Zbiór pierwszych japoników w Krakowie
Wokół nieznanej wystawy w Muzeum Techniczno-Przemysłowym 1872
DOI:
https://doi.org/10.36123/RK.2023.89.07Keywords:
Muzeum Techniczno-Przemysłowe, Adrian Baraniecki, japonika, Władysław Łuszczkiewicz, wystawy światowe 1867, 1873, 1878, Muzeum Narodowe w KrakowieAbstract
THE COLLECTION OF THE FIRST JAPANESE ARTEFACTS IN KRAKÓW. ABOUT AN UNKNOWN EXHIBITION AT THE TECHNICAL AND INDUSTRIAL MUSEUM 1872
The growing wave of interest in Japanese art in Europe in the second half of the 19th century swept over Kraków as either. An early manifestation of this phenomenon was the organisation by Dr Adrian Baraniecki of a Sino-Japanese exhibition at the Technical and Industrial Museum in 1872. This event has not yet been recorded in the history of Kraków’s Japanism. The exhibits were borrowed from Kraków aristocrats, academics, painters and wealthy townspeople, as well as academic institutions. The exhibition was accompanied by a series of lectures by Professor Władysław Łuszczkiewicz introducing the characteristic features of the two cultures. Since the foundation of the Technical and Industrial Museum in 1868, Japanese artefacts found a permanent place in the museum’s extensive and diverse collection. It was continuously enriched through purchases and donations made by travellers, emigrants and collectors of artefacts purchased from dealers in oriental objects in European capitals or at world exhibitions. The successive general exhibitions, presenting and inspired by original works, played an indispensable role in spreading the fascination with Japan. The assemblage of Japanese artefacts at the Technical and Industrial Museum, somewhat haphazard, of uneven value and consisting mostly of utilitarian objects, preceded the professionally established collection of Feliks Manggha Jasieński and artefacts collected since 1892 by the National Museum by nearly 30 years. For Cracovians, the collection of the Technical and Industrial Museum at the time was the first introduction to the fashionable world of an unknown culture and the beginning of the growing importance of collecting Japanese artefacts. After the museum was dissolved in 1950, the items were transferred to the National Museum, where they constitute only a small part of the rich and valuable collection.
References
Alberowa Zofia, O kolekcji i kolekcjonerach, w: Sztuka japońska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 1994.
L’Art Ancien à l’Exposition de 1878, ed. Louis Gonse, „Gazette des Beaux-Art”, Paris 1879.
Beiersdorf Zbigniew, Miejskie Muzeum Przemysłowe im. dr Adriana Baranieckiego, „Rocznik Krakowski”, T. 57: 1991, s. 129‒164.
Chesneau Ernest, Le Japon à Paris, w: L’Art Ancien à l’Exposition de 1878, ed. Louis Gonse, Paris 1879.
Chesneau Ernest, Peinture, sculpture. Les Nations rivales dans l’art… L’art japonais. De l’Influence des expositions internationales sur l’avenir de l’art, Paris 1868.
„Czas”, 1872, nry 211, 214, 217, 223, 227, 229, 255, 261, 263, 267, 273.
Exposition des beaux-arts appliqués à l’industrie. Guide du visiteur au Musée Oriental, Paris, 1869.
Fux Herbert, Japan auf der Weltausstellung in Wien 1873, katalog Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Wien 1973.
Gay-Mazuel Audray, L’art japonais au Musée des Arts decoratifs. La politique d’expositions et d’acquisitions de 1865 a 2018, w: Japon, Japonismes 1867–2018.
Objects inspireé, ed. Béatrice Quette, catalogue Paris Musée des Arts décoratifs 15 novembre 2018 – 3 mars 2019.
Genova Pamela A., Writing Japonisme. Aesthetic translation in nineteenth-century french prose, Northwestern University Press 2016, https://doi.org/10.2307/j.ctv4cbhjc.
Goncourt de Edmond, Goncourt de Jules, Dziennik, wybór i przekład Joanna Guze, Warszawa 1988.
Hapanowicz Piotr, Działalność Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie i jego likwidacja w latach 1949‒1950, „Zarządzanie w Kulturze”, T. 8: 2007.
Hapanowicz Piotr, Likwidacja Muzeum Przemysłu Artystycznego w Krakowie (dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego) w latach 1949–1950, Rocznik Krakowski, T. 79: 2013, s. 169–179.
Hapanowicz Piotr, Adrian Baraniecki – prekursor polskiego muzealnictwa przemysłowego, „Muzealnictwo”, T. 57: 2016.
Koyama-Richard Brigitte, Le Japon à Paris. Japonais et japonisants de l’ère Meiji aux années 1930, Paris 2018.
Nowak Janusz S., Kraków w spotkaniu z Japonią i jej kulturą na przełomie XIX i XX wieku. Udział prasy w recepcji sztuki i kultury japońskiej, „Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa”, T. 3: 2010.
Paś Monika, Martini Małgorzata, Ars Fumida. Przybory do palenia tytoniu w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, red. Joanna Popielska-Michalczyk, przewodnik po wystawie Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2005, s. 154–157, 181.
Pawłowska Aneta, Niewiarowska-Kulesza Julia, Japonizm w sztuce modernizmu. Obrazy przepływającego świata, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/8088-460-1.
Rzepińska Maria, Władysław Łuszczkiewicz, malarz i pedagog, Kraków 1983.
Union centrale des beaux-arts appliqués à l’industrie, Exposition de 1869. Catalogue du Musée oriental, Paris 1869.
Waal de Edmund, Zając o bursztynowych oczach. Historia wielkiej rodziny w małym przedmiocie, Wołowiec 2014.
Źródła internetowe
https://madparis.fr/a-la-decouverte-de-l-orient-luniversalite-des-collections, dostęp: 20.06.2023.
Kilijańska Alicja, O kolekcjach rzemiosła artystycznego w Muzeum Techniczno-Przemysłowym oraz Muzeum Narodowym w Krakowie do 1918, „Muzeum Pamięci. Muzeum w polskiej kulturze pamięci (do 1918 r.)”, http://muzeumpamieci.umk.pl/?p=3399, dostęp: 20.06.2023.
www.worldfairs.info/expopavillondetails.php?expo_id=3&pavillon_id=3726, dostęp: 20.06.2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
See more at Copyright & Licensing tab.