Malowidła ścienne w kościele św. Sebastiana w Wieliczce – próba analizy dramaturgicznej
DOI:
https://doi.org/10.32030/KRZY.2024.04Słowa kluczowe:
malarstwo ścienne, kościół św. Sebastiana w Wieliczce, Włodzimierz Tetmajer, dramaturgia, sztuka jako wehikuł przemianyAbstrakt
W artykule proponuję dramaturgiczną i relacyjną analizę malowideł Włodzimierza Tetmajera w kościele św. Sebastiana w Wieliczce, skupioną nie na autonomicznych wartościach artystycznych poszczególnych przedstawień malarskich, lecz na poszukiwaniu związków między nimi, wyznaczających ramy działania, dla którego polichromia jest nie dekoracją, ale scenografią. Wychodząc z tych założeń, odczytuję dzieło Tetmajera jako nawiązanie do romantycznych idei łączących chrześcijańską teologię i etykę ofiary zbawczej z historiozoficzną refleksją odnoszącą się do zmartwychwstania, czyli wyzwolenia Polski. Nawiązanie to rozumiem jako polemiczne wobec uproszczonej wersji mesjanizmu, fałszywie przypisywanego Adamowi Mickiewiczowi, a zgodne z jego ideą całkowitej transformacji. Malowidło Tetmajera to scenografia takiej właśnie transformacji, której rytualnym modelem jest liturgia. Stąd umieszczenie dzieła o subtelnej, ale wyrazistej dramaturgii transformacyjnej właśnie w kościele uznać należy za dowód wybitnej świadomości artystycznej Włodzimierza Tetmajera jako artysty pozostającego w ścisłym związku z oryginalnymi tradycjami polskiej kultury.
Bibliografia
Kluz Paulina: Polichromia ścienna. W: Sakralne dziedzictwo Małopolski, 2023 [online]. [dostęp 13 września 2023].
Dostępny w internecie: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/polichromia-scienna-11
Kosiński Dariusz: Teatra polskie. Historie. Warszawa 2010
Kosiński Dariusz: Performatyka. W(y)prowadzenia. Kraków 2017
Nowobilski Józef Andrzej: Sakralne malarstwo ścienne Włodzimierza Tetmajera. Kraków 1994
Rutkowski Krzysztof: Bóg Adama. Kraków 2021
Strzemiński Władysław: Pisma. Zebr., oprac., wstęp Zofia Baranowicz. Wrocław 1975
Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku. Red. Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński. T. 1–3. Warszawa 2020
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Kosiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.