Zbiór pierwszych japoników w Krakowie
Wokół nieznanej wystawy w Muzeum Techniczno-Przemysłowym 1872
DOI:
https://doi.org/10.36123/RK.2023.89.07Słowa kluczowe:
Muzeum Techniczno-Przemysłowe, Adrian Baraniecki, japonika, Władysław Łuszczkiewicz, wystawy światowe 1867, 1873, 1878, Muzeum Narodowe w KrakowieAbstrakt
Artykuł przedstawia początki zainteresowania sztuką japońską w Krakowie na tle nasilającego się zjawiska japonizmu w Europie w 2. połowie XIX wieku. Pionierską rolę w tym zakresie odegrało Muzeum Techniczno-Przemysłowe, które od założenia w 1868 roku, systematycznie powiększało kolekcję swoich japoników. W 1872 roku muzeum zorganizowało pierwszą wystawę chińsko-japońską ze zbiorów prywatnych. Wystawie towarzyszył cykl wykładów profesora Władysława Łuszczkiewicza, przybliżających specyfikę sztuki obu krajów. Kolekcja Muzeum Techniczno-Przemysłowego, stanowiąca podwalinę krakowskiego japonizmu, która o 30 lat poprzedziła cenne zbiory Feliksa Mangghi Jasieńskiego, po likwidacji macierzystego muzeum w 1950 roku, trafiła do Muzeum Narodowego.
PlumX Metrics of this article
Bibliografia
Alberowa Zofia, O kolekcji i kolekcjonerach, w: Sztuka japońska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 1994.
Google Scholar
L’Art Ancien à l’Exposition de 1878, ed. Louis Gonse, „Gazette des Beaux-Art”, Paris 1879.
Google Scholar
Beiersdorf Zbigniew, Miejskie Muzeum Przemysłowe im. dr Adriana Baranieckiego, „Rocznik Krakowski”, T. 57: 1991, s. 129‒164.
Google Scholar
Chesneau Ernest, Le Japon à Paris, w: L’Art Ancien à l’Exposition de 1878, ed. Louis Gonse, Paris 1879.
Google Scholar
Chesneau Ernest, Peinture, sculpture. Les Nations rivales dans l’art… L’art japonais. De l’Influence des expositions internationales sur l’avenir de l’art, Paris 1868.
Google Scholar
„Czas”, 1872, nry 211, 214, 217, 223, 227, 229, 255, 261, 263, 267, 273.
Google Scholar
Exposition des beaux-arts appliqués à l’industrie. Guide du visiteur au Musée Oriental, Paris, 1869.
Google Scholar
Fux Herbert, Japan auf der Weltausstellung in Wien 1873, katalog Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Wien 1973.
Google Scholar
Gay-Mazuel Audray, L’art japonais au Musée des Arts decoratifs. La politique d’expositions et d’acquisitions de 1865 a 2018, w: Japon, Japonismes 1867–2018.
Google Scholar
Objects inspireé, ed. Béatrice Quette, catalogue Paris Musée des Arts décoratifs 15 novembre 2018 – 3 mars 2019.
Google Scholar
Genova Pamela A., Writing Japonisme. Aesthetic translation in nineteenth-century french prose, Northwestern University Press 2016, https://doi.org/10.2307/j.ctv4cbhjc.
Google Scholar
Goncourt de Edmond, Goncourt de Jules, Dziennik, wybór i przekład Joanna Guze, Warszawa 1988.
Google Scholar
Hapanowicz Piotr, Działalność Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie i jego likwidacja w latach 1949‒1950, „Zarządzanie w Kulturze”, T. 8: 2007.
Google Scholar
Hapanowicz Piotr, Likwidacja Muzeum Przemysłu Artystycznego w Krakowie (dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego) w latach 1949–1950, Rocznik Krakowski, T. 79: 2013, s. 169–179.
Google Scholar
Hapanowicz Piotr, Adrian Baraniecki – prekursor polskiego muzealnictwa przemysłowego, „Muzealnictwo”, T. 57: 2016.
Google Scholar
Koyama-Richard Brigitte, Le Japon à Paris. Japonais et japonisants de l’ère Meiji aux années 1930, Paris 2018.
Google Scholar
Nowak Janusz S., Kraków w spotkaniu z Japonią i jej kulturą na przełomie XIX i XX wieku. Udział prasy w recepcji sztuki i kultury japońskiej, „Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa”, T. 3: 2010.
Google Scholar
Paś Monika, Martini Małgorzata, Ars Fumida. Przybory do palenia tytoniu w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, red. Joanna Popielska-Michalczyk, przewodnik po wystawie Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2005, s. 154–157, 181.
Google Scholar
Pawłowska Aneta, Niewiarowska-Kulesza Julia, Japonizm w sztuce modernizmu. Obrazy przepływającego świata, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/8088-460-1.
Google Scholar
Rzepińska Maria, Władysław Łuszczkiewicz, malarz i pedagog, Kraków 1983.
Google Scholar
Union centrale des beaux-arts appliqués à l’industrie, Exposition de 1869. Catalogue du Musée oriental, Paris 1869.
Google Scholar
Waal de Edmund, Zając o bursztynowych oczach. Historia wielkiej rodziny w małym przedmiocie, Wołowiec 2014.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
https://madparis.fr/a-la-decouverte-de-l-orient-luniversalite-des-collections, dostęp: 20.06.2023.
Google Scholar
Kilijańska Alicja, O kolekcjach rzemiosła artystycznego w Muzeum Techniczno-Przemysłowym oraz Muzeum Narodowym w Krakowie do 1918, „Muzeum Pamięci. Muzeum w polskiej kulturze pamięci (do 1918 r.)”, http://muzeumpamieci.umk.pl/?p=3399, dostęp: 20.06.2023.
Google Scholar
www.worldfairs.info/expopavillondetails.php?expo_id=3&pavillon_id=3726, dostęp: 20.06.2023.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegóły zob. w zakładce Prawa autorskie i udostępnianie.