O edukacji aksjologicznej na terenie byłego KL Plaszow

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32030/KRZY.2020.09

Keywords:

axiological education, memory, difficult heritage, KL Plaszow

Abstract

ON AXIOLOGICAL EDUCATION IN THE FORMER KL PLASZOW

The aim of the paper is to present the project ofaxiological education carried out on the site of the former forced labour and concentration camp in Plaszow. The signifcance of these educational activities lies in the idea of gaining knowledge about the diffcult local history of the Holocaust through confrontation with the physical space of the former camp and the relics of the past. Axiological education not only stimulates historical awareness of totalitarian crimes and kindles the memory there of in the social and moral dimensions, but also, which seems to be most crucial, it represents an approach that supports man’s personal development.

Author Biographies

  • Hubert Kaszyński

    PhD, DSc, Associate Professor, sociologist, Institute of Sociology of the Jagiellonian University; President of the Institute of Social erapy and Education – Association.

  • Olga Maciejewska

    MA, sociologist, Institute of Sociology of the Jagiellonian University; Vice President of the Institute of Social erapy and Education – Association.

  • Julia Pawlikowska

    MA, sociologist, Institute of Social erapy and Education – Association.

References

Adorno Theodor W.: Erziehung zur Mündigkeit. Frankfurt 1970

Adorno Theodor W.: Wychowanie po Oświęcimiu. „Znak” 1978, nr 3, s. 358–361

Alexander Jeffrey C.: Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturowej. Przeł. Stanisław Burdziej, Jacek Gądecki. Kraków 2010

Alexander Jeffrey C., Eyerman Ron, Giesen Bernard, Smelser Neil J., Sztompka Piotr: Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley Los Angeles–London 2004

Bannet Felicja: Ostatni pochód. W: W 3-cią rocznicę zagłady ghetta w Krakowie (13.III.1943–13.III.1946). Red. Michał Borowicz, Nella Rost, Joseph Wulf. Repr., oryg.: Kraków: Centralny Komitet Żydów Polskich, 1946 (Książki Wojewódzkiej Żydowskiej Komisji Historycznej w Krakowie, nr 6). Kraków–Budapeszt 2013, s. 68–73

Bau Józef: Czas zbezczeszczenia. Wspomnienia z czasów drugiej wojny światowej. Kraków 2006

Bauer Yehuda: Przemyśleć Zagładę. Przeł. Jerzy Giebułtowski, Janusz Surewicz. Warszawa 2016

Bednarek Monika, Gawron Edyta, Jeżowski Grzegorz, Zbroja Barbara, Zimmerer Katarzyna: Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków 2010

Bieberstein Aleksander: Zagłada Żydów w Krakowie. Kraków–Wrocław 1986

Danilewicz Wioletta: Niepamięć i wynikające z niej implikacje dla pedagogów społecznych. „Pedagogika Społeczna” 2017, t. 16, nr 4, s. 103–115

Gawron Edyta: Obóz Płaszów – część nazistowskiego planu eksploatacji gospodarczej i ludobójstwa. W: Bednarek Monika, Gawron Edyta, Jeżowski Grzegorz, Zbroja Barbara, Zimmerer Katarzyna: Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków 2010, s. 396–423

Golka Marian: Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa 2009

Grądzka Martyna: Przerwane dzieciństwo. Losy dzieci Żydowskiego Domu Sierot przy ul. Dietla 64 w Krakowie podczas okupacji niemieckiej. Kraków 2012

Halbwachs Maurice: Społeczne ramy pamięci. Przeł. i wstęp Marcin Król. Warszawa 1968

Hirszowicz Maria, Neyman Elżbieta: Społeczne ramy niepamięci. „Kultura i Społeczeństwo” 2001, nr 3–4, s. 23–48

Kant Immanuel: Uzasadnienie metafizyki moralności. Przeł. Mścisław Wartenberg. Kęty 2001

Karski Kamil: KL Plaszow. Archeologia miejsca pamięci. Kraków 2019

Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga: Krzywda. Odpowiedzialność. Przebudzenie. Wokół pamięci krakowskiego getta i KL Plaszow. W: Miejsca (nie)Pamięci. Kraków 2019, s. 164–177. Materiały sesji naukowej Miejsca (nie) Pamięci. Teraźniejszość – Przyszłość, zorganizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 13–15 września 2018 r.

Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga, Pawlikowska Julia: Dziedzictwo KL Plaszow. Refleksje z perspektywy klinicznej pracy socjalnej. „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 2019, nr 21–22, s. 313–325

Kiełkowski Roman: Zlikwidować na miejscu! Z dziejów okupacji hitlerowskiej w Krakowie. Kraków 1981

Kotarba Ryszard: Niemiecki obóz w Płaszowie 1942–1945. Warszawa–Kraków 2009

Kotarba Ryszard: Niemiecki obóz w Płaszowie. Przewodnik historyczny. Wyd. 2 popr. Kraków 2016

Kucia Marek: Auschwitz jako fakt społeczny. Historia, współczesność i świadomość społeczna KL Auschwitz w Polsce. Kraków 2005

Kucia Marek: KL Auschwitz w percepcji polskich uczniów. „Pro Memoria” 2007, nr 27, s. 99–108

Kucia Marek, Stec Katarzyna: Edukacja o Auschwitz i Holokauście w perspektywie badań społecznych. W: Edukacja o Auschwitz i Holokauście w autentycznych miejscach, Stan obecny i perspektywa na przyszłość. Red. Piotr Trojański. Oświęcim 2019, s. 59–90

Macdonald Sharon: Difficult heritage, Negotiating the Nazi Past in Nuremberg and Beyond. London 2009

Maliszewski Krzysztof: Pedagogika na pograniczu światów. 05. Pedagogicznie mieszka człowiek. Eseje z cyklu „Medium Mundi”. Katowice 2015

Olbrycht Katarzyna: Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. „Paedagogia Christiana” 2012, t. 1, s. 89–104, https://doi.org/10.12775/pch.2012.005

Ostrowska Joanna: Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej. Warszawa 2018

Pedagogika miejsca. Red. Maria Mendel. Wrocław 2006 Płaszów – odkrywanie. Kraków 2016

Ricoeur Paul: Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. Janusz Margański. Kraków 2006

Rożniatowska Katarzyna, Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga: Kształcenie do pracy socjalnej w świetle ewaluacji Spaceru Aksjologicznego w Kobierzynie. „Praca Socjalna” 2019, nr 3, s. 75–92

Sendyka Roma: Pryzma. Zrozumieć nie-miejsce pamięci (non-lieux de memoire). „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 323–344

Sendyka Roma: Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci). „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 84–102

Siemianowski Antoni: Wartości i sens życia z punktu widzenia ontologicznego. W: Wartości dla życia. Red. Kazimierz Popielski. Lublin 2008, s. 35–60

Szymborska Wisława: Wiersze wybrane. Kraków 2015

Wroński Tadeusz: Obóz w Płaszowie – miejsce masowej eksterminacji ludności żydowskiej, polskiej i innych narodowości w latach 1942 1945. Warszawa 1981

Wysok Wiesław: Wokół problematyki uwarunkowań i efektów edukacji w muzeach upamiętnienia. „Zeszyty Majdanka” 2014, z. 26, s. 311–340

Żuk Grzegorz: Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki. Lublin 2016

Strony internetowe

Joseph Bau House [online]. [dostęp 3 maja 2020]. Dostępny w internecie: http://www.josephbau.com/index.asp

Downloads

Published

2020-09-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

O edukacji aksjologicznej na terenie byłego KL Plaszow. (2020). Krzysztofory: Scientific Bulletin of the Historical Museum of the City of Kraków, 38, 191-205. https://doi.org/10.32030/KRZY.2020.09

Similar Articles

1-10 of 25

You may also start an advanced similarity search for this article.