarek

DOI:

https://doi.org/10.32030/KRZY.2022.07

Słowa kluczowe:

Walery Maliszewski, historia fotografii, fotografia w Krakowie

Abstrakt

Walery Maliszewski (ur. 27 stycznia 1836 roku w Krakowie, zm. 30 maja 1885 roku tamże) był synem Tomasza i Elżbiety z Taronich. Początkowo wykonywał zawód cukiernika, a prawdopodobnie na początku lat sześćdziesiątych XIX wieku zajął się fotografią. W literaturze podaje się, że jako dagerotypista działał od 1848 roku, co jest z pewnością informacją błędną. Druga data wyznaczana jako początek jego działalności fotograficznej – rok 1856 – również nie znajduje potwierdzenia. Wiele kwestii nadal pozostaje niejasnych, m.in. pytanie o jego związek z zakładem „J. Maliszewski & Co”, czynnym w Krakowie w latach sześćdziesiątych XIX wieku. Maliszewski swoje atelier prowadził co najmniej od drugiej połowy lat sześćdziesiątych przy Nowym Świecie 166 (obecnie ul. Straszewskiego 9). Zapewne w 1870 roku przeniósł je na Mały Rynek 430 (obecnie nr 7), gdzie przez krótki czas miał wspólnika Marcelego Rzymkowskiego. Zapewne od 1871 roku zakład prowadził jedynie pod własnym nazwiskiem, a nie później niż w 1880 roku przeprowadził się na ulicę Szewską 228 (obecnie nr 21). Od 1869 roku bezskutecznie próbował otworzyć filię swojego zakładu w Krynicy, udało mu się to natomiast w Iwoniczu, gdzie działał zapewne od lat siedemdziesiątych do 1885 roku. Maliszewski posługiwał się techniką typową dla swoich czasów – używał negatywów kolodionowych, z których wykonywał odbitki na papierze albuminowym. Sygnował je w sposób zgodny z powszechną wówczas praktyką, a więc za pomocą tzw. winiet, a także innych napisów i pieczęci. Jego zakład jest najbardziej znany z fotografii Krakowa, które wykonywał przede wszystkim w formie stereopar i w formacie carte-de-visite. Fotografował Stare Miasto, Wawel, rzadziej Kazimierz czy Zwierzyniec. Obok typowych ujęć pojedynczych budowli często wykonywał również szersze kadry, obejmujące większy fragment zabudowy, ulice albo plac. Niektóre ujęcia świadczą, że od walorów czysto dokumentacyjnych ważniejsze bywało dla niego uzyskanie efektu malowniczości. Maliszewski wykonywał również portrety i tzw. typy ludowe, ukazujące mieszkańców Krakowa i okolic, Łemków, Rusinów i Romów. W swoim dorobku miał także fotograficzne reprodukcje prac Maksymiliana Cerchy, które w 1868 roku miały być wydane w formie albumu, co jednak prawdopodobnie nie doszło do skutku. Maliszewski był również autorem kalendarzy fotograficznych na lata 1867 i 1868, będących fotomontażami złożonymi z wielu grafik i zdjęć Krakowa. W podobny sposób skomponowane zostały inne fotografie z jego zakładu: Pamiątka z Krakowa oraz Pamiątka z Krynicy. Oprócz wykonywania zdjęć Maliszewski urządzał również pokazy fotografii przywiezionych z zagranicy, przedstawiających głównie widoki wystaw światowych. Pierwszą taką wystawę zorganizował w Krakowie na przełomie 1867 i 1868 roku, ostatnią – w 1878 roku w Warszawie.

Biogram autora

  • Anna Bednarek

    Historyczka sztuki, kustosz Muzeum Krakowa, główny inwentaryzator zbiorów.

Bibliografia

|125 aukcja antykwaryczna 18.05.2013. Krakowski Antykwariat Naukowy. Kraków 2013

II. Lista Gości przybyłych do Krynicy od dnia 30go Czerwca do 15go Lipca 1869. Krynica 1869

IIIcia lista gości przybyłych do Krynicy od dnia 15go lipca do 31go lipca 1871 r. Krynica 1871

„Ad Usque fidelis”: ikonografia irredenty polskiej w zbiorach Fundacji Rodzinnej Blochów. Cześć Trzecia A. [online]. Nowy Jork 2022 [dostęp 30 listopada 2022]. Dostępny w internecie: https://www.academia.edu/68018858/_Ad_Usque_fidelis_IKONOGRAFIA_irredenty_polskiej_w_zbiorach_nowojorskiej_Fundacji_Rodzinnej_Bloch%C3%B3w_Cz%C4%99%C5%9B%C4%87_Trzecia_A_Nowy_Jork_2022

Alexander Nowolecki. „Kłosy” 1884, t. 34, nr 1017, s. 418

B.L.: Czasopisma lwowskie. Dokończenie. „Niwa. Dwutygodnik naukowy, literacki i artystyczny” 1873, t. 3, nr 33, s. 207–210

Banach Jerzy: Ikonografia Wawelu. Kraków 1977

Banach Jerzy: Ikonografia Rynku Głównego w Krakowie. Katalog Widoków Krakowa, nr 1. Kraków 1998

Bąk-Koczarska Celina: Mieszkańcy pałacu „pod Krzysztofory” w Krakowie. Właściciele i lokatorzy od XIV do XX wieku. Kraków 1999

Bednarek Anna: Nie tylko Kriegerowie. Fotografowie Krakowa i jego zabytków w XIX wieku. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2019, z. 37, s. 151–170

Bednarek Anna, Walanus Wojciech: Katalog. W: Katalog Fototeki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Fotografie dzieł sztuki polskiej wykonane przed rokiem 1900. Red. Wojciech Walanus. Kraków 2019, s. 59–466

Bednarek Anna, Walanus Wojciech: „Rzecz to zapewne niełatwa, gdzie mało Światła słonecznego, aż pełno zawsze pobożnych”. O najstarszych fotografiach ołtarza mariackiego Wita Stwosza. W: Jako serce pośrodku ciała… Kultura artystyczna kościoła Mariackiego w Krakowie. Red. Marek Walczak, Agata Wolska. Kraków 2021, s. 435–448

Białkiewicz Zbigniew Jan: Feliks Księżarski – krakowski architekt epoki romantycznego historyzmu i dojrzałego eklektyzmu. „Rocznik Krakowski” 1989, t. 55, s. 163–180

Białkiewicz Zbigniew Jan: Feliks Księżarski (1820–1884). Krakowski architekt epoki historyzmu. Kraków 2008

Bühler Lucia, Herren Marc: Vitalis Maleszewsky [online]. Büro für Fotografiegeschichte Bern [dostep 3 grudnia 2022]. Dostępny w internecie: https://fr.foto-ch.ch/home?detail=1394&type=photographer

Centralne Państwowe Archiwum Historyczne Ukrainy we Lwowie. Przewodnik po zasobie archiwalnym. Oprac. Anna Krochmal. Warszawa 2005

Cercha Maksymilian, Cercha Stanisław: Pomniki Krakowa. Z tekstem Feliksa Kopery. T. 1. Kraków 1904

Cyrankiewicz Stanisław: Przewodnik cmentarny Krakowa, Podgórza i Zwierzyńca. Kraków 1908

Dehnel Jacek: Ks. Jędrzej Kutrzeba [online]. [dostęp 21 listopada 2022]. Dostępny w internecie: https://awers-rewers.pl/ks-jedrzej-kutrzeba

Dębicki Klemens: Iwonicz w roku 1882. Lwów 1883

Dziedzic Leszek: Najstarsze fotografie Kielc (do 1885 roku). Źródła do Dziejów Kielc. Seria Nowa, nr 9. Kielce 2017

Encyklopedia Krakowa. Red. prowadzący Antoni Henryk Stachowski. Kraków 2000

Frankowska Bożena: Encyklopedia teatru polskiego. Warszawa 2003

Garztecki Juliusz: Metoda kolodionowa w fotografii i konserwacja negatywów kolodionowych. „Ochrona Zabytków” 1971, nr 1, s. 25–34

Garztecki Juliusz: Mistrz zapomniany. O Michale Greimie z Kamieńca. Kraków 1972

Girtler Kazimierz: Opowiadania. T. 1. Pamiętniki z lat 1803–1831. Przedm. i wybór tekstu Zbigniew Jabłoński, oprac. tekstu i przypisy Zbigniew Jabłoński, Jan Staszel. Kraków 1971

Got Jerzy: Teatr i teatrologia. Wybór tekstów Emil Orzechowski. Kraków 1994

Homola-Skapska Irena: Krakowskie cukiernie i kawiarnie w XIX wieku. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F. Historia” 1996, t. 51, s. 43–61

Homola-Skapska Irena: W salonach i traktierniach Krakowa. Przemiany w Środowisku społecznym Krakowa lat 1795–1846. „Rocznik Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie” 2000, t. 45, s. 191–228

Janik Maciej: Fotografia w guberniach kieleckiej i radomskiej w latach 1839–1918. „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 1986/1987, t. 15, s. 85–139

Kenig Piotr: Dawne atelier fotograficzne Bielska-Białej. Bielsko- Biała 2019

Keder Iwona, Komorowski Waldemar: Ikonografia placu Wszystkich Świętych oraz ulic Franciszkańskiej, Poselskiej, Senackiej i Kanoniczej w Krakowie. Katalog Widoków Krakowa, nr 4. Kraków 2007

Keder Iwona, Komorowski Waldemar, Bromboszcz Agnieszka: Ikonografia ulic Brackiej, Wiślnej, Olszewskiego, Gołębiej, Św. Anny i Jagiellońskiej wraz z gmachem Collegium Maius w Krakowie. Katalog Widoków Krakowa, nr 5. Kraków 2016

Keder Iwona, Komorowski Waldemar, Zbroja Barbara, Dworzak Agata, Klinke Michał: Ikonografia ulic Św. Jana, Floriańskiej i Pijarskiej oraz środkowych odcinków ulic Św. Tomasza i Św. Marka w Krakowie. Katalog Widoków Krakowa, nr 7. Kraków 2019

Komorowski Waldemar, Keder Iwona: Ikonografia kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie. Katalog Widoków Krakowa, nr 3. Kraków 2005

Kozielec Tomasz: Fotografie albuminowe – wytwarzanie, właściwości, trwałość i ochrona przed niszczeniem. „Ochrona Zabytków” 2010, nr 1–4, s. 123–137

Koziński Jerzy: Fotografia krakowska w latach 1840–1914. Kraków dawniej i dziś, nr 20. Kraków 1978

Kudłacz Katarzyna: Winiety – tekturki reklamowe krakowskich atelier. W: Kudłacz Katarzyna, Miśkowiec Marta: Katalog winiet krakowskich zakładów fotograficznych w zbiorach Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie. Kraków 2008, s. 8–13

Kudłacz Katarzyna: Awit Szubert, krakowski fotograf drugiej połowy XIX wieku. „Dagerotyp” 2009, nr 18, s. 5–79

Kudłacz Katarzyna, Miśkowiec Marta: Katalog winiet krakowskich zakładów fotograficznych w zbiorach Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie. Kraków 2008

L.J. [Louis Józef ]: Przechadzka kronikarza po rynku krakowskim. Kraków 1890

Lavédrine Bertrand: Photographs of the past. Process and preservation. Los Angeles 2009

Lejko Krystyna: Kalendarze fotograficzne z zakładu Konrada Brandla. Obraz życia Warszawy w latach 60. XIX wieku. Warszawa 2009

Listy Izydora Kopernickiego do J. Talko-Hryncewicza (1887–1891) spisane z autografów i zaopatrzone wstępem przez Juljana Talko-Hryncewicza. „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny oraz Historii Nauk Przyrodniczych” 1925, t. 2, z. 2, s. 269–284

Maciesza Aleksander: Historia fotografii polskiej w latach 1839–1889. Płock 1972

Makowiecka Zofia: Brat Adam. Maj 1844–grudzień 1847.

Kronika Życia i Twórczości Mickiewicza, t. 5. Red. Stanisław Pigoń. Warszawa 1975

Manikowska Ewa: Typy ludowe Karola Beyera (1866) – znaczenie i kontekst powstania. W: Odkrywanie peryferii. Historie fotografii w Europie Środkowo-Wschodniej. Red. Małgorzata Biernacka, Marta Zietkiewicz. Źródła do historii fotografii polskiej XIX wieku, nr 4. Warszawa 2017, s. 197–214

Marceli Rzymkowski (około 1827 lub 1834–1893). Oprac. Małgorzata Karwicka. „Scriptores” 2019, nr 48, s. 224–230

Mossakowska Wanda: Walery Rzewuski (1837–1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości. Wrocław 1981

Mossakowska Wanda, Zenczak Anna: Kraków na starej fotografii. Kraków 1984

Na wystawie Stereoskopów w resursie obywatelskiej. „Kolce” 1874, nr 3, s. 24

Nowicki Wojciech: Ciemne świecidło. Kilka słów o Michale Greimie. W: Ciemne świecidło. Fotografie Michała Greima (1828–1911). Kraków 2013, s. 5–16

Opalińska Stanisława, Śnieżynska-Stolot Ewa: Pomniki Krakowa Maksymiliana i Stanisława Cerchów z tekstem Feliksa Kopery w 110 rocznicę wydawnictwa. „Rocznik Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie” 2015, t. 40, s. 217–244

Ossendowski Ferdynand Antoni: Karpaty i Podkarpacie. Poznań 1939

Plutecka Grażyna, Garztecki Juliusz: Fotografowie nietypowi. Kraków 1987

Płażewski Ignacy: Spojrzenie w przeszłość polskiej fotografii. Warszawa 1982

Przewodnik przemysłowo-handlowy. „Diabeł” 1900, nr 21, s. nlb.

Przybyło Jerzy, Mikrut Sławomir: Kraków przez uchylone drzwi. Stereoskopowy obraz miasta na zdjęciach z XIX i XX wieku. Wyd. 2. Kraków 2022

Rak Maciej: Listy Izydora Kopernickiego do Seweryna Udzieli z lat 1887–1891. „LingVaria” 2013, t. 8, nr 1, s. 227–249

Reinfuss Roman: Śladami Łemków. Warszawa 1990

Ross Juliusz: Dawna architektura Iwonicza Zdroju i jej walory estetyczno-historyczne. W: Iwonicz Zdrój. Monografia. Wyd. 2. Iwonicz-Zdrój 1984, s. 81–93

Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965. Red. Zbigniew Raszewski. Warszawa 1973

Skorowidz przedmiotowy publikacyj księgarskich 1872 r. „Warszawski Rocznik Literacki Poświęcony literaturze, oświacie, bibljografii i księgarstwu” 1873, t. 2 (za rok 1872), s. 239–254

Sprawozdanie Dyrekcyi Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności w roku 1867/68. Kraków 1868

Sprawozdanie Dyrekcyi Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności w roku 1873/74. Rok XX. Kraków 1874

Strzałkowski Jacek: Poland. In: Encyclopedia of nineteenth-century photography. Ed. John Hannavy. Vol. 2. New York–Oxon 2008, pp. 1140–1142

Stulik Dusan C., Kaplan Art: Albumen. The Atlas of Analytical Signatures of Photographic Processes [online]. Los Angeles 2013. The Getty Conservation Institute [dostęp 30 listopada 2022]. Dostępny w internecie: http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/pdf/atlas_albumen.pdf

Sunderland Jan: Zarys dziejów fotografii tatrzańskiej w Polsce od początków do I wojny światowej (na prawach rękopisu). Warszawa 2010

Sztandara Magdalena: Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnologicznej i fotografii II poł. XIX i I poł. XX wieku. Opole 2006

Walanus Wojciech: Fotografie z zakładu Ignacego Kriegera w zbiorach Fototeki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2019, z. 37, s. 19–36

Walczyk Tomasz: Historia zakładów fotograficznych w Krynicy od początków do I wojny światowej, cz. 1. „Krynickie Zdroje” 2015, nr 4–5, s. 4–7

Walery Maliszewski [online]. Genealogia Polaków, Fundacja Odtworzeniowa Dziedzictwa Narodowego [dostęp 3 grudnia 2022]. Dostępny w internecie: https://genealogia.okiem.pl/powstaniec-styczniowy/57095/walery-maliszewski

Wasilewska-Prędki Kamila: Fotografia żydowska w zbiorach Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2019, z. 37, s. 69–87

Watral Marta: Rewitalizacja Łemków. „Znak” 2015, nr 717, s. 38–44

Wiśniewski Wojciech W.: Portrety Macieja Bogusza Zygmunta Steczyńskiego (1814–1890). „Almanach Muszyny” 2007, t. 17, s. 79–94

Wystawa stereoskopów. „Kolce” 1878, nr 46, s. 362

Zieleniewski Michał: Obraz ruchu i postępu zakładu zdrojowego w Krynicy w roku 1870. Kraków 1871

Żakowicz Aleksander i współpracownicy: Fotografia galicyjska do roku 1918. Fotografowie Galicji, Tatr oraz Księstwa Cieszyńskiego. Częstochowa–Katowice–Lwów 2010

Pobrania

Opublikowane

29.09.2022

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Walery Maliszewski (1836–1885) – nie tylko fotograf Krakowa. (2022). Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, 40, 111-134. https://doi.org/10.32030/KRZY.2022.07

Podobne artykuły

11-20 z 30

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.