O edukacji aksjologicznej na terenie byłego KL Plaszow

Autor

DOI:

https://doi.org/10.32030/KRZY.2020.09

Słowa kluczowe:

edukacja aksjologiczna, pamięć, trudne dziedzictwo, KL Plaszow

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie projektu edukacji aksjologicznej prowadzonej na terenie byłego obozu pracy i obozu koncentracyjnego Plaszow. Znaczenie prowadzonych działań edukacyjnych polega na zdobywaniu wiedzy o trudnej, lokalnej historii Zagłady przez konfrontacje z przestrzenią byłego obozu oraz reliktami przeszłości. Edukacja aksjologiczna nie tylko pobudza świadomość historyczną zbrodni totalitarnych i pamięć o nich w wymiarze społecznym oraz moralnym, ale zarazem – co jawi się jako najistotniejsze – jest podejściem wspierającym osobowy rozwój człowieka.

Biogramy autorów

  • Hubert Kaszyński

    Dr hab., prof. UJ, socjolog, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego; prezes zarządu Instytutu Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie.

  • Olga Maciejewska

    Mgr, socjolog, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellonskiego; wiceprezes zarzadu Instytutu Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie.

  • Julia Pawlikowska

    Mgr, socjolog, Instytut Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie.

Bibliografia

Adorno Theodor W.: Erziehung zur Mündigkeit. Frankfurt 1970

Adorno Theodor W.: Wychowanie po Oświęcimiu. „Znak” 1978, nr 3, s. 358–361

Alexander Jeffrey C.: Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturowej. Przeł. Stanisław Burdziej, Jacek Gądecki. Kraków 2010

Alexander Jeffrey C., Eyerman Ron, Giesen Bernard, Smelser Neil J., Sztompka Piotr: Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley Los Angeles–London 2004

Bannet Felicja: Ostatni pochód. W: W 3-cią rocznicę zagłady ghetta w Krakowie (13.III.1943–13.III.1946). Red. Michał Borowicz, Nella Rost, Joseph Wulf. Repr., oryg.: Kraków: Centralny Komitet Żydów Polskich, 1946 (Książki Wojewódzkiej Żydowskiej Komisji Historycznej w Krakowie, nr 6). Kraków–Budapeszt 2013, s. 68–73

Bau Józef: Czas zbezczeszczenia. Wspomnienia z czasów drugiej wojny światowej. Kraków 2006

Bauer Yehuda: Przemyśleć Zagładę. Przeł. Jerzy Giebułtowski, Janusz Surewicz. Warszawa 2016

Bednarek Monika, Gawron Edyta, Jeżowski Grzegorz, Zbroja Barbara, Zimmerer Katarzyna: Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków 2010

Bieberstein Aleksander: Zagłada Żydów w Krakowie. Kraków–Wrocław 1986

Danilewicz Wioletta: Niepamięć i wynikające z niej implikacje dla pedagogów społecznych. „Pedagogika Społeczna” 2017, t. 16, nr 4, s. 103–115

Gawron Edyta: Obóz Płaszów – część nazistowskiego planu eksploatacji gospodarczej i ludobójstwa. W: Bednarek Monika, Gawron Edyta, Jeżowski Grzegorz, Zbroja Barbara, Zimmerer Katarzyna: Kraków – czas okupacji 1939–1945. Kraków 2010, s. 396–423

Golka Marian: Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa 2009

Grądzka Martyna: Przerwane dzieciństwo. Losy dzieci Żydowskiego Domu Sierot przy ul. Dietla 64 w Krakowie podczas okupacji niemieckiej. Kraków 2012

Halbwachs Maurice: Społeczne ramy pamięci. Przeł. i wstęp Marcin Król. Warszawa 1968

Hirszowicz Maria, Neyman Elżbieta: Społeczne ramy niepamięci. „Kultura i Społeczeństwo” 2001, nr 3–4, s. 23–48

Kant Immanuel: Uzasadnienie metafizyki moralności. Przeł. Mścisław Wartenberg. Kęty 2001

Karski Kamil: KL Plaszow. Archeologia miejsca pamięci. Kraków 2019

Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga: Krzywda. Odpowiedzialność. Przebudzenie. Wokół pamięci krakowskiego getta i KL Plaszow. W: Miejsca (nie)Pamięci. Kraków 2019, s. 164–177. Materiały sesji naukowej Miejsca (nie) Pamięci. Teraźniejszość – Przyszłość, zorganizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 13–15 września 2018 r.

Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga, Pawlikowska Julia: Dziedzictwo KL Plaszow. Refleksje z perspektywy klinicznej pracy socjalnej. „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 2019, nr 21–22, s. 313–325

Kiełkowski Roman: Zlikwidować na miejscu! Z dziejów okupacji hitlerowskiej w Krakowie. Kraków 1981

Kotarba Ryszard: Niemiecki obóz w Płaszowie 1942–1945. Warszawa–Kraków 2009

Kotarba Ryszard: Niemiecki obóz w Płaszowie. Przewodnik historyczny. Wyd. 2 popr. Kraków 2016

Kucia Marek: Auschwitz jako fakt społeczny. Historia, współczesność i świadomość społeczna KL Auschwitz w Polsce. Kraków 2005

Kucia Marek: KL Auschwitz w percepcji polskich uczniów. „Pro Memoria” 2007, nr 27, s. 99–108

Kucia Marek, Stec Katarzyna: Edukacja o Auschwitz i Holokauście w perspektywie badań społecznych. W: Edukacja o Auschwitz i Holokauście w autentycznych miejscach, Stan obecny i perspektywa na przyszłość. Red. Piotr Trojański. Oświęcim 2019, s. 59–90

Macdonald Sharon: Difficult heritage, Negotiating the Nazi Past in Nuremberg and Beyond. London 2009

Maliszewski Krzysztof: Pedagogika na pograniczu światów. 05. Pedagogicznie mieszka człowiek. Eseje z cyklu „Medium Mundi”. Katowice 2015

Olbrycht Katarzyna: Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji. „Paedagogia Christiana” 2012, t. 1, s. 89–104, https://doi.org/10.12775/pch.2012.005

Ostrowska Joanna: Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej. Warszawa 2018

Pedagogika miejsca. Red. Maria Mendel. Wrocław 2006 Płaszów – odkrywanie. Kraków 2016

Ricoeur Paul: Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. Janusz Margański. Kraków 2006

Rożniatowska Katarzyna, Kaszyński Hubert, Maciejewska Olga: Kształcenie do pracy socjalnej w świetle ewaluacji Spaceru Aksjologicznego w Kobierzynie. „Praca Socjalna” 2019, nr 3, s. 75–92

Sendyka Roma: Pryzma. Zrozumieć nie-miejsce pamięci (non-lieux de memoire). „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 323–344

Sendyka Roma: Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci). „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 84–102

Siemianowski Antoni: Wartości i sens życia z punktu widzenia ontologicznego. W: Wartości dla życia. Red. Kazimierz Popielski. Lublin 2008, s. 35–60

Szymborska Wisława: Wiersze wybrane. Kraków 2015

Wroński Tadeusz: Obóz w Płaszowie – miejsce masowej eksterminacji ludności żydowskiej, polskiej i innych narodowości w latach 1942 1945. Warszawa 1981

Wysok Wiesław: Wokół problematyki uwarunkowań i efektów edukacji w muzeach upamiętnienia. „Zeszyty Majdanka” 2014, z. 26, s. 311–340

Żuk Grzegorz: Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki. Lublin 2016

Strony internetowe

Joseph Bau House [online]. [dostęp 3 maja 2020]. Dostępny w internecie: http://www.josephbau.com/index.asp

Pobrania

Opublikowane

29.09.2020

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

O edukacji aksjologicznej na terenie byłego KL Plaszow. (2020). Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, 38, 191-205. https://doi.org/10.32030/KRZY.2020.09

Podobne artykuły

1-10 z 25

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.