Rzeźby plenerowe z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku na terenie dawnej dzielnicy Nowa Huta
DOI:
https://doi.org/10.32030/KRZY.2021.06Słowa kluczowe:
Kraków Nowa Huta, polska rzeźba plenerowa lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, Wiesław Bielak, Antoni Hajdecki, Wincenty Kućma, Marian Kruczek, Waleria Bukowiecka, Stanisław Małek, Lucjan Orzech, Magdalena Pruszyńska-JaroszyńskaAbstrakt
Budowana od roku 1949 Nowa Huta była miastem robotniczym, a jednocześnie w założeniu swoich twórców nowoczesnym. Nowoczesność tę szczególnie starano się podkreślić od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, gdy na nowohucką architekturę i urbanistykę zaczęły wpływać tendencje modernistyczne, przenikające do nas z zachodu Europy. Wtedy to, począwszy od lat sześćdziesiątych, zaczęto systematycznie wraz z pojawianiem się nowych osiedli umieszczać na ich terenie rzeźby plenerowe. Były one owocem współpracy pomiędzy krakowskimi artystami a instytucjami, takimi jak Związek Polskich Artystów Plastyków, Spółdzielnia Mieszkaniowa Hutnik, Huta im. Lenina, a także Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej w Krakowie Nowej Hucie. W wyniku tej działalności powstała niejednorodna pod względem form, materiałów (wapień pińczowski, metal, sztuczny kamień, ceramika) oraz stylistyki galeria rzeźb plenerowych. Autorami rzeźb byli m.in. profesorowie krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, jak np. Wiesław Bielak – autor kompozycji Akwarium (park Ratuszowy), Forma dynamiczna (Kształt przestrzeni) umieszczonej na osiedlu Bohaterów Września oraz rzeźby Mater (Macierzyństwo) na osiedlu Piastów. Wśród tworzących nowohuckie rzeźby plenerowe artystów byli również Antoni Hajdecki (Spirala kosmiczna, osiedle Tysiąclecia), Wincenty Kućma (Dojrzewanie II, osiedle Przy Arce), a także Marian Kruczek (Zdobyta przestrzeń, osiedle Tysiąclecia), Waleria Bukowiecka (niezachowany do dzisiaj zespół rzeźb o funkcji rekreacyjnej na terenie dawnego parku Dziecięcego na osiedlu Kolorowym) i Magdalena Pruszyńska-Jaroszyńska (Syrenka oraz Flirt wodorostów z muszlą, umieszczone na terenie tego samego parku Dziecięcego, dzisiejszego parku Wiśniowy Sad). Metalowe kompozycje tworzyli Stanisław Małek (Wzlot, teren Zalewu Nowohuckiego) oraz Lucjan Orzech (Ptaki na osiedlu Willowym i Małe organy na osiedlu Wandy).
Bibliografia
Książki
Dziekan Bogumił, Niwiński Leonard: Nowa Huta. Kraków 1970
Kozioł Monika: Rzeźby plenerowe w Nowej Hucie. W: Nowa Huta w kulturze – kultura w Nowej Hucie. Red. Jarosław Klaś, Maria Wąchała-Skindzier. Kraków 2019, s. 186–198
Krzysztofowicz-Kozakowska Stefania: Sztuka w czasach PRL. Olszanica 2016
Papp Stefan: Marian Kruczek. Kraków 1978
Siatkowska Anna: Życie kulturalne Nowej Huty w latach 1949–1980. Kraków 1997
Skarbowski Jan: Nowa Huta – pierwsze socjalistyczne miasto w Polsce. Kraków 1971
Winnicka Katarzyna: Marian Kruczek – katalog zbiorów. Muzeum Historyczne w Sanoku. Sanok 2007
Artykuły (układ chronologiczny)
Kronika za okres od 15 grudnia 1964 do 15 lutego 1965. „Przegląd Artystyczny” 1965, nr 1, s. 57–60
(aż): Będzie więcej rzeźb plenerowych. „Echo Krakowa” 1975, nr 6, z 8 stycznia, s. 5
Bohdanowicz Halina: Interesujące rzeźby Mariana Kruczka. „Głos Nowej Huty” 1973, nr 51–52, s. 11
(OKT.): [Notatka o Akwarium Wiesława Bielaka]. „Głos Nowej Huty” 1975, nr 44, s. 7
Gil Mieczysław: Stal w ręku rzeźbiarza. „Głos Nowej Huty” 1977, nr 22, s. 1–2
(OKT.): Czy nie bliższa koszula ciału?. „Głos Nowej Huty” 1979, nr 43, s. 5
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Pomniki Nowej Huty. „Zdobyta przestrzeń” i „Spirala kosmiczna”. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 33, s. 6
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Spotkanie z art. rzeźb. W Bukowiecką. Ręce artystki i żelbeton. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 36, s. 4
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Pomniki Nowej Huty. „Matka i dzieci”. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 36, s. 6
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Pomniki Nowej Huty. „Syrenka”. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 37, s. 6
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Pomniki Nowej Huty. „Wzlot”. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 38, s. 6
Bednarski Tadeusz Zygmunt: Pomniki Nowej Huty. „Muszle i wodorosty”. „Głos Nowej Huty” 1980, nr 39, s. 6
(om-oł): Co nam zostało z tamtych lat?. „Głos Nowej Huty” 1981, nr 48, s. 9
Grzesiuk-Olszewska Irena: Plenery rzeźbiarskie i dekoracje miast – program i rzeczywistość. „Rzeźba Polska” 1987, t. 2, s. 100–150
Komorowski Waldemar: Urbanistyka i architektura Nowej Huty 1949–1959. „Rocznik Krakowski” 2005, t. 71, s. 189–215
Lenczowska Krystyna: Groszek i bieńczycki Picasso. „Głos Nowej Huty” 2015, z 17 sierpnia [online]. [dostęp 24 sierpnia 2015]. Dostępny w internecie: http://www.glos-tn.krakow.pl/news.php?readmore=1357
Rogozik Marzena: Nie dłutem, a rękami hutników stworzył kultowe dziś „Piszczałki”. „Dziennik Polski” 2015, z 15 lipca [online]. [dostęp 25 lipca 2017]. Dostępny w internecie: http://www.dziennikpolski24.pl/region/a/nie-dlutem-a-rekami-hutnikow-stworzyl-kultowe-dzispiszczalki-zdjecia,12271163/
Tarasek Kinga: Konkursy na rzeźbę plenerową dla Nowej Huty w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 2018, z. 36, s. 341–349
Strony internetowe
Biennale rzeźby w metalu Warszawa, 1968 [online]. [dostęp 10 lipca 2015]. Dostępny w internecie: http://biennale68.achjoj.info/galeria.php?galeria=main
Dojrzewanie I [online]. [dostęp 23 lipca 2015]. Dostępny w internecie: http://www.wincenty.kucma.pl/component/zoo/item/dojrzewanie-i?category_id=17)
Małe formy [online]. [dostęp 23 lipca 2015]. Dostępny w internecie: http://www.wincenty.kucma.pl/component/zoo/category/male-formy
Nowohuckie instalacje odzyskały dawny blask [online]. Kraków.pl, 14 lutego 2018 [dostęp 11 lipca 2021]. Dostępny w internecie: https://www.krakow.pl/aktualnosci/217737,29,komunikat,nowohuckie_instalacje_odzyskaly_dawny_blask.html
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.