Od króla do szewców

Kaplice kościoła Dominikanów w Krakowie, ich fundatorzy i użytkownicy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.36123/RK.2021.87.04

Słowa kluczowe:

kaplica, dominikanie, patronat artystyczny, topografia sakralna, bractwa religijne

Abstrakt

Artykuł jest pierwszą – od czasu pionierskiego studium Stanisława Tomkowicza – próbą spojrzenia na kaplice kościoła Dominikanów w Krakowie jako na narastający przez wieki, zróżnicowany formalnie i funkcjonalnie zespół architektoniczny. Po zaprezentowaniu podstawowych faktów dotyczących budowy i przekształcania poszczególnych kaplic oraz sposobów ich użytkowania autorzy zwracają uwagę na przypadki ich ujednolicania czy scalania i starają się wskazać, w jakich celach i z czyjej inicjatywy podejmowano te działania. Stawiają pytania o społeczną pozycję świeckich patronów kaplic i o to, w jakim stopniu zostały one „sprywatyzowane”, a w jakim pozostawały pod kontrolą dominikanów.

Biogramy autorów

  • Krzysztof J. Czyżewski - Zamek Królewski na Wawelu

    Kustosz działu uzbrojenia w Zamku Królewskim na Wawelu, członek Wydziału Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, znawca dziejów sztuki Krakowa, szczególnie katedry na Wawelu. Autor katalogu broni drzewcowej w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, przewodników po katedrze wawelskiej oraz kilkudziesięciu artykułów i tekstów przeglądowych, głównie na temat kultury artystycznej Krakowa od późnego średniowiecza do wieku XIX.

  • Marcin Szyma - Uniwersytet Jagielloński, Kraków

    Dr historii sztuki, pracuje w Zakładzie Teorii Sztuki i Ochrony Dóbr Kultury Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellonskiego. Specjalizuje się w badaniach architektury średniowiecznej, szczególnie mendykanckiej, oraz w badaniach topografii kościołów i klasztorów. Autor monografii zespołu klasztornego Dominikanów w Krakowie do ok. 1320 roku oraz wielu prac poświęconych średniowiecznym budowlom Krakowa, współautor monografii o zabudowaniach Skałki w średniowieczu.

  • Marek Walczak - Uniwersytet Jagielloński, Kraków

    Dr hab., prof. UJ, dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellonskiego, kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej tamże, wiceprzewodniczący Komisji Historii Sztuki PAU, członek rady naukowej Zamku Królewskiego na Wawelu oraz czasopism, m.in. „Studia Waweliana” i „Modus. Prace z Historii Sztuki”. Autor kilku książek, m.in. na temat rzeźby architektonicznej w Krakowie za panowania Kazimierza Wielkiego. Specjalizuje się w badaniach kultury artystycznej Krakowa, ze szczególnym uwzględnieniem wieków XIV i XV.

Bibliografia

„Acta officialia Cracoviensia”, t. 71, Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Die Aufzeichnungen des Dominikaners Martin Gruneweg (1562 – ca. 1618) über seine Familie in Danzig, seine Handelsreisen in Osteuropa und sein Klosterleben in Polen, wyd. Almut Bues, Bd. 1–4, Wiesbaden 2008.

Baltzer Joh[annes], Bruns F[riedrich], Rahtgens H[ugo], Die Bau- und Kunstdenkmäler der Hansestadt Lübeck, Bd 4, Lübeck 1928.

Barącz Sadok, Cudowne obrazy Matki Najświętszej w Polsce, Lwów 1891.

Bęczkowska Urszula, „Figury kamienne są dla żywych przykładem, wzorem, zachęceniem” – pomnik gen. Jana Skrzyneckiego w kaplicy Jezusa Ukrzyżowanego przy kościele Dominikanów w Krakowie, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Bojęś-Białasik Anna, Niemiec Dariusz, Kościół i klasztor Dominikanów w Krakowie w świetle badań archeologicznych w latach 2010–2012, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Bolgia Claudia, Ostentation, Power, and Family Competition in Late-Medieval Rome: The Earliest Chapels at S. Maria in Aracoeli, w: Aspects of Power and Authority in the Middle Ages, ed. Brenda Bolton, Christine Meek, Turnhout 2007, https://doi.org/10.1484/M.IMR-EB.3.3417.

Bołoz-Antoniewicz Karol, Nauki i mowy przygodne miane w Krakowie, Kraków 1851.

Borowiejska-Birkenmajerowa Maria, Król Jan III w Krakowie w r. 1683, „Krzysztofory”, T. 9: 1982.

Bruzelius Caroline, Preaching, Building, and Burying: Friars in the Medieval City, New Haven 2014.

Bruzelius Carolin, The Stones of Naples: Church Building in Angevin Italy 1266–1343, New Haven – London 2004.

Bruździński Andrzej, Stanisław Lubomirski (1583–1649) – fundator wiśnickiego klasztoru Karmelitów bosych, „Folia Historica Cracoviensia”, R. 19: 2013, https://doi.org/10.15633/fhc.233.

Brzezina-Scheuerer Katarzyna, Z dziejów barokowego ołtarza św. Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie,w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, 13, Kraków 2013.

Buoninsegni Tommaso, Descrizione della traslazione del corpo di Santo Antonino arcivescovo di Firenze. Fatta nella Chiesa di san Marco l’Anno MDLXXXIX, Firenze 1589.

Chapels of the Cinquecento and Seicento in the Churches of Rome: Form, Function, Meaning, ed. Chiara Franceschini, Steven F. Ostrow, Patrizia Tosini, Milano 2020.

Cornelison Sally, Art and the Relic Cult of St. Antoninus in Renaissance Florence, Furnham–Burlington 2012. „Czas”, 1875, nr 282 (Kronika miejscowa i zagraniczna).

Czerni Krystyna, „Wyspa wolności”. Mecenat artystyczny krakowskiego klasztoru dominikanów w czasach PRL-u, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Czyżewski Krzysztof J., Szyma Marcin, Walczak Marek, From Kings to Shoemakers: The Side Chapels of the Dominican Church in Cracow and Their Patrons, w: Artistic Patronage in Central Europe: From Private Foundations to State Art. Proceedings of the 27th Conference of the Working Group of German and Polish Art Historians and Conservators in Warsaw, 19–21

September 2019 / Kunstpatronage in Mitteleuropa zwischen Privatstiftung und Staatskunst. Beiträge der 27. Tagung des Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker und Denkmalpfleger in Warschau, 19.–21. September 2019, ed. Jakub Adamski, Warszawa 2021.

Czyżewski Krzysztof J., Szyma Marcin, Walczak Marek, „Madonny Jackowe”. Kultowe i artystyczne aspekty alabastrowych figur w Krakowie, Przemyślu i Lwowie, „Rocznik Krakowski”, T. 85: 2019.

Czyżewski Krzysztof J., Walczak Marek, The Archconfraternity of the Rosary in the Dominican Churches of Kraków. Piety and Patronage of the Arts, „Acta Historiae Artis Slovenica”, 2018, t. 23, nr 2.

Czyżewski Krzysztof J., Oprawa artystyczna świąt i uroczystości Arcybractwa Różańcowego w kościele Dominikanów w Krakowie, „Rocznik Historii Sztuki”, T. 45: 2020.

Czyżewski Krzysztof J., Z królewskiego mauzoleum do sanktuarium świętego: uwagi o dekoracjach groteskowych w kaplicy św. Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie, Studia nad Sztuką Renesansu i Baroku, t. 11, red. Irena Rolska, Krzysztof Gombin, Lublin 2012.

Davis Michael, «Fitting to the Requirements of the Place»: The Franciscan Church of Sainte-Marie-Madeleine in Paris, w: Architecture, Liturgy and Identity. Liber Amicorum Paul Crossley, ed. Zoë Opačić, Achim Timmermann, Turnhout 2011.

Domasłowski Jerzy, Jarzewicz Jarosław, Kościół Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Toruń 1998.

Doquang Mailan S., The Lateral Chapels of Notre-Dame in Context, „Gesta”, 2011, Vol. 50, No 2.

Fischinger Andrzej, Kaplica Myszkowskich w Krakowie, „Rocznik Krakowski”, T. 33: 1953.

Fischinger Andrzej., Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969.

Fokt Krzysztof, Szlacheccy dobrodzieje krakowskich dominikanów od połowy XIV wieku do roku 1462, „Nasza Przeszłość”, 2001, T. 95.

Freigang Christian, Chapelles latérales privées. Origines, fonctions, inancement: le cas de Notre-Dame de Paris, w: Art, cérémonial et liturgie au Moyen Âge: actes du colloque de 3e Cycle Romand de Lettres, Lausanne–Fribourg, 24–25 mars, 14–15 avril, 12–13 mai 2000, ed. Nicolas Bock et al., Études lausannoises d’histoire de l’art, vol. 1, Roma 2002.

Gałuszka Tomasz, Nowe badania nad średniowiecznymi nagrobkami w klasztorze dominikanów krakowskich, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Gardner Julian, The Family Chapel: Artistic Patronage and Architectural Transformation in Italy circa 1275–1325, w: Art, cérémonial et liturgie au Moyen Âge: actes du colloque de 3e Cycle Romand de Lettres, Lausanne–Fribourg, 24–25 mars, 14–15 avril, 12–13 mai 2000, ed. Nicolas Bock et al., Études lausannoises d’histoire de l’art, vol. 1, Roma 2002.

Giurescu Ena, „Trecento Family Chapels in Santa Maria Novella and Santa Croce: Architecture, Patronage, and Competition”. A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Institute of Fine Arts, New York University, May 1997.

Goras Magdalena, Rozpoznanie badawcze pomieszczeń pomiędzy korytarzem furty a północnymi kaplicami kościoła Dominikanów w Krakowie, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Gómez Urdáñez Carmen, Alonso González. Reforma y deco ración de la capilla mayor de la catedral de Tarazona (Zaragoza). 1562–1563, w: Decoración mural en la Catedral de Santa María de la Huerta de Tarazona. Restauración 2008, red. Carmen Gómez Urdáñez, José Félix Méndez, Madrid 2009.

Grewolls Antje, Die Kapellen der norddeutschen Kirchen im Mittelalter. Architektur und Funktion, Kiel 1997.

Horzela Dobrosława, Cud światła. Średniowieczne witraże w Polsce. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2020.

Horzela Dobrosława, Piętnastowieczny witrażowy cykl maryjny i jego miejsce w wystroju kościoła Dominikanów w Krakowie, w: Claritas et consonantia. Funkcje, formy i znaczenia w sztuce średniowiecza. Księga poświęcona pamięci Kingi Szczepkowskiej-Naliwajek w dziesiątą rocznicę śmierci, Toruń 2017.

„Inwentarz Kościoła Klasztornego i Klasztoru Xięży Dominikanów w Gminie Pierwszej, przy ulicy Szeroka zwaney w Wolnym Mieście Krakowie...” [1820–1822], Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr 41.

Joannis Dlugossi Annales seu Cronicae incliti Regni Poloniae. Liber quintus, Liber sextus, ed. Zofia Budkowa et al., Varsaviae 1973.

Jouvin de Rochefort Albert, Le voyageur d’Europe, ou sont les voyages d’Allemagne et de Pologne, t. 3, Paris 1672.

Komorowski Waldemar, Klasztory dominikanek przy ulicy Stolarskiej. Historia i architektura, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, 13, Kraków 2013.

Kurzej Michał, Depingere fas est. Sebastian Piskorski jako konceptor i prowizor, Kraków 2018.

Lepszy Leonard, Tomkowicz Stanisław, Kraków, kościół i klasztor oo. Dominikanów, Zabytki Sztuki w Polsce, t. 1, Kraków 1924.

Łoziński Jerzy Z., Grobowe kaplice kopułowe 1520–1620, Warszawa 1973.

Madej-Anderson Agnieszka, Repräsentation in einer Bettelordenskirche. Die Spätmittelalterlichen Bildtafeln der Dominikaner in Krakau, Ostfildern 2007.

Małkiewicz Adam, Teoria et praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii, Ars Vetus et Nova, t. 2, Kraków 2000.

Markiewicz Anna, Szyma Marcin, Walczak Marek, Sztuka w kręgu klasztoru dominikanów w Krakowie, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Mas Jordi Aguelo, Arroyo Josefa Huertas, Puig i Verdaguer Ferran, Santa Caterina de Barcelona: assaig d’ocupació i evolució, „Quarhis. Quaderns d’Arqueologia i Història de la Ciutat de Barcelona”, No 1: 2005.

Matile Michael, Quadri laterali im sakralen Kontext: Studien und Materialien zur Historienmalerei in venezianischen Kirchen und Kapellen des Cinquecento, Forschungen-Quellen-Materialen, Bd 2, München 1997.

Mączyński Józef, Pamiątka z Krakowa. Opis tego miasta i jego okolic, t. 2, Kraków 1845.

Mączyński Józef, Pojawianie się Eleonory Lubomirskiej spoczywającej w grobach Kościoła S. Trójcy OO. Dominikanów w Krakowie. Wydanie na dochód podźwignienia z gruzów tegoż Kościoła, Kraków 1858.

Mączyński Ryszard, Nowożytne konfesje polskie. Artystyczne formy gloryfikacji grobów świętych i błogosławionych w dawnej Rzeczypospolitej, Toruń 2003.

Mijakowski Jacek, Znaczna w cnotę matrona […] Anna z Ruśce Lubomirska, hrabina na Wisniczu […] dnia 3 lutego w Krakowie u świętey Troyce schowana, Kraków 1639.

Mikocka-Rachubowa Katarzyna, Nagrobek Prospera Provany – wybitne dzieło krakowskiej rzeźby XVI wieku, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Morka Mieczysław, Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe, Warszawa 2006.

Nowowiejski Felicjan, Phaenix Decoris & Ornament. Provinciae, Poloniae, S. Ordinis Praedicatorum. D. Hyacinthus Odrovansius, Posnaniae 1752.

„Okruszyny biograficzne o niektórych znakomitych Ojcach Zakonu Kaznodziejskiego prowincyi polskiej i spis prowincjałów od r. 1609 do 1864 r. jako też i OO. Przeorów krakowskich. Zebrał brat K.[Kazimierz] Jucewicz”, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr. 907.

Parlatto Enrico, Enrico Caetani a S. Pudenziana: antichita cristiane, magnificenza decorativa e prestigio del casato nella Roma del fine Cinquecento, w: Arte e comitenza nel Lazio nel’eta di Cesare Baronio, atti del convegno internazionale di studi Frosinone, Sora, 16–18 maggio 2007, ed. Patrizia Tosini, Roma 2009.

Patetta Luciano, L’architettura del Quattrocento a Milano, Milano 1987.

Pruszcz Piotr H., Kleynoty Stołecznego Miasta Krakowa, abo koscioły y co w nich iest widzenia godnego y znacznego krotko opisane, Kraków 1650.

Pruszcz Piotr H., Kleynoty Stołecznego Miasta Krakowa, albo koscioły y co w nich iest widzenia godnego y znacznego […], Kraków 1745.

[Prężyna Arnolf], „Praeclara gesta R[everendorum] P[atrum] Priorum, aedificia, structurae, ornamenta, bonorumque immobilium et censuum annuorum, auctiones in conventu Cracov[iensi] memorabilia”, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr 8, k. 148–169v.

Przewodnik, abo kościołów krakowskich krótkie opisanie, Kraków 1603.

Przewodnik, abo kościołów krakowskich krótkie opisanie wydany w 1603 z widokami Krakowa, którego już nie ma, red. Justyna Kiliańczyk-Zięba, Kraków 2002.

Rajman Jerzy, Średniowieczne patrocinia krakowskie, Kraków 2002.

Robertson Clare, Rome 1600. The City and the Visual Arts Under Clement VIII, New Haven – London 2015.

Rojkowska Halina, Teren dawnego cmentarza Św. Trójcy. Przemiany przestrzenne, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Rullo Alessandra, Patronato laico e chiese mendicanti a Napoli: i casi di S. Chiara e S. Lorenzo Maggiore, w: La chiesa e il convento di Santa Chiara, a cura di Francesco Aceto, Stefano D’Ovidio, Elisabetta Scirocco, Battipaglia 2014.

Sanak Marcin, Pamięć zdeponowana. Dyplom memoratywny z gałki sygnaturki kościoła Dominikanów w Krakowie z 1863 r., „Krakowski Rocznik Archiwalny”, T. 22: 2016.

Schätti Nicolas, Chapelles funéraires de quelques églises de l’ancienne Savoie du Nord au XVe siècle: organisation de l’espace sacré, décors et aménagement, w: Art, cérémonial et liturgie au Moyen Âge: actes du colloque de 3e Cycle Romand de Lettres, Lausanne–Fribourg, 24–25 mars, 14–15 avril, 12–13 mai 2000, ed. Nicolas Bock et al., Études lausannoises d’histoire de l’art, vol. 1, Roma 2002.

Siejkowski Michał, Świątnica Pańska to jest kościół Boga w Tróycy SS. iedynego z klasztorem WW. OO. Dominikanów w Krakowie, [Kraków 1743].

Skrabski Józef, Nagrobek Sebastiana Lubomirskiego, w: Sakralne Dziedzictwo Małopolski, 2021, https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/nagrobek-sebastiana-lubomirskiego.

Stankiewicz Aleksander, Architektura kaplicy książąt Zbaraskich przy kościele oo. Dominikanów w Krakowie, „Rocznik Krakowski”, T. 84: 2018.

Stołecznego Miasta Krakowa kościoły y kleynoty, co w nich iest widzenia godnego y zacnego, Kraków 1647.

Szablowski Jerzy, Domniemana rola Sabionetty w sztuce polskiej okresu manieryzmu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki”, 1962, t. 1, nr 1.

Szybisty Tomasz, Niezachowany witraż projektu Juliusa Hübnera w krakowskim kościele Dominikanów,„Rocznik Krakowski”, T. 76: 2010.

Szyma Marcin, The Chapel of Casimir the Great at the Dominican Church of the Holy Trinity in Cracow, w: Medieval Art, Architecture and Archeology in Medieval Cracow and Lesser Poland, ed. Agnieszka Rożnowska-Sadrei, Tomasz Węcławowicz, British Archeological Association Conference Transaction, Vol. 37, Leeds 2014.

Szyma Marcin, Kaplica Kazimierza Wielkiego przy krakowskim kościele Dominikanów, w: Narodziny Rzeczypospolitej.

Studia z dziejów średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, red. Waldemar Bukowski, Tomasz Jurek, Kraków 2012.

Szyma Marcin, Lokalizacja i aranżacja pierwotnego grobu brata Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Szyma Marcin, The Original Tomb of St Hyacinth in the Dominican Church in Cracow, w: Epigraphica & Sepulcralia V. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, red. Jiří Roháček, Praha 2014.

Szyma Marcin, Początki klasztoru Dominikanów w świetle ostatnich badań: zagadnienie lokalizacji pierwotnego grobu brata Jacka Odrowąża, w: Kraków romański. Materiały sesji naukowej odbytej 13 kwietnia 2013, Kraków w Dziejach Narodu, t. 33, Kraków 2014.

Szyma Marcin, Where is the Burial Place of Filippo Buonaccorsi, called Callimachus? From the Research on the Topography of the Dominican Church in Cracow, w: Epigraphica & Sepulcralia VII. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií, red. Jiří Roháček, Praha 2016.

Szyma Marcin, Bojęś-Białasik Anna, Czechowicz Jacek, Czyżewski Krzysztof J., Walczak Marek, Przegroda chórowa i lektorium w kościele Trójcy Świętej w Krakowie. Rekonstrukcja – datowanie – użytkowanie, „Biuletyn Historii Sztuki” (w druku).

Szyma Marcin, Walczak Marek, Niesymetryczne sklepienia gwiaździste w kościele Dominikanów w Krakowie (w druku).

Teleżyński, Wawrzyniec, Epitaphia In Ecclesia SS. Trinitatis FF. Prædicatorum. Cracoviæ [...] Collecta, Cracoviae 1790.

Tomkowicz Stanisław, Kaplice kościoła oo. Dominika nów, „Rocznik Krakowski”, T: 20, 1926.

Trost Heike, Die Katharinenkirche in Lübeck: franziskanische Baukunst im Backsteingebiet. Von der Bettelordensarchitektur zur Bürgerkirche, Franziskanische Forschungen, Heft 47, Kevelaer 2006.

Vita Sancti Stanislai Cracoviensi episcopi (Vita Maior), wyd. Wojciech Kętrzyński, Monumenta Poloniae Historica, t. 4, Lwów 1884.

Walanus Wojciech, Na marginesie edycji pamiętników Martina Grunewega, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, T. 10–11: 2011.

Walczak Marek, Between the Eternal City and Cracow: on the Origins of the Iconography of Saint Hyacinth of Poland OP (d. 1257), „Artibus et Historiae”, No. 78 (39): 2018.

Walczak Marek, Dlaczego król Kazimierz Wielki zachował od zniszczenia wawelską rotundę Najświętszej Marii Panny? w: Lapides viventes. Zaginiony Kraków wieków średnich.

Księga dedykowana profesor Klementynie Żurowskiej, red. Jerzy Gadomski et al., Kraków 2005.

Włodarek Andrzej, Kaplica św. Róży z Limy, grobowa Lubomirskich, przy kościele Dominikanów w Krakowie i jej konserwacja, w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Wojtyła Arkadiusz, Marble all’Italiana and the 17-th Century Interiors in Central and Eastern Europe, w: Materiał rzeźby. Między techniką a semantyką, red. Aleksandra Lipińska, Wrocław 2009.

Woniejski Maciej, Panegyricus Funebris super Joachimo Lubomirski Dobcicen: Capitaneo. Excessit in Castris ad Smolenscum Anno MDCX. Pridie Nona tum Iulias, Aetatis XXII Cracoviae V. Iduum Novembrium tumulatus, Cracoviae 1610.

Woś Jan W., Itinerario in Polonia del 1596 di Giovanni Paolo Mucante cerimoniere pontificio (Parte prima: Cracovia), Fonti e studi di storia legislazione e tecnica degli archivi moderni, vol. 18, Roma 1981.

„Zapiski dotyczące w znacznej części samego klasztoru oo. Dominikanów w Krakowie, wzięte przeważnie z rękopisów tego samego konwentu zebrał br. K[azimierz] J[ucewicz]”, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, Kr 792.

Zdanek Maciej, Kaplice i ołtarze dominikańskiego kościoła Świętej Trójcy w Krakowie do początku XVII w., w: Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, red. Anna Markiewicz, Marcin Szyma, Marek Walczak, Studia i Źródła Dominikańskiego Instytutu Historycznego w Krakowie, t. 13, Kraków 2013.

Zdanek Maciej, O związkach rodziny Tęczyńskich z konwentem dominikanów krakowskich, w: Narodziny Rzeczypospolitej. Studia z dziejów średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, red. Waldemar Bukowski, Tomasz Jurek, Kraków 2012.

Zollikofer Kaspar, Die Cappella Gregoriana: Der Erste Innenraum Von Neu-Sankt-Peter in Rom und Seine Genese, Biblioteca Helvetica Romana, Bd 36, Basel 2016.

Żmudziński Jerzy, Malarz królów; fakty i mity, w: Dolabella.

Wenecki malarz Wazów. Katalog wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie, red. Magdalena Białonowska, Warszawa 2020.

Pobrania

Opublikowane

29.09.2021

Numer

Dział

Artykuły

Jak cytować

Czyżewski, K.J., Szyma, M. and Walczak, M. (2021) “Od króla do szewców: Kaplice kościoła Dominikanów w Krakowie, ich fundatorzy i użytkownicy”, Rocznik Krakowski, 87, pp. 67–99. doi:10.36123/RK.2021.87.04.

Inne teksty tego samego autora