„Madonny Jackowe”

Kultowe i artystyczne aspekty alabastrowych figur w Krakowie, Przemyślu i Lwowie

Autor

  • Krzysztof Czyżewski Zamek Królewski na Wawelu
  • Marcin Szyma Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński image/svg+xml
  • Marek Walczak Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński image/svg+xml

Słowa kluczowe:

dominikanie, legendy hagiograficzne, rzeźba gotycka, gotyk międzynarodowy, sztuka niderlandzka, ikonografia religijna, kult Matki Boskiej, religijność potrydencka

Abstrakt

Znana jest grupa trzech alabastrowych rzeźb Matki Boskiej z Dzieciątkiem związanych z kultem św. Jacka Odrowąża. Najstarsza, z lwowskiego konwentu dominikanów (od 1945 roku przechowywana w klasztorze Trójcy Świętej w Krakowie), powstała na Śląsku albo w Austrii przed rokiem 1401. Młodsza, zachowana w katedrze w Przemyślu, jest importem z Niderlandów, gdzie została wykonana ok. roku 1460, w klasztorze dominikanów w Krakowie przechowywana była do końca XVI wieku. Najmłodsza figura przechowywana jest od początku w konwencie krakowskim; powstała zapewne na miejscu ok. połowy XVI wieku. Nieprzeciętna ranga artystyczna, historyczna i religijna rzeźb każe zaliczyć je do najcenniejszych (i wciąż niedostatecznie poznanych) zabytków związanych z krakowskich konwentem predykantów.

Biogramy autorów

  • Krzysztof Czyżewski - Zamek Królewski na Wawelu

    Kustosz działu uzbrojenia w Zamku Królewskim na Wawelu, członek Wydziału Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, znawca dziejów sztuki Krakowa, w szczególności katedry na Wawelu. Autor katalogu broni drzewcowej w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, przewodników po katedrze wawelskiej oraz kilkudziesięciu artykułów i tekstów przeglądowych, głównie na temat kultury artystycznej Krakowa od późnego średniowiecza do wieku XIX.

  • Marcin Szyma - Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński

    Doktor historii sztuki, pracuje w Zakładzie Ochrony Dóbr Kultury Instytutu Historii Sztuki UJ. Znawca architektury gotyckiej – w szczególności mendykanckiej, konsultant licznych badań archeologicznych na terenie Krakowa. Autor monografii zespołu klasztornego Dominikanów w Krakowie do ok. 1320 r. oraz licznych prac poświęconych średniowiecznym budowlom Krakowa, współautor monografii o zabudowaniach Skałki w średniowieczu.

  • Marek Walczak - Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński

    Dr hab., prof. UJ, dyrektor Instytutu Historii Sztuki UJ, kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej tamże, wiceprzewodniczący Komisji Historii Sztuki PAU, członek rad naukowych Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Krakowa oraz czasopism, m.in. „Studia Waweliana” i „Modus. Prace z Historii Sztuki”. Autor kilku książek, m.in. na temat rzeźby architektonicznej w Krakowie za panowania Kazimierza Wielkiego. Specjalizuje się w badaniach kultury artystycznej Krakowa, ze szczególnym uwzględnieniem XIV i XV wieku.

Bibliografia

Acta Sanctorum Augusti […] collecta, digesta, commentariisque & observationibus illustrata a Joanne Bapt. Sollerio, Joanne Pinio, Guilielmo Cupero, Petro Boschio, t. 3, Antverpiae 1737.

Aillaud Robert, Anheim Étienne, L’albâtre de Notre-Dame-de-Mésage, exploitation, circulation et usages (XIVe‒XVIe siècle), „Revue de l’Art”, 2018, No 200, z. 2.

Die Aufzeichnungen des Dominikaners Martin Gruneweg (1562 – ca. 1618) über seine Familie in Danzig, seine Handelsreisen in Osteuropa und sein Klosterleben in Polen, hrsg. von Almut Bues, Deutsches Historisches Institut Warschau Quellen und Studien, Bd 19, Wiesbaden 2008.

Balogh de Nemcsicz Augustus Florianus, Beatissima Virgo Maria Mater Dei, qua Regina et patrona Hungariorum, Agriae 1872.

Barącz Sadok, Archiwum OO. Dominikanów w Jarosławiu, Kraków 1887.

Barącz Sadok, Cudowne obrazy Matki Najświętszej w Polsce, Lwów 1891.

Barącz Sadok, Rys dziejów Zakonu Kaznodziejskiego w Polsce, t. I, Lwów 1861.

Bator Zofia, O przemyskiej figurze Jackowej słów kilka, w: Sztuka sakralna pogranicza. Materiały z Konferencji Naukowej i Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Sakralnej Pogranicza, Przemyśl 26‒28 sierpnia 2011, t. 1, red. Zofia Bator, Markijan Filewicz, Przemyśl 2013.

Bier Justus, Riemenschneider’s St. Jerome and His Other Works in Alabaster, „The Art Bulletin”, T. 33: 1951, nr 4 (December).

Biernat Marcin, Kurzej Michał, Ostrowski Jan K., Kościół pw. Bożego Ciała i klasztor OO. Dominikanów, w: Kościoły i klasztory Lwowa z okresu przedrozbiorowego (2), oprac. Andrzej Betlej, Marcin Biernat i in., Materiały do Dziejów Sztuki Sakralnej na Ziemiach Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej, t. 20, cz. 1: Kościoły i Klasztory Rzymskokatolickie Dawnego Województwa Ruskiego, red. Jan K. Ostrowski, Kraków 2012.

Błaszczyk Iwona, Treści ideowe motywu drzewa w polskiej sztuce około roku 1400, w: Sztuka około 1400.

Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Poznaniu, listopad 1995, red. Teresa Hrankowska, t. 2, Warszawa 1996.

Borcz Henryk, Jak Madonna Jackowa ojców dominikanów opuściła i do katedry przemyskiej przybyła, „Premislia Christiana”, T. 17: 2016/2017.

Borkowska Małgorzata, Leksykon zakonnic polskich epoki przedrozbiorowej, t. 3: Wielkie Księstwo Litewskie i Ziemie Ruskie Korony Polskiej, Warszawa 2008.

Borkowska Małgorzata, Zakony żeńskie w Polsce w epoce nowożytnej, Lublin 2010.

Bruździński Andrzej, Bractwa religijne w siedemnastowiecznym Krakowie, w: Historia świadectwem czasów. Księdzu profesorowi Markowi Tomaszowi Zahajkiewiczowi, red. Włodzimierz. Bielak, Stanisław Tylus, Lublin 2006.

Bues Almut, Dominikanin Martin Gruneweg (1562 – po 1615) i jego pamiętniki, w: Dominikanie na ziemiach polskich w epoce nowożytnej, red. Anna Markiewicz, Marek Miławicki, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 5, Kraków 2009.

Bues Almut, Einleitung, w: Die Aufzeichnungen des Dominikaners Martin Gruneweg (1562 – ca. 1618) über seine Familie in Danzig, seine Handelsreisen in Osteuropa und sein Klosterleben in Polen, hrsg. von Almut Bues, Deutsches Historisches Institut Warschau Quellen und Studien, Bd 19, Wiesbaden 2008.

Bues Almut, Życiorys Marcina Grunewega i jego manuskrypt /Martin Grunewegs Lebenslauf und sein Manuskript, w: Martin Grüneweg. Życie Europejczyka. Katalog wystawy w klasztorze oo. Dominikanów w Krakowie 24 IV 24 V 2008 / Martin Grüneweg. Ein europäischer Lebensweg. Katalog zur Ausstellung im Dominikanerkloster in Krakau 24 IV 24 V 2008, red. Almut Bues, Zbigniew Krysiewicz, Kraków 2008.

Cannon Joanna, Religious Poverty, Visual Riches: Art in the Dominican Churches of Central Italy in the Thirteenth and Fourteenth Centuries, New Haven 2013.

Châtelet Albert, Hubert et Jan Van Eyck: Créateurs de l’Agneau mystique, Dijon 2011.

Chmura Agata, Sanktuaria podkarpackie papieskie, Warszawa‒Rzeszów 2006.

Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian, Zabytki plastyki gotyckiej w diecezji przemyskiej, „Nasza Przeszłość”, T. 46: 1976.

Cracovia artificum: 1300‒1500, wyd. Jan Ptaśnik, Źródła do Historii Sztuki i Cywilizacji w Polsce, t. 4, Kraków 1917.

De Van Eyck à Dürer. Les primitifs flamands et l`Europe Centrale 1430‒1530, ed. Till Holger-Borchert, Tielt 2010.

De vita et miraculis sancti Iacconis (Hiacinthi) Ordinis Fratrum Praedicatorumauctore Stanislao lectore Cracoviensi eiusdem Ordinis, wyd. Ludwik Ćwikliński, Monumenta Poloniae Historica, t. 4, Lwów 1884.

De vita, miraculis et actis canonizationis Sancti Hyacinthi confessoris ordinis fratrvm praedicat. Libri qvatvor.

Authore r.p.f. Severino Cracouien. Magistro sacrae Theologiae eiusdem Ordinis, Romae 1594.

Dobrowolski Tadeusz, Życie, twórczość i znaczenie społeczne artystów polskich i w Polsce pracujących w okresie późnego gotyku (1440–1520), Wrocław 1965.

Dölling Regine, Byzantinische Elemente in der Kunst des 16. Jahrhunderts, w: Aus der byzantinischen Arbeit der Deutschen Demokratischen Republik, Bd 2, hrsg. von Johannes Irmscher, Berliner Byzantinischen Arbeiten, Bd 6, Berlin 1957, https://doi.org/10.1515/9783112470466-006.

Fabiański Marcin, Złoty Kraków, Kraków 2010.

Fransen Bart, Rogier Van Der Weyden and Stone Sculpture in Brussels Distinguished Contributions to the Study of the Arts in the Burgundian Netherlands, Turnhout 2013.

Frazik Józef T., Sztuka Przemyśla i okolic, w: Przemyśl, miasto zabytków i kultury, Kraków 1968.

Fridrich Alojzy, Historye cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce, t. 2, Kraków 1904.

Gadomski Jerzy, Bizantyńskie echa w polskim malarstwie tablicowym wieku XV, w: Ars Graeca Ars Latina. Studia dedykowane Profesor Annie Różyckiej-Bryzek, Kraków 2001.

Gadomski Jerzy, Związki małopolskiego malarstwa cechowego w latach 1420‒1460 z malarstwem innych środowisk artystycznych w Europie, w: Sztuka i ideologia XV wieku, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1978.

Gil Marc, Nys Ludovic, Saint-Omer gothique. Les arts figuratifs à Saint-Omer à la fin du Moyen Age 1250‒1550; peinture-vitrail, sculpture, arts du livre, Valenciennes 2004.

Gómez-Moreno Carmen, Medieval Art from Private Collections. A Special Exhibition at The Cloisters, October 30, 1968 through January 5, 1969, New York 1968.

Grodzicki Antoni, O żywocie, cudach y postępku kanonizaciey błogosławionego Jacinkta fundatora pierwszego w Polszcze braciey zakonu kaznodzieyskiego Dominika świętego Czworo, Cracoviae 1595.

Hajdukiewicz Leszek, Kowalska Halina, Myszkowski Piotr h. Jastrzębiec (ok. 1510–1591), podkanclerzy kor., biskup płocki, potem krakowski, w: Polski słownik biograficzny, t. 22, Wrocław 1977.

Hall Marcia B., The Italian Rood Screen: Some Implications for Liturgy and Function, w: Essays Presented to Myron P. Gilmore, red. Sergio Bertelli, Florence 1978.

Hall Marcia B., The Ponte in S. Maria Novella: the Problem of the Rood Screen in Italy, „Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”, T. 37: 1974, https://doi.org/10.2307/750838.

ХмільовськийМикола, Допитанняпроідентифікацію, культ та іконографіюльвівськоїалебастрової ста туїбогородиці, тк. зв. „гіацинтової мадонни” [HmіlʹovsʹkijMikola, Dopitannâproіdentifіkacіû, kulʹt ta іkonografіûlʹvіvsʹkoїalebastrovoї sta tuїbogorodicі, tk. zv. „gіacintovoї madonni”], w: Sztuka sakralna pogranicza. Materiały z Konferencji Naukowej i Międzynarodowego Festiwalu Sztuki

Sakralnej Pogranicza, Przemyśl 26‒28 sierpnia 2011, t. 1, red. Zofia Bator, Markijan Filewicz, Przemyśl 2013.

Hörsch Markus, Niederländer, niederländische Kunst oder niederländische Formen? Beobachtungen zum Kunst- und Stilimport im höfischen Milieu Mitteleuropas, w: Niederländische Kunstexporte nach Nord- und Ostmitteleuropa vom 14. bis 16. Jahrhundert.

Forschungen zu ihren Anfängen, zur Rolle höfischerAuftraggeber, der Künstler und ihrer Werkstattbetriebe, hrsg. von Jiři Fajt, Markus Hörsch, Studia Jagellonica Lipsiensia, Bd 15, Ostfildern 2014.

„Inwentarz Kościoła Klasztornego i Klasztoru Xięży Dominikanów w Gminie Pierwszej, przy ulicy Szeroka zwaney w Wolnym Mieście Krakowie...”, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr 41.

Jaroszewski Szczepan, Ojciec Paweł Ruszel dominikanin lubelski (1593‒1658), promotor Krzyża Świętego, Lublin 2010.

Jopek Norbert, Deutsche Alabasterplastik des 15. Jahrhunderts, Manuskripte zur Kunstwissenschaft in der Wernerschen Verlagsgesellschaft, Bd 21, Worms 1988.

Jurkowlaniec Grażyna, Kult obrazów a kult świętych w nowożytnym Krakowie, „Barok”, T. 11: 2004, nr 2.

Jurkowlaniec Grażyna, Epoka nowożytna wobec średniowiecza. Pamiątki przeszłości, cudowne wizerunki, dzieła sztuki, Wrocław 2008.

Kania Justyna [?], „Gotycka rzeźba alabastrowa Madonny z Dzieciątkiem z kościoła Dominikanów we Lwowie”, maszynopis pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dra Lecha Kalinowskiego w Instytucie Historii Sztuki UJ w Krakowie w r. 1961.

Kaniewski Krzysztof, Kościoły starego Przemyśla, Przemyśl 1987.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 4: Miasto Kraków, cz. 3: Kościoły i klasztory Śródmieścia, 2, red. Izabella Rejduch-Samkowa, Jan Samek, Warszawa 1978.

Katalog zabytków sztuki w Polsce, Seria Nowa, t. 10, Miasto Przemyśl, red. Jakub Sito, cz.1: Zespoły sakralne, oprac. Piotr Krasny, Jakub Sito, Warszawa 2004.

Kloppmann Wolfram, Le Pogam Pierre-Yves, Leroux Lise, La sculpture sur albâtre en France du XVIe au XVIe siècle; enjeux, méthodes et résultats d’un programme de recherché, „Revue de l’Art”, 2018, No 200, z. 2.

Kłoczowski Jerzy, Wielki zakon XVII-wiecznej Rzeczypospolitej u progu swego rozwoju. Dominikanie polscy w świetle wizytacji generalnej z lat 1617‒1619, „Nasza Przeszłość”, T. 39: 1973.

Kłoczowski Jerzy, Zakony w diecezji przemyskiej obrządku łacińskiego XIV – XVIII w., „Nasza Przeszłość” T. 43: 1975, https://doi.org/10.52204/np.1975.43.27-72.

Kołkiewicz Jakub, Liber continens compendiosam in hoc Conventu Praemisliensi Ordinis Praedicatorum Gestorum, Fundationem, Obligationum, Sepulturarum et aliarum rerum memoriam pro informatione ac aedificatione et posteritatis per F. Jacobu[m] Kołkieviciu[s]

S.T.B. relictus Anno Domini 1647, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Pm 5.

Komorowski Waldemar, Kęder Iwona, Ikonografia kościoła Dominikanów i ulicy Grodzkiej w Krakowie, Katalog Widoków Krakowa, red. Jerzy Banach, t. 3, Kraków 2005.

Kramiszewska Aneta, Rzeźba Matki Bożej w legendzie ikonograficznej św. Jacka, w: Święty Jacek Odrowąż i dominikanie na Śląsku, red. Antoni Barciak, Katowice 2008.

Kunz Tobias, Bildwerke Nördlich der Alpen und im Alpenraum 1380‒1440. Kritischer Bestandkatalog, Kritischer Bestandskatalog der Berliner Skulpturensammlung, Petersberg 2019.

Kurzführer des Historischen Museums, Bamberg 1960.

Kvapilová Ludmila, Steinskulptur in der Oberpfalz um 1400, Regensburg 2016.

Late Gothic Sculpture: The Burgundian Netherlands, ed. John W. Steyaert, with the collaboration of Monique Tahon-Vanroose and Contriburions by Wim Blockmans and Leon Smets, Ghent, New York1994.

Lektor Stanisław z Krakowa, Życie i cuda świętego Jacka z Zakonu Braci Kaznodziejów, tłum. Tomasz Gałuszka, oprac. Maciej Zdanek, w: Święty Jacek. Studia i źródła. Skarby dominikańskie, red. Maciej Zdanek, Studia Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 2, Kraków 2007.

Lepszy Leonard, Tomkowicz Stanisław, Kraków, kościół i klasztor OO. Dominikanów, Zabytki Sztuki w Polsce, t. 1,, Kraków 1924.

Lipińska Aleksandra, Alabastrum, id est, corpus hominis. Alabaster in the Low Countries Sculpture. A Cultural History, w: Meaning in Materials, eds. Ann-Sophie Lehmann, Frits Scholten, H. Perry Chapman, „Netherlands Yearbook for History of Art”, T. 62: 2013, https://doi.org/10.1163/22145966-06201005.

Marcinkowski Wojciech, Zaucha Tomasz, Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2010.

Markham-Schulz Anne, Gianmaria Mosca called Padovano a Renaissance Sculptor in Italy and Poland, t. 1, University Park ‒ London 1988.

Markiewicz Anna, Wiadomości biograficzne na temat br. Damiana Stankiewicza, ostatniego snycerza lwowskich dominikanów, w: Sztuka Kresów Wschodnich, t. 7, red. Andrzej Betlej, Anna Markiewicz, Kraków 2012.

Materia światła i cienia. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI‒XVII wieku, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 15.11.2011 – 15.03.2012, red. Jacek Kriegseisen, Gdańsk 2011.

Mikołaj z Hussowa, Pieśń o życiu i czynach św. Jacka, tłum. Anna Ledzińska, oprac. Anna Zajchowska, w: Święty Jacek. Studia i źródła. Skarby dominikańskie, red. Maciej Zdanek, Studia Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 2, Kraków 2007.

Miławicki Marek, Kontrybucje klasztorne w dominikańskiej Prowincji Ruskiej św. Jacka w latach 1612‒1648, w: Klasztor w gospodarce średniowiecznej i nowożytnej, red. Marek Derwich, Opera ad Historiam Monasticam Spectantia, Series I,, Colloquia 9, Wrocław 2013.

Miodońska Barbara, Haft gotycki ze scenami „Pasji” z katedry wawelskiej (tzw. antependium z Rudawy), „Folia Historiae Artium”, T. 18: 1982.

Miodońska Barbara, Józef z Arymatei – świadek Męki Chrystusa. Glosa do ikonografii tzw. antependium z Rudawy, w: Artifex Doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, t. 1, Kraków 2007.

Mirror of the Medieval World, ed. William D. Wixom, New York 1999.

Movizzi Crisostomo, Panegirici sagri, Napoli 1717.

Mund Hélène, La copie chez les Primitifs flamands et Dirk Bouts, w: Dirk Bouts (ca. 1410‒1475) een Vlaams primitief te Leuven, red. Maurits Smeyers, Leuven 1998.

Müller Theodor, Eine südostdeutsche Alabasterfigur vom Ende des 14. Jahrhunderts, „Pantheon”, T. 31: 1943.

Nalepa Bożena, Konserwacja i stan badan gotyckiej, alabastrowej figurki Madonny Jackowej z klasztoru oo. Dominikanów w Krakowie, „Studia i Materiały Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki”, T. 8: 1998.

Nicolai Hussoviani Carmina, wyd. Jan Pelczar, Corpus Antiquissimorum Poetarum Poloniae Latinorum usque ad Ioannem Cochanovium, t. 4, Kraków 1894.

Novae capelle et altarium erectio, wyd. Ludwik Ćwikliński, Monumenta Poloniae Historica, t. 4, Lwów 1884.

Nowak Janusz Tadeusz, Turdza Witold, Skarby krakowskich klasztorów. Zbiory oo. Dominikanów. 750. rocznica śmierci św. Jacka, Kraków 2007.

[Nowakowski Edward Zygmunt], O cudownych obrazach w Polsce Przenajświętszej Matki Bożej wiadomości historyczne, bibliograficzne i ikonograficzne przez X. Wacława z Sulgostowa, Kraków 1902.

Okolski Szymon, Russia florida rosis et liliis hoc est sanguine, praedicatione, religione et vita antea ff. Ordinis Praedicatorum peregrinatione inchoata, Leopoli 1646.

„Okruszyny biograficzne o niektórych znakomitych Ojcach Zakonu Kaznodziejskiego prowincyi polskiej i spis prowincjałów od r. 1609 do 1864 r. jako też i OO. Przeorów krakowskich. Zebrał brat K.[Kazimierz] Jucewicz”, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr 907.

Opiłło Bożena, Marcinkowski Wojciech, Lwowska „Madonna Jackowa” w świetle konserwacji 1997–1998, „Folia Historiae Artium”, Seria Nowa, T. 5–6: 2001.

Ostrowski Jan K., Kościół pw. św. Jana Chrzciciela, w: Kościoły i klasztory Lwowa z okresu przedrozbiorowego (1), oprac. Jakub Adamski, Andrzej Betlej i in., Materiały do Dziejów Sztuki Sakralnej na Ziemiach Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej, t. 19, cz. 1: Kościoły i Klasztory Rzymskokatolickie Dawnego Województwa Ruskiego, red. Jan K. Ostrowski, Kraków 2011.

Panofsky Erwin, Early Netherlandish Painting. Its Origins and Character, Cambridge 1953.

Die Parler und der Schöne Stil 1350‒1400. EuropäischeKunst unter den Luxemburgern. Ein Handbuch zur Ausstellung des Schnütgen-Museums in der Kunsthalle Köln, hrsg. von Anton Legner, t. 2, Köln 1978.

Pencakowski Paweł, Recepcja dzieł dawnej sztuki i pamiątek przeszłości w diecezji krakowskiej w epoce kontrreformacji, „Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie”, T. 18: 2009.

Périer-d’Ieteren Catheline, Dieric Bouts. The Complete Works, Brussels 2006.

Pękalski Piotr, Żywoty świętych patronów polskich, Kraków 1862.

Piątkowski Donat, Wiadomość historyczna o statuy alabastrowej Najśw[iętszej] Maryi Panny Jackowej, łaskami słynącej: Przez ś. Jacka Odrowąża z Kijowa do Halicza roku 1238 przyniesionej, a teraz w kościele Lwowskim Bożego Ciała OO. Zakonu kaznodziejskiego znajdującej się, Lwów 1857.

Pio Gino Michele, Della vite degli huomini illustri di S. Domenico, t. 1, Bologna 1607.

Les premiers retables (XIIe ‒ début du XVe siècle): une mise en scène du sacré, red. Christine Vivet-Peclet, Pierre-Yves Le Pogam, Paris 2009.

Przybyszewski Wojciech, Gotycka rzeźba „Madonna Jackowa” i jej barokowa kopia, „Spotkania z Zabytkami”, T. 42: 2018, nr 7‒8 (377‒378).

Rajchel Jacek, Śliwa Tomasz, Wardzyński Michał, Alabaster from the Ukrainian Carpathian Foredeep Basin in the Architecture and Sculpture of Kraków, Poland, „Geological Quarterly”, 2014, t. 58, z. 3., https://doi.org/10.7306/gq.1185.

Recent Acquisitions: A Selection, 1991‒1992, „The Metropolitan Museum of Art Bulletin”, n.s., T. 50: 1992, nr 2, https://doi.org/10.2307/3259009.

Rogier van der Weyden 1400‒1464: Master of Passions, ed. Lorne Campbell, Jan Van Der Stock, Zvolle ‒ Leuven 2009.

Ruszel Paweł, Tryumph na dzień chwalebny Iacka Świętego, [Wilno] 1641.

Scholten Frits, European Sculpture and Metalwork in the Robert Lehman Collection, The Robert Lehman Collection at the Metropolitan Museum of Art,vol. 12, New York 2011.

Schöne Madonnen am Rhein, Katalog der Ausstellung im LVR-Landesmuseum, Bonn, 26. November 2009 bis 25. April 2010, ed. Robert Suckale, Leipzig 2009.

Schultes Lothar, Der Meister von Großlobming und die Wiener Plastik des Schönen Stils, „Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte”, Bd 39: 1986, https://doi.org/10.7767/wjk.1986.39.1.1.

Schultes Lothar, Die Plastik – vom Michaelermesiter bis zum Ende des Schönes Stils, w: Geschichte der Bildenden Kunst in Österreich, Bd 1: Gotik, hrsg. von Günter Brucher, München ‒ London ‒ New York 2000.

Septenna albo królewskie nabożeństwo […] do dostąpienia protekcyi wielkiego korony Polskiey Patrona […] Jacka S., Kraków 1759.

Siejkowski Michał, Świątnica Pańska to jest kościół Boga w Tróycy SS. iedynego z klasztorem WW. OO. Dominikanów w Krakowie, [Kraków 1743].

Sinko-Popielowa Krystyna, Zaginiony nagrobek św. Jacka w Krakowie, „Prace Komisji Historii Sztuki”, T. 9: 1948.

Siwak Wacław, Koronacja przemyskiej figury Matki Bożej Jackowej (1766 r.) w historycznej perspektywie, „Premislia Christiana”, T. 17: 2016/2017.

Smeyers Maurits, Die Madonna met het zoenende Kind, w: Dirk Bouts (ca. 1410‒1475) een Vlaams primitief te Leuven, red. Maurits Smeyers, Leuven 1998.

Sokołowski Marian, Z dziejów kultury i sztuki, „Sprawozdania Komisji do Badania Historii Sztuki”, T. 6:1900.

Stefaniak Paweł, Dzieje mniszek dominikańskich w krajach słowiańskich, Kraków‒Racibórz 2007.

Steyaert John W., Sculpture in Tournai c. 1400‒1480, w: Late Gothic Sculpture: The Burgundian Netherlands, ed. John W. Steyaert, with the collaboration of Monique Tahon-Vanroose and contributions by Will Blockmans and Leon Smets, Ghent, New York1994.

Swarzenski Georg, Deutsche Alabasterplastik des 15 Jahrhunderts, „Städel-Jahrbuch”, Bd 1: 1921.

Szyma Marcin, Where is the Burial Place of Filippo Buonaccorsi, Called Callimachus? From the Research on the Topography of the Dominican Church in Cracow, w: Epigraphica & Sepulcralia VII. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, ed. Jiří Roháček, Praha 2016.

Szymborski Wiktor, Odpusty związane z uczczeniem obrazów i rzeźb w średniowiecznej Polsce – uwagi na przykładzie statutów synodalnych ogłoszonych przez biskupa przemyskiego, „Rocznik Przemyski”, T. 50: 2014, z. 3: „Historia”.

Świętochowski Robert, Na marginesie artykułu F. Markowskiego „Gotycki klasztor dominikański we Lwowie w świetle rękopisu z XVI w.”, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki: Teoria i Historia”, 1969, t. 14, z. 2.

Świętochowski Robert, Początki dominikańskiej prowincji ruskiej (1596‒1602), „Prawo Kanoniczne. Kwartalnik Prawno-Historyczny”, 1980, t. 23, z. 1‒2, https://doi.org/10.21697/pk.1980.23.1-2.04.

Ein Teil der Wirklichkeit. Kunst um 1400 am Mittelrhein, Ausstellung im Liebieghaus Museum alter Plastik, Frankfurt am Main – vom 10. Dezember 1975 bis zum 15. Februar 1976, Frankfurt am Main 1975.

Teleżyński Wawrzyniec, [Pisma], Biblioteka Kórnicka PAN, rkps sygn. BK93.

Thomae Pirawski relatio status Almae Archidioecesis Leopoliensis: accedunt testamenta eiusdem Th. Pirawski et Ioannis Zamoiscii, archiepiscopi leopoliensis, wyd. Korneli Juliusz Heck, Materiały Historyczne, t. 2, Lwów 1893.

Tomkowicz Stanisław, Kaplice kościoła oo. Dominikanów, „Rocznik Krakowski”, T. 20: 1926.

Trajdos Tadeusz, Kościół dominikanów lwowskich w średniowieczu jako ośrodek kultowy, „Nasza Przeszłość”, T. 87: 1997.

Walanus Wojciech, Na marginesie edycji pamiętników Martina Grunewega, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, T. 10‒11: 2011.

Wardzyński Michał, „Alabastry ruskie” – dzieje eksploatacji i zastosowania w małej architekturze i rzeźbie na Rusi, w Koronie i na Śląsku w XVI wieku, w: Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheurer, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2011.

Wentzel Hans, Die Marienklage aus Alabaster in Mergentheim, „Jahrbuch der Berliner Museen”, Bd 2: 1960, https://doi.org/10.2307/4122685.

White John, Duccio. Tuscan Art and the Medieval Workshop, London 1979.

Witt Sabine, Die Skulpturen der Sluter-Nachfolge in Poligny. Stiftungen und Hofkunst in der Freigrafschaft Burgund unter den Herzögen aus dem Hause Valois, Studien zur Kunstgeschichte des Mittelalters und der frühen Neuzeit, Bd 4, Affalterbach 2009.

Wojnarowski Marek, Rajnowski Bartosz, Rusin Mieczysław, Bazylika Archidiecezjalna w Przemyślu. Przewodnik, Przemyśl 2009.

Woods Kim W., Cut in Alabaster. A Material of Sculpture and its European Traditions 1330‒1530, Turnhout 2018.

Woods Kim W., Towards a Morphology of Netherlandish Altarpieces in Alabaster, w: Niederländische Kunstexporte nach Nord- und Ostmitteleuropa vom 14. bis 16. Jahrhundert.

Forschungen zu ihren Anfängen, zur Rolle höfischer Auftraggeber, der Künstler und ihrer Werkstattbetriebe, hrsg. von Jiři Fajt, Markus Hörsch, Studia Jagellonica Lipsiensia, Bd 15, Ostfildern 2014.

Zapartowicz Justyn (z Miechowa), Discursus prædicabiles super litanias Lauretanas Beatissimæ Virginis Mariæ, t. 2, Lugduni 1660.

Zdanek Maciej, Kaplice i ołtarze dominikańskiego kościoła Świętej Trójcy w Krakowie do początku XVII w., w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Pobrania

Opublikowane

29.09.2023

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Czyżewski, K., Szyma, M. and Walczak, M. (2023) “„Madonny Jackowe”: Kultowe i artystyczne aspekty alabastrowych figur w Krakowie, Przemyślu i Lwowie”, Rocznik Krakowski, 85, pp. 49–106. Available at: https://journals.akademicka.pl/rocznikkrakowski/article/view/5289 (Accessed: 29 May 2025).

Podobne artykuły

1-10 z 17

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora